sporsterin vapaa
Re: sporsterin vapaa
Missäs päin asustelet? V-twin Cityn naapurissa olevassa Loimaan varaosapörssi-liikkeessä on ollut sattuneesta syystä aika hyvä valikoima tuumatyökaluja, sieltäkin voi kysäistä.
Re: sporsterin vapaa
Vaikkei ulkomailta tilaiskaan, niin tarjonnan laajuutta voi kokeilla esim ebaysta. Hakumerkkijonolla "Harley 1 7/8" tuli useampikin vaihtoehto. Yksinkertaisin työkalu on pelkkä pitkä hylsy. Seuraavaksi laajempi sarja on pitkän hylsyn ja pääakselin päähän jengattavan tukiholkin sarja. Laajimmassa on molemmat edeltä plus hihnapyörän stopperi. Mutterihan ei ole rattaan päällä kauhean leveä, joten se keskitysholkki tukena saattaa olla käsipelillä väännellssä enemmän kuin tarpeeseen. Ja hän, kellä työ lähti käyntiin hihnan katkeamisesta, kaipaa sitä hihnapyörän lukitsinta enemmän kuin toiset. Kysyntä on luonut tarjoomaa!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: sporsterin vapaa
Yks keino on värkätä se normihylsystä. Tosin varmaan joku aluekerhosi kavereista tulee käväisemään kahvilla ja avaatte vetarin siinä kahvitellessa. On avain, jota tarvit harvakseltaan.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: sporsterin vapaa
Niin tuossa itsetehdyssä ei ole keskitysholkkia suojaamassa akselin päätyä. Oon pyöräyttänyt jesaria akselinnokkaan niin ei sylttää pilalle.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: sporsterin vapaa
Kiitos vinkeistä. Täytyy ehkä tämmöinen tilata, jos ei tavallista hylsyä löydy mistään halvemmalla: https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... p-686926-0
Sitä mietin vaan, että miksi tuon hylsy pitäisi olla noin syvä tai kiertää siihen mitään, kun sehän on tässä mallissa tämän näköinen:
Eihän tuohon edes saa kierrettyä mitään tukemaan? Tuo mutteri ja pultit vaan irti ja eturattaan saa vedettyä pois.
Sitä mietin vaan, että miksi tuon hylsy pitäisi olla noin syvä tai kiertää siihen mitään, kun sehän on tässä mallissa tämän näköinen:
Eihän tuohon edes saa kierrettyä mitään tukemaan? Tuo mutteri ja pultit vaan irti ja eturattaan saa vedettyä pois.
Re: sporsterin vapaa
Tuo pituus pitää olla bigtwiniin. Sportissa toimii normimittainen hylsy.
Jos päädyt tavalliseen hylsyyn, se vaatii pikkuisen koneistusta. Pitää sorvata tai rälläköidä sen verran lyhyemmäksi, että sisäviiste katoaa, muuten ei pysy ohuessa mutterissa.
Millinenkin hylsy käy, mutta 48mm taitaa olla harvinaisempi ainakin irtohylsynä. 50mm löytyy Motonetista ja silläkin saa, vaikka pikkuisen väljä onkin.
Jos päädyt tavalliseen hylsyyn, se vaatii pikkuisen koneistusta. Pitää sorvata tai rälläköidä sen verran lyhyemmäksi, että sisäviiste katoaa, muuten ei pysy ohuessa mutterissa.
Millinenkin hylsy käy, mutta 48mm taitaa olla harvinaisempi ainakin irtohylsynä. 50mm löytyy Motonetista ja silläkin saa, vaikka pikkuisen väljä onkin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: sporsterin vapaa
Luin aloituksen huonosti. Sama koko, mutta BT pitää olla tuo jatkokappale vetoakselin takia. Sportster helppo kun osa muutenkin nätisti esillä ilman enskan purkamista.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
- Veijo Esso
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: sporsterin vapaa
Käy kysymässä paikalliselta autotarvikekauppiaalta. Tilaamalla löytyy varmasti 1 7/8 hylsy, eikä maksa 60e.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: sporsterin vapaa
50mm kokeiluun siis, jos ei satu 1 7/8" löytymään, täytynee käydä kysymässä jostain jos voi tilata, kiitos vinkistä!
Uskaltaakohan tuota yrittää iskevällä koneella irroittaa vaihde päällä särkemättä mitään? On varmaan aika tiukassa.. Pyörä toisessa kaupungissa eikä ole vielä ehtinyt ihmettelemään. Toinen asia mitä vähän mietin, että uskaltaakohan tuon vetää näppituntumalla kiinni, kun oma momenttiavain ei toimi "väärään" suuntaan. Ei tekisi mieli yhtä mutteria varten ostaa toista avainta.
Uskaltaakohan tuota yrittää iskevällä koneella irroittaa vaihde päällä särkemättä mitään? On varmaan aika tiukassa.. Pyörä toisessa kaupungissa eikä ole vielä ehtinyt ihmettelemään. Toinen asia mitä vähän mietin, että uskaltaakohan tuon vetää näppituntumalla kiinni, kun oma momenttiavain ei toimi "väärään" suuntaan. Ei tekisi mieli yhtä mutteria varten ostaa toista avainta.
Re: sporsterin vapaa
50 mm ehkä juu, mutta jos 48 mm löytäisi niin säilyisi mutteri parempana? 48 mm ei ole kovin yleinen, jotenkin ei kuulune "vakiosettiin".
Kyllä noita silti löytyy, esim. tuossa toinen alle 12 e, toinen 21 e.
https://tyokaluauto.fi/tuote/hylsy-3-4-48mm
https://primetools.fi/shop/product/34-h ... orque-48mm
Kyllä noita silti löytyy, esim. tuossa toinen alle 12 e, toinen 21 e.
https://tyokaluauto.fi/tuote/hylsy-3-4-48mm
https://primetools.fi/shop/product/34-h ... orque-48mm
Re: sporsterin vapaa
Vaihde vapaalla, ei tee hyvää rattaille hakata iskevällä koneella.
Ja samantien lopettaa sen pelleilyn väärillä työkaluilla, se alkaa ainoastaan vituttamaan.
Ja samantien lopettaa sen pelleilyn väärillä työkaluilla, se alkaa ainoastaan vituttamaan.
Re: sporsterin vapaa
Kun on aina pelleilly, siihen on varmaan vuosikymmenien saatossa tottunut
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: sporsterin vapaa
[offtopic]En oo vielä koskaan katunut hyvän työkalun ostamista. Halvan, monesti. Isäukon vuonna -68 ostama metallikuorinen Metabon porakone on vieläkin kovassa iskussa.[/offtopic]
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: sporsterin vapaa
Niin kuin jo mainittiin vaihde vapaalla. Olen tästä aiemminkin maininnut. Älä vain chromihylsyä käytä iskevässä vääntimessä! On todellinen sirpalevaara. Tekee pahaa jälkeä, jos hylsy hajoaa. Tiedän usemman ikävän tapauksen, viimeisimmässä tuli tikkejä peukalon ja etusormen väliin. Kannattaa käyttää 'mustia' iskukäyttöön tehtyjä hylsyjä.
Olisi hyvä laittaa kotipaikka tuohon omat tiedot kohtaan. Tiedä vaikka joku tarjoaisi lainaksi hylsyä.
Jussi
- -Harikka-
- Viestit: 4839
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: sporsterin vapaa
Jollei asunkylää rohkene laittaa, vaikka lähimmän ison kirkonkylän, esim Tarheltur lähistöllä
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty