Big Twin, compensating sprocket

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

LonelyRider66
Viestit: 4
Liittynyt: 19:07 22.04.2014.

Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja LonelyRider66 » 19:15 22.04.2014.

Kevät kukkeimmillaan ja pyörä pajalla: enskalaatikossa compensating/compensator sprocket finaalissa.Uusi osa tilattu (Screaming Eagle) jenkeistä. Amerikkalaisten keskustelupalstojen perusteella 06-11 -malleissa tyyppivika. 20 tmiles ja osa uusiksi. Maanantaipäivän suunnittelua ilmeisesti. Omalla Electra Glidella mittarissa 45 tkm, ja laatikko alkoi kilkattaa tietyillä kierroksilla. Onko muilla kokemuksia? Mikäli ymmärsin oikein, tämä SE-osan pitäisi olla alkuperäistä kestävämpi. Toivottavasti. Vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa kuin ooppelin omistaja, joka joutuu vaihdattamaan jakoremmin muutaman kympin välein.

mula
Viestit: 57
Liittynyt: 17:47 24.02.2014.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja mula » 19:47 22.04.2014.

LonelyRider66 kirjoitti:Kevät kukkeimmillaan ja pyörä pajalla: enskalaatikossa compensating/compensator sprocket finaalissa.Uusi osa tilattu (Screaming Eagle) jenkeistä. Amerikkalaisten keskustelupalstojen perusteella 06-11 -malleissa tyyppivika. 20 tmiles ja osa uusiksi. Maanantaipäivän suunnittelua ilmeisesti. Omalla Electra Glidella mittarissa 45 tkm, ja laatikko alkoi kilkattaa tietyillä kierroksilla. Onko muilla kokemuksia? Mikäli ymmärsin oikein, tämä SE-osan pitäisi olla alkuperäistä kestävämpi. Toivottavasti. Vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa kuin ooppelin omistaja, joka joutuu vaihdattamaan jakoremmin muutaman kympin välein.
hei. mikä se on :oops:

onko se kaikis 06-11 mallisis harrikois :oops:

LonelyRider66
Viestit: 4
Liittynyt: 19:07 22.04.2014.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja LonelyRider66 » 19:53 22.04.2014.

Terve,
tekninen tietämykseni on kovin vähäinen. Yleisin käännös taitaa olla "nykäyksenpoistaja". En valitettavasti tiedä missä moottoreissa tätä osaa on käytetty, itselläni siis Twin96 ja vuosimallia 2009 Electra Glide. Ilmeisesti siis tietyn ajan touring-malleissa.

mula
Viestit: 57
Liittynyt: 17:47 24.02.2014.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja mula » 19:57 22.04.2014.

LonelyRider66 kirjoitti:Terve,
tekninen tietämykseni on kovin vähäinen. Yleisin käännös taitaa olla "nykäyksenpoistaja". En valitettavasti tiedä missä moottoreissa tätä osaa on käytetty, itselläni siis Twin96 ja vuosimallia 2009 Electra Glide. Ilmeisesti siis tietyn ajan touring-malleissa.
kiitti

huh... ajattelin, että onko -09 sportsterissa.. remonttikassa on pien, ko aattelin ottaa ehjän kerralla.

Avatar
oikari1
Viestit: 150
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja oikari1 » 21:06 22.04.2014.

Joo, ainakin on tullut käytettyä auki kaksi evo:n (-86-87), yksi -90-lukulainen evo ja nykyinen twin-cam 2006 Electran enskapuoli remmin ja/tai tiivisteiden vaihdon vuoksi ja missään ei ollut viallista "sprockettia". Sprocketti alkoi kyllä ääntämään, kun löystyi viime kesänä, oli ilmeisesti loppunut momenttiavaimesta napsut (itsellä) kiinni laittaessa. Ajettu on nyt noin 60000 km.
Millwaukee 8

Pertti
Viestit: 5079
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Pertti » 22:37 22.04.2014.

Mikä siinä "moottorirattaassa" meni rikki?
Miksi laatikkokin kilkattaa?
En lue amerikkalaisia keskustelupalstoja, joten kyseinen tyyppivika on mennyt ohi.
moderattori

Romu rauhoittaa!

jussi
Viestit: 743
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jussi » 23:30 22.04.2014.

Kiinnostaisi myös tietää mikä siinä on mennyt rikki. En ole moisesta kuullutkaan ja luen kyllä jenkkienkin palstoja. Joissakin twin cameissa enskan eturattaan mutteri /pultti on päässyt löystymään ja se aihettaa compensaattorin kolahtelua tyhjäkäynnillä, mutta hajonneista en ole kuullut.
Life Member

Avatar
Springer
Viestit: 332
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Springer » 07:37 23.04.2014.

Amerikan saitilta lainattua:
"The MOCO knew about it in '09, '10, '11 and '12. Each year saw another revision to the compensator (either a different spring pack, plastic spacer, fiber spacer or a shim), and another stronger spring pack was offered in '13. In my opinion, the 42200064 is just another band-aid on an existing design with a new part number."
Ilmeisesti kompensaattori ei saa tarpeeksi roiskeöljyä ja tehdas kehitteli oheisen
modauksen:
http://www.harley-davidson.com/en_US/Me ... J05674.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo muutos on ilmeisesti valettuna 2014 mallien ensiökopissa.
FXSTS 1991
FLHX 2018

jussi
Viestit: 743
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja jussi » 08:33 23.04.2014.

Jaaha juu, tuo onkin uusi compensaattori 2007 mallista lähtien, Dynassa 2006 lähtien. Perun puheeni tuon suhteen. Itsellä on kokemusta vain 2006 asti ja siinä oli vielä vanhemman mallinen viritys, jonka en ole kuullut ongelmia aiheuttaneen. Muuten kuin sen mahdollisesti löystyvän mutterin osalta ja sekin korjaantuu kiristämällä. Melkoisen hässäkän ovat tuosta tehneet.
Life Member

LonelyRider66
Viestit: 4
Liittynyt: 19:07 22.04.2014.

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja LonelyRider66 » 13:54 23.04.2014.

Kiitos kommenteista. Huojentavaa sinänsä, että pulma ei olekaan niin yleinen kuin saattaisi kuvitella. Tekninen ymmärrykseni on vähäinen, ja tieto liikkeen työnjohdon ja merkkituntevan mekaanikon kautta saatua. Kyse ei ole rattaiden kulumisesta, vaan pakettiin kuuluvan jousipakan veltostumisesta. Ja mikäli olen tulkinnut oikein, tämän virityksen tehtävänä on tasoittaa pitkäiskuisen moottorin kampiakselilta enskan ketjulle tulevaa liikettä? Joka tapauksessa; Screaming eaglen varaosan pitäisi nyt olla parempi ja kestävämpi kuin alkuperäisen. Useimpien sivustojen mukaan tämä SE olisi viety tehdasasennuksiin uudemmissa malleissa. Ja kyse on todellakin paketista. Kitissä on mukana myös roottori, ja siksi koko setin hinta on sitten satasissa. Yleeensä dollarit vielä tuppaavat muuttumaan euroiksi näillä leveysasteilla. Joku kyseli oireista, ja niihin kuuluu siis tietyillä kierroksilla enskakopan alta kuuluva metallinen ja käyntiääneen kuulumaton soundi. Myös kolahtava käynnistys ja starttimoottorivaikeudet mainitaan aika usein. Alla HD-veli todistaa omia kokemuksiaan:

Had the SE compensator installed on my 09 Ultra yesterday. Best ride ability upgrade I have done. Bang at start and clang at shut down gone, no rocks in the primary anymore, and the launches are smoother, and you can feel the engine if it lugs, no clatter to remind you. Thanks to Glider and this forum for the idea.

Jos teema kiinnostaa, niin googlettamalla vaikkapa 'Big Twin compensator sprocket' lisätietoa löytyy sivukaupalla.

rocktrailer

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja rocktrailer » 15:14 23.04.2014.

LonelyRider66 kirjoitti:?.. Joku kyseli oireista, ja niihin kuuluu siis tietyillä kierroksilla enskakopan alta kuuluva metallinen ja käyntiääneen kuulumaton soundi. Myös kolahtava käynnistys ja starttimoottorivaikeudet mainitaan aika usein.
Jos teema kiinnostaa, niin googlettamalla vaikkapa 'Big Twin compensator sprocket' lisätietoa löytyy sivukaupalla.
Kiitos LonelyRider, että toit asian tietoon ! Kilometrimäärät, syyn, oireet jne! Onneksi saat nyt vahvemman jousen ja pääset eroon ongelmasta. Täällä se on vielä vastassa, mutta kun on mainitsemasi Opel myös, niin on tottunut 30 000 huoltoon :D Hyvä tietää ajoissa.

Nyt katsellaan pari kesää vielä, ja sitten huolto saa vaihtaa ajoissa! Ongelma näyttää tarvitsevan muutakin kittiä joissakin softail-malleissa.

SCREAMIN’ EAGLE® BIG TWIN COMPENSATOR 2
This premium compensator has been engineered with heavier
springs
and increased travel to support the high torque output
associated with high compression race and large displacement
engines. Designed to outperform the Original Equipment
compensator, this unit helps protect the engine and driveline
components during harsh drag race launches. Compensator
features improved oil passages, oil deflectors and a needle
bearing thrust washer that improves the overall operation of
these components.
42200064 $299.95
Fits ’06-’13 Dyna® , ’07-’13 Softail® (except FXCW, FXCWC,
FXSTSSE3, FXSB and FXSBSE), and ’07-’13 Touring and Trike
models. Original Equipment on ’14 Dyna, Softail and Touring
models. Requires separate purchase of Installation Adhesive
Kit P/N 11100088. ’06-’11 Dyna, ’07-’11 Softail and ’07-’10
Touring and Trike requires separate purchase of Rotor
Assembly P/N 30041-08. Installation on ’06 Dyna models
requires separate purchase of ’07-style stator.
« Last Edit: Monday, August 19, 2013. 03:37:50 AM. by FLTR2008TRIKE »
Logged
S&S 124" Sleeper kit. Head work & custom cams by Torque Inc.

Avatar
Springer
Viestit: 332
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Springer » 19:28 23.04.2014.

Voipi olla että joudut odottamaan korjausta jonkin aikaa ellet harrasta kovin paljon drag race tyyppisiä lähtöjä.
"Designed to outperform the Original Equipment compensator, this unit helps protect the engine and driveline components during harsh drag race launches."
Tässä se taas nähtiin kun "parannellaan" vuosikausia hyvin tominutta compensaattoria niin ei tule kuin uusia ennennäkemättömiä murheita. Mitähän tällä uudemmalla systeemillä on oikein tavoiteltu?
FXSTS 1991
FLHX 2018

rocktrailer

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja rocktrailer » 19:34 23.04.2014.

Springer kirjoitti:Voipi olla että joudut odottamaan korjausta jonkin aikaa ellet harrasta kovin paljon drag race tyyppisiä lähtöjä.
"Designed to outperform the Original Equipment compensator, this unit helps protect the engine and driveline components during harsh drag race launches."
Tässä se taas nähtiin kun "parannellaan" vuosikausia hyvin tominutta compensaattoria niin ei tule kuin uusia ennennäkemättömiä murheita. Mitähän tällä uudemmalla systeemillä on oikein tavoiteltu?
Vain nykyinen vaihdetaan, kun ei kerran kestä kuin 45000 km, mutta ensin ajetaan pari, kolme kesää ainakin. Sen jälkeen ei tarvitse vaihtaa, eikä odotella, kun laitetaan toivottavasti tarpeeksi vahvaa jousta ja ratasta.

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 488
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 » 21:18 23.04.2014.

Ainoa ettei tuo nimenomainen sprocket sovi Rockeriin, kuten kuvauksessakin lukee. Rocker on siis FXCW ja FXCWC riippuen onko C vai normaali malli.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09

rocktrailer

Re: Big Twin, compensating sprocket

Viesti Kirjoittaja rocktrailer » 22:17 23.04.2014.

Peacemaker76 kirjoitti:Ainoa ettei tuo nimenomainen sprocket sovi Rockeriin, kuten kuvauksessakin lukee. Rocker on siis FXCW ja FXCWC riippuen onko C vai normaali malli.
Joo ei sinne, vaan olisiko se tarpeeksi vahva LonelyRiderille? Rockeriin kitti n:o 36500078. Huolto tietää (toivottavasti).

Vastaa Viestiin