Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ilman muuta kannattaa vastaohjaus ottaa hallintaan. Jos ei sitä osaa, voi olla että ei ole kuljettaja pitkäikäinen!

Pitää uudestaan mainostaa kerhomme oivia ennekoivan ajon kursseja (EAK), joita tänäkin keväänä huolimatta koronasta järjestetään. Siellä harjoitellaan vastaohjausta sekä oikealle että vasemmalle keilojen kanssa turvallisesti, palaute annetaan joka suoritteen jälkeen. Jos vaan pääset mukaan niin tule!

Toisaalta oppii tämän kyllä moni jollain tasolla muutenkin. Todisteena käytän itseäni. Vuonna 1971 ei kukaan kertonut vastaohjauksesta mitään, eikä moneen vuoteen sen jälkeenkään. Jotenkin olen sen itse oppinut, ainakin jossain määrin, ja väitän että jokainen pitkään ajanut moottoripyöräilijä on sen jossain määrin oppinut, muuten eivät olisi hengissä.
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja jty »

Joe Cool kirjoitti: 23:06 21.04.2021.
Pertti kirjoitti: 17:53 21.04.2021. Avainsana siihen kallistamiseen ja kääntämiseen on vastaohjaus.
Se ei tule automaattisesti, vaan opetella pitää.
Täm äon tärkeä huomio. Kun itse aloin n. 20 vuoden tauon jälkeen taas pyörähommiin, tavasin Bahillin ohjeet läpi. Tästä on hyvä alkaa:

http://www.bajahill.net/1999/08/miksi-j ... antyy.html
Myös ajo hanskassa pdf on hyvää lukemista itse kullekin
https://mp69.fi/koulutus/lisalukemisto/ajo-hanskassa/
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Nyt tarvittaisiin taas fyysikoiden apua.

Havaitsin nopeusmittarin puuttumisen niin suureksi rasitteeksi, että ostin motonetistä tuon Sigma MC10 nopeusmittarin.

Siinä kiinnitetään magneetti etuvanteeseen ja anturi etuhaarukkaan siten, että renkaan pyöriessä vanteeseen kiinnitetty magneetti sivuuttaa tuon anturin joka kierroksella max 5 mm etäisyydeltä. Ja siten anturi laskee renkaan pyörimisestä nopeuden, joka näkyy ohjaustankoon kiinnitetystä mittarista.

Mittariin piti ohjelmoida eturenkaan ympärysmitta millimetreissä. Kumin kanssa 90 x 90 / 17” rengas on ympärysmitaltaan noin 2300 mm. Kuitenkin maksimilukema, joka mittarille voidaan renkaan ympärysmitaksi ohjelmoida on 1880 mm. Eli nyt anturi mittaa nopeutta sen mukaan kuin eturenkaan ympärysmitta olisi 1880mm vaikka se on oikeasti tuo reilu 2300 mm.

Eli kysymys on se, että kumpaan suuntaan mittari näyttää nyt väärin? Liian pientä vai liian suurta nopeutta verrattuna todellisuuteen?
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Aika reilusti alakanttiin näyttää. Jos räknäilin oikein, niin mittarin näyttäessä noin 80 km/h etenet noin sataa. Vaatimaton 25% heitto...

Saisiko sen laitettua takapyörään? Voisi olla siistimpi ja helpompi muutenkin jos olisi takana se anturi.

Tai jos sulla on älypuhelin, niin niihin saa GPS-pohjaisia appseja jotka näyttää nopeuden.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos pyörä kulkee 2300 mm sinä aikana kun mittari olettaa matkaksi 1880 mm, mittari näyttää suhteessa 1880/2300 liian vähän.

Onpas siihen laitettu outo raja. BC sarjan polkupyörän mittarissa alue on laajempi. 29” pyörän rengas on > 2300 mm.

Mulla on autossa fillariin tarkoitettu Sigma. Kyllä se näyttää kaikki ne nopeudet, mitä mun auto kulkee. Mittaus on kardaanista ja mulla on välissä elektroniikka, joka jakaa anturin pulssit nelosella. Ei löytynyt riittävän pientä asetusta suoraan mittarista.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

GPS mittari on muutoksissa aina myöhässä verrattuna vaikka fillarin mittariin, joka päivittyy oikeaan lukemaan noin yhden sekunnin välein. Emmä onnistuisi kameratolppien kanssa gepsillä!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ihan vaan uteliaana kyselen, että kun tämä on joskus katsastettu ajokelpoiseksi, niin eikös tässä ole silloin ollut pakko olla nopeusmittari, mihin se on hävinnyt?
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Hmm. Jos löytyy toinen magneetti, niin semmonen vanteen vastakkaiselle puolelle ja asetukseksi 1150.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

KariFS kirjoitti: 20:51 27.04.2021.
Saisiko sen laitettua takapyörään? Voisi olla siistimpi ja helpompi muutenkin jos olisi takana se anturi.
Vois kokeilla. En tiedä riittääkö piuha. Siistimpi olis. Nyt etuhaarukan putki on nippusiteiden kuorruttama.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 21:05 27.04.2021. Ihan vaan uteliaana kyselen, että kun tämä on joskus katsastettu ajokelpoiseksi, niin eikös tässä ole silloin ollut pakko olla nopeusmittari, mihin se on hävinnyt?
Joskus ne lakkaa olemasta. Mullakin lakkasi auton kojelaudassa oleva viisaria heilutteleva laite olemasta nopeusmittari Tattarisuon katsastusasemalla. Ei kuulemma toimi oikein. Kun siinä vuosimallissa ei edes tarvitse olla nopeusmittaria, laitoin asteikkoon tarran ”Tämä ei ole nopeusmittari” ja sitten sen Sigman. Jos Sigma närästää suikkalakkia, otan senkin pois!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

UrpoTJ kirjoitti: 21:05 27.04.2021. Ihan vaan uteliaana kyselen, että kun tämä on joskus katsastettu ajokelpoiseksi, niin eikös tässä ole silloin ollut pakko olla nopeusmittari, mihin se on hävinnyt?
En tiedä. Tosin Harvemmin koptereissa olen mittareita nähnyt. En tiedä miksi. Vittumainen ajella, kun nopeus on arpapeliä. Ainakin 1990 malliin ei tarvita EU tyyppihyväksyttyä mittaria, joten tämän pitäisi kelvata.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Puman kirjoitti: 21:08 27.04.2021.
KariFS kirjoitti: 20:51 27.04.2021.
Saisiko sen laitettua takapyörään? Voisi olla siistimpi ja helpompi muutenkin jos olisi takana se anturi.
Vois kokeilla. En tiedä riittääkö piuha. Siistimpi olis. Nyt etuhaarukan putki on nippusiteiden kuorruttama.
Sitä voi jatkaa. Ohut parikaapeli kelpaa. Anturi on ”rele”, reedrele, joka sulkee ainoan koskettimensa silloin, kun joutuu sensorimagneetin kenttään.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Toisaalta on syytä muistaa, että esimerkiksi hyvämaineisessa kalasatamalaisessa vanhojen harrikoiden erikoisliikkeessä on saatavilla mittarin pyörittimiä, vaijereita ja tyylikkäitä viisarimittareita.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

JKKo kirjoitti: 20:57 27.04.2021. Jos pyörä kulkee 2300 mm sinä aikana kun mittari olettaa matkaksi 1880 mm, mittari näyttää suhteessa 1880/2300 liian vähän.

Onpas siihen laitettu outo raja. BC sarjan polkupyörän mittarissa alue on laajempi. 29” pyörän rengas on > 2300 mm.
Piti tarkistaa laskelmat.

Etuvanne on kokoa 21” ja 90/90 kummin kanssa ympärysmitta on 2240 mm

21 tuumaa on 533,4 mm. Siihen 90mm x 2 = 713,4.
713,4 x 3,14 = 2240 mm
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Puman kirjoitti: 20:21 27.04.2021. Nyt tarvittaisiin taas fyysikoiden apua.

Havaitsin nopeusmittarin puuttumisen niin suureksi rasitteeksi, että ostin motonetistä tuon Sigma MC10 nopeusmittarin.

Siinä kiinnitetään magneetti etuvanteeseen ja anturi etuhaarukkaan siten, että renkaan pyöriessä vanteeseen kiinnitetty magneetti sivuuttaa tuon anturin joka kierroksella max 5 mm etäisyydeltä. Ja siten anturi laskee renkaan pyörimisestä nopeuden, joka näkyy ohjaustankoon kiinnitetystä mittarista.

Mittariin piti ohjelmoida eturenkaan ympärysmitta millimetreissä. Kumin kanssa 90 x 90 / 21” rengas on ympärysmitaltaan noin 2300 mm. Kuitenkin maksimilukema, joka mittarille voidaan renkaan ympärysmitaksi ohjelmoida on 1880 mm. Eli nyt anturi mittaa nopeutta sen mukaan kuin eturenkaan ympärysmitta olisi 1880mm vaikka se on oikeasti tuo reilu 2300 mm.

Eli kysymys on se, että kumpaan suuntaan mittari näyttää nyt väärin? Liian pientä vai liian suurta nopeutta verrattuna todellisuuteen?
Vastaa Viestiin