Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ranze
Viestit: 645
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze » 10:44 27.11.2019.

Kaikki koneistukset menee ammattilaiselle tehtäväksi, mutta itse kasaan niin säästyy edes vähän rahaa.
Kasauksen osuus mahtoi olla jotain parin huntin luokkaa. Lopulta kovin vähän strokekonetta tehdessä. Ja noin takuumielessä, ei koneistaja anna sun työlle takuuta?

Yhden TC myllyn ostin jenkkipurkamolta, alunperin ihan lohkojen takia. Ostattelin lohkoja ja möivät mieluummin koko myllyn, kuin että olisivat purkaneet. Tsekkasin että jakopään liu'ut oli vaihdettu ja pytyissä "95 leimat.

Mittasin siitä piruuttani puristukset ja molemmissa 11 kiloa. En hennonut purkaa, kun muutenkin oli hyvin koskemattoman oloinen. Ajelin sillä pari kesää, nyt on mietitty että mikä moottorikelkka siitä tehtäisiin. :lol:
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 534
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 17:09 27.11.2019.

Oman kasauksen osuus riippuu aika paljon siitä mitä koneesta löytyy, kuka tekee koneistukset ja mistä osat tulee. Voihan se olla, että saa kustannustehokkaasti koko paketin joltain ulkopuoliselta taholta. Rahaa vaan ei olisi tähän laittaa yhtään, joten viimeiseen asti venytän penniä.

Katsellaan nyt kun saa purettua loppuun, että mitä sieltä oikeasti löytyy.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

jensen
Viestit: 725
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja jensen » 01:55 28.11.2019.

Saattaa olla järkevintä ostaa alakerta kasattuna? Mie aikoinaan moottoria haeskentelin niin halvin oli yllättäen orginaali Harrikan evo motti. Niitä saa uusia. Mie näin semmosen myynnissä nettimotossa olikohan 3000e.

Nuo after market motit on yleensä viri motteja ja enemmän kuutioita ja tehoa. Mulle riittää ihan hyvin tuo 1340 kuutiota.

Kannattaa totutella ajatukseen että remontista tulee kallis ja sille ei maha mitää. Jos ei ole rahaa niin ei kannata tehdä vaan säästää rahat mitä tarvii tai sitten saa kohta avata moottorin uudelleen.

Mie GPZ romun koneen käytin 6 kertaa auki ja päreinä.

Avatar
JKKo
Viestit: 960
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo » 05:56 28.11.2019.

Moottori osiksi, alakerta kuljetuslaatikkoon ja sille kyyti asiantuntevalle korjaamolle. Ne siellä arvioivat, mikä kannattaa ja mitä se maksaa.
883/1200/turbo

Avatar
ranze
Viestit: 645
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja ranze » 16:22 29.11.2019.

Harvalla on kotitallissa välineitä tehdä niille kansillekaan kummoisia. Tahnaremontti ei taida olla vaivan arvoinen.. kun venttiilityötkään ei ihan hirveitä kustanna.

Jos alakerta on jo muusina, on takuulla istukkapinnatkin turhan leveät. Esimerkkinä nyt vaikka Forwoodin evo, jonka alakertaa ei rakennettu uudelleen -edes toisessa 485 000 km:n remontissa.

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/bike2.shtml

Omaan rutkuun käytiin venttiilit läpi koneistamolla, vaikka peruskone mistä stroker tehtiin oli ajettu 38 000 tkm.
FLHR -02 | S&S 106" stroker | Baker OD6 | Baker clutch | S&S SuperG & teardrop | ScreamingBeagle exh. | Terry's starter | Feuling oilpump/supportplate | Jagg cooler | Racing Bros. shocks

Avatar
JKKo
Viestit: 960
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo » 17:52 29.11.2019.

Juu. Mutta tämän alakerrassa on arvoitus, josta kannattaa aloittaa.
883/1200/turbo

Holmisto
Viestit: 36
Liittynyt: 00:58 11.09.2012.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Holmisto » 22:19 29.11.2019.

Juu ei missään tapauksessa kokonaiskuluja vaan koneeseen menevät. :D :D

MJW
Viestit: 4
Liittynyt: 12:26 04.11.2019.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja MJW » 12:26 05.12.2019.

ranze kirjoitti:
22:28 22.11.2019.
Ammattilaiset vaihtaa joka kerta syystä että ne venähtävät. Eiks evon helmasynti ole vuotaa sieltä helmasta?
Mulla on pyörässä originaali vuoden -95 kone, josta on käytetty pytyt neljä kertaa pois.
Pultit on ne mitkä sinne on tehtaalla laitettu ja hyvin pysyy paineet ja öljyt siellä missä pitää, tiivisteet tietysti vaihdettu joka kerta.
Kolmella kerralla mittasin pultit ja neljännellä en enää jaksanu, kun ei ne aiemminkaan olleet muuttaneet pituutta.
SItä vaan itte miettinyt, että onkohan HD:n jälkituotanto-osissa samaa "sinnepäin" laatua kuin nykyään joka paikassa muutenkin ja sen takia uusitut pultit tarvii vaihtaa..?? Alkuperäiset sit taas kestää ja kestää.

Valmiiks kasattuja kampuroita löytyy aina välillä, jos ei halua itte kasata. Esim. viime vuoden puolella kattelin kun myllykosken miehen hyllyssä oli valmiiksi kasattu stroukki-kampura ilman mäntiä muutamalla satasella myynnissä.
HotBikestä kun kyselin vuosia sitten kokonaisen koneen niputusta, niin karkea arvio oli +2000€. Kysymällä saa tän päivän hinnan.

Eikä toi bt:n kasaaminen itse ylettömän vaikeaa ole. Hermoja vaatii vaan jonkin verran rihtaamisessa ja painottamisessa. Perustyökaluilla ja prässillä selviää.

Avatar
JKKo
Viestit: 960
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JKKo » 12:59 05.12.2019.

Itse olen vaihtanut pinnapultit, vain kun niissä on silminnähden vikaa. Joskus piti irroittaa kansimutterit pulteista viilapenkissä => pultit roskiin.

Hyvin on paineet pysyneet sisällä myös käytetyillä osilla. Kansipahvit piti vaihtaa hifimalleiksi.
883/1200/turbo

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 534
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evo softail kolkuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso » 14:10 05.12.2019.

Enskaa purettu, mutta en vielä kerinnyt ottaa kokonaan pois. Öljytankki pitäisi saada ensin pois tieltä, niin pääsee starttiin käsiksi.

Kun kone on vielä kiinni rungossa, niin otin pinnapultit irti. Kolme oli niin lujassa kiinni, että vaati viikon liotuksen WD-40:llä, lämmitystä ja lopulta pinnapultin uloskiertäjän ja raakaa väkivaltaa. Ei tarvitse enää miettiä vaihdetaanko niitä vai ei. Oli melkoisesti syöpynyt lohko noiden jumittaneiden pulttien kohdalta. Kuvassa takapytyn takimmainen oikealta, joka oli eniten kärsinyt.

Kuva

Moottoripukkia ryhdyin värkkäämään, mutta sekin meni perinteisesti. En löytänyt kotoa sopivaa kanttiputkea rungoksi, joten kävin hakemassa motonetistä parimetrisen kangen. Seuraavaksi huomasin, että lattarautaa olikin jäljellä enää viiden sentin pätkä. Ei muuta kuin uusi kierros. Sitten kun sahaa vielä vinoon ja viilaa suoraksi, niin saahan siihenkin aikaa kulumaan.
XL 883C -07 | FXDF -08 | FLSTF -98

Vastaa Viestiin