Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Kiwi
Viestit: 2158
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Voihan tuossa olla vipu laitettu ylöspäin jolloin vaihdekaavion saa käännettyä päälaelleen. Epäilen että se ei ole vikana. Löytyykö muut vaihteet, nuo neliloviset tykkää löytää vapaan myös kolmosen ja nelosen välistä.

Minkä kokoiset rattaat toisiovedosta löytyy, pyörä voi olla myös välitetty suuremmille nopeuksille?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuli ihan ekana mieleen, että jos sinulla on tuollainen tauko ajamisessa, niin kannattaisiko ottaa autokoulussa pari mp-ajotuntia? Meinaan pääsisi ajamaan varmasti "helpolla" pyörällä ja pääsisi vähän turvallisemmin aloittamaan liikenteessä? Vaikka tässä on jokusia vuosia tullut itse aika aktiivisestikin ajettua, niin yli 10 vuotta olen joka kauden alussa käynyt kerhomme H-DCF ennakoivan ajon kurssilla, jossa suljetulla alueella ja asiantuntijan opastaessa harjoitellaan pyörän käsittelyä. Saattaa olla paikkoja vapaana vielä tämänkin kevään kursseille!

Minulla ainakin vapaa molemmissa HD-laitteissa löytyy paremmin, jos etsin sen ennen pyörän pysähtymistä. Vaihdelaatikon toisioakseli vielä silloin pyörii, paikallaan taas vaihde päällä ei. Kokeile huomaatko eroa. Jos on oikeasti murhetta, niin katso esiövedon öljytaso, se on helppo homma (linkki seuraavassa viestissä). Kytkimen säätö on seuraava temppu. Onhan kytkinkahvassa se n. 15 mm välys kahvan päästä mitattuna, ettei rupea heti kahvaa hipaistessa vaijeri kiristymään?

Eipä tuollainen kopteri ole kaupungin ruuhkissa parhaimmillaan, ei sitä ole sellaiseksi tarkoitettu. Toisioveto ei ole tässä alkuperäinen kun on ketjut. Välityksiä on ehkä muutettu. Ja voi muuttaa uudestaankin rattaita vaihtamalla, jos haluaisi "lyhyemmän" välityksen. Jos näet eturattaan, laskepa siitä ja takarattaasta piikit ja sano takarenkaan koko, niin järkeillään porukalla mitkä ovat välitykset. Vai kannattaisko käydä HD-liikkeessä pokkana ajamassa vakio-Sportster, siinähän tuo vertautuisi. Toki on vaara että kohta onkin kaksi moottoripyörää.

Edit: Kiwi kerkisikin jo välityksestä kirjoittamaankin.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuossa on video, jossa puolen välin jälkeen näytetään punaisella viivalla stil-kuvassa öljyn pinta:
https://youtu.be/TSjqA8ftXDA
Kuva:Kuva

Ensiövetoöljyn taso katsotaan pyörä pystyasennossa, ei sivuseisontatuella.

Jos tätä enskaöljyä on reippaasti liikaa tai reippaasti liian paljon, niin siitä on haittaa kytkimen toimintaan. Sportsterissa on big twineistä poiketen enskassa ja vaihdelaatikossa sama öljy, mutta jos öljymäärä on murheen aiheuttaja, ensin on kytkimen kanssa hankaluuksia, ei vaihdelaatikon.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2158
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Korjataan sen verran että tuon ikäisissä sporteissa taisi olla ketjut ihan tehtaalta, ja enskakoppakin taitaa olla vielä pienellä reiällä josta ei koko kytkintä näe. Ensiövetokopassa taitaa olla tarkastusreikä josta valutetaan ylimääräinen öljy pois.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Samat ensikokemukset mullakin porsterin nelivaihteisesta. Melko agrikulttuurillinen vaikutelma jää, toki se on osa laitteen charmia. Mulla on Rautapää mutta siinä kaiketi on vaihteisto pitkälti sama. Mun aski on rakenneltu osittain uudestaan hammaspeikon vierailun takia. Samalla laitoin uudet kytkinlevyt.

Ykkönen tuntui japaninpyörän jälkeen piiiiiiitkältä, sujuvassakin risteyksessä saa luistatella. Ja kannattaakin, Rautis ainakin yrittää heittää selästä jos kierrokset menee liian alas ja on ohjaus laidassa :lol: Vapaa on hankala löytää, vipu jäykkä jne, mutta kytkin onneksi toimii hyvin ja levyt on helppo vaihtaa. En ole tuolla vielä paljon ajellut, se tuli mulle vaihteistovaivan kanssa ja vasta loppukesästä viime vuonna sain sen kuntoon&kilpiin. Jospa se siitä asettuu.

En muista mitkä rattaat on nyt, ajatuksena kyllä lyhentää välityksiä. Ei haittaisi vaikka maantienopeuksissa nelosella olisi kierrokset vähän korkeammallakin kuin nyt.

Ja juu, tässä mun mallissa ainakin on öljylle tarkastusreikä, toimii kuten Kiwi kertoi. Kytkimen perussäätöä varten on se pikkukorkki kytkimen kohdalla. Sitä en tiedä, toimiiko tarkastusreikä oikein jos moottori on tuolla lailla vähän etupää ylhäällä kuten kuvassa, se reikä kun ainakin mun mallissa on siinä aika lailla edessä, takapytyn alapuolella.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kiwi kirjoitti: 22:55 14.04.2021. Korjataan sen verran että tuon ikäisissä sporteissa taisi olla ketjut ihan tehtaalta, ja enskakoppakin taitaa olla vielä pienellä reiällä josta ei koko kytkintä näe. Ensiövetokopassa taitaa olla tarkastusreikä josta valutetaan ylimääräinen öljy pois.
Juu, sorry, vuodella heitti. Enpä tuota miettinyt sen tarkemmin, hihna tuli 1991.

Ja se isompi kytkimen luukku 1993? En ole Sportsterin pikkuluukusta öljytasoa koskaan kurkistellut. Sitä ei sitten siitä näe? Buellin pikkuluukusta sen näkee, mutta siinähän on luukun alareuna alempana.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos pyörä on seissyt ajamattomana pitkään, kannattaa suosista vaihtaa.....tai tässä tapauksessa vaihdattaa vaihteistoöljy. Epäilen, että seassa on runsaasti jäykkää ja tahmeaa moottoriöljyä, joka tekee kytkimen toiminnan ryömiväksi.
Vaihteiston öljynvaihtoon voi tutustua tuosta https://www.youtube.com/watch?v=XQENq8KpM-A
Yksi purkki riittää, vaikka pois näyttäisi tulevankin enemmän.

Moottoripyörällä ajo-opetteluun sopisi pikkuisen paremmin joku tehtaan jäljeltä oleva pikkukustomi. Sillä olisi huomattavasti helpompi hakea tuntumaa hallintalaitteiden käyttämiseen ja kaksipyöräisellä ajamiseen. Pitkäkeula ei ole turvallinen ensimmäiseksi pyöräksi, jos ajokokemusta ei ole.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Vaihteisto- ja moottoriöljyn vaihdon sain samaan hintaan. Ostin liikkeestä Hämeenlinnasta. Tosiaankin ratasvälityksiä voisi vaihtaa, jos mahdollista. Jos eteen ei saa isompaa ratasta, niin taakse luulisi saavan pienemmän.
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Puman kirjoitti: 13:08 15.04.2021. Vaihteisto- ja moottoriöljyn vaihdon sain samaan hintaan. Ostin liikkeestä Hämeenlinnasta. Tosiaankin ratasvälityksiä voisi vaihtaa, jos mahdollista. Jos eteen ei saa isompaa ratasta, niin taakse luulisi saavan pienemmän.
Vaan tuolla konstilla välitykset pitenevät entisestään :mrgreen:

Eli isompaa takaratasta ja/tai pienempää eteen niin saat lyhyemmät välit.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Vielä vuoden 1992 mallin 883:ssa oli riimut. 1991 kaikissa sporttimalleissa.

Mulla on 1991:ssä Andrewsin rattaat ja akselit laatikossa ja sitä myötä noin 10% vakiota pidempi ykkönen. Ketjut on 23/47 rattailla, eli himpun pidemmät välitykset kuin 1200 oli vakiona tehtaalta. On se hieman piiiitkän oloinen, mut kyllä tuolla pärjää nykyisellä osakokoonpanolla. Eikä tartte heti viiden metrin päässä ruveta isommalle vaihtamaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

JKKo kirjoitti: 15:23 15.04.2021. Vielä vuoden 1992 mallin 883:ssa oli riimut. 1991 kaikissa sporttimalleissa.
Uskon.
Tuollakin on niin:
https://www.autoevolution.com/moto/harl ... 000-1202-2
Jännä että V-Twin Cityn varaosaselain tarjoaa 1991 Sportster-malleihin kaikkiin hihnaa. Jos oikein katsoin.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 07:59 15.04.2021. En muista mitkä rattaat on nyt, ajatuksena kyllä lyhentää välityksiä. Ei haittaisi vaikka maantienopeuksissa nelosella olisi kierrokset vähän korkeammallakin kuin nyt.
Nyt pitää ihan kysyä ja ihmetellä. Millaiset kierrokset sinulla on siinä esim. 100-120 nopeuksissa? Minulla kun molemmat rautikset huusivat liian korkealla maantiellä. Jos koneessa on 4000 kierrosta matka-ajossa, niin minusta se on liikaa jopa Sportsterille.

Vaihdoin kumpaankin 2 hammasta isomman eturattaan, että maantiellä viitsii ajaa, takana vakiot. Mielestäni matkanopeudet tulivat huomattavasti miellyttävämmäksi. Nyt voi vetää 3. 80 alueella ja sitten satasen pintaan 4. tjsp. Pitää oikein katsoa kierrokset, kun ottaa tuon '81 esille.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

...riippuu tietysti, mitä sillä 4000 rpm:llä saa. Eli mimmoinen on moottoriin ohjelmoitu luonne. Vääntökäyrän lakikohta on minun sovelluksessani jossakin 150kmh paikkeilla suurimmalla vaihteella, mutta se ei tunnu siltä. Satasessa tuulen vastus on pienempi, joten veto tuolla välillä tuntuu aika tasaiselta. 3000 kiekkaa on viisvaihteisessani suunnilleen 100kmh vauhti.

Ja mikä tuntuu epämiellyttävältä? Tärinä. Ja ainakin mun laitteessani sen ominaisuuden hienosäätö on puuhaa, jonka saa viimeisteltyä vain ajokokein. Tehoon ei muutama sytytysennakon aste vaikuttanut yhtikäs mitään, mutta kun käänsin koko kartan viisi astetta myöhäiselle, niin se riivattu värinä loisti poissaolollaan. 120kmh @ 3600 rpm tuntuu olevan ihan ok. Tehovaikutus on tarkastettu jarrupenkissä.

Pikkuisen pitää vielä saada alavääntöä. Kokeilen tämmöisellä : https://www.burkert.fi/fi/type/2871
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe Cool kirjoitti: 00:31 16.04.2021.
KariFS kirjoitti: 07:59 15.04.2021. En muista mitkä rattaat on nyt, ajatuksena kyllä lyhentää välityksiä. Ei haittaisi vaikka maantienopeuksissa nelosella olisi kierrokset vähän korkeammallakin kuin nyt.
Nyt pitää ihan kysyä ja ihmetellä. Millaiset kierrokset sinulla on siinä esim. 100-120 nopeuksissa? Minulla kun molemmat rautikset huusivat liian korkealla maantiellä. Jos koneessa on 4000 kierrosta matka-ajossa, niin minusta se on liikaa jopa Sportsterille.

Vaihdoin kumpaankin 2 hammasta isomman eturattaan, että maantiellä viitsii ajaa, takana vakiot. Mielestäni matkanopeudet tulivat huomattavasti miellyttävämmäksi. Nyt voi vetää 3. 80 alueella ja sitten satasen pintaan 4. tjsp. Pitää oikein katsoa kierrokset, kun ottaa tuon '81 esille.
Täytyy myöntää että ei ole tarkkoja mieli- tai muistikuvia kierroksista. Mutta nelosella kahdeksankympin hujakoilla tuntui että oli vähän alhaalla kierrokset, olisiko alle 3000. Vaihteiden välit ovat myös mielestäni reiluhkot.

Onkin pitänyt tässä kysellä että monikopiikkisillä rattailla porukka ajelee. Mulla kyllä on lisäksi vielä vähän ylikokoisen oloinen takarengas, voi sekin vähän vaikuttaa, ja onko tuo kaasutinkaan ihan säädöissään. Mutta jotenkin tuntui että nelosella saisi heräillä tuosta noin 80km/h seudulta vähän hanakammin.

Noilla ketjuilla ja rattailla kyllä ajelee vielä hetken, joten testailen hieman, kunhan saan uudet oikeankokoiset renkaat hommattua ja etupäärempan tehdyksi (aloitetuksi). Talvi mennyt vallan muissa hommissa, en ole koko rakkineeseen edes koskenut.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ainakin noissa vanhoissa rumpujarrullisissa rautiksissa takaratas on melkein vakio, koska se on rummun ympärille niitattu. Siinä ei muistaakseni ole montaa piikkiä vaihtoehtoa. Kaikki, mitkä meillä on olleet, on tulleet 19-piikkisellä eturattaalla ja se on ollut juuri kohdallaan niihin ameriikan nopeuksiin. Siis ei juuri satasen päälle viitsi matka-ajossa huudattaa. Amerikassa ei yli 70ml nopeuksia ole, ja sellaisille ainakin vanhemmat Harrikat, myös big twinit, on sovitettu.
Levyjarrulliseen rautikseen saa melkein suosista laittaa eteen suurimman, mikä sopii paikalleen ilman rälläköintiä ja pienimmän mitä saa taakse. Karkeasti kolmonen sopii kuudellekympille ja nelonen 80:stä ylöspäin.
Tuolla kombolla, olikohan 46 takana ja 23 edessä, ykkönen jää pikkuisen liian nopeaksi, mutta matka taittuu mukavasti.
En ole varma, onko evosportissa eri välitykset.
Eikä siitäkään voi olla varma, onko aloittajan sportissa orkkis rattaat laatikossa. Niitähän on saanut tarvikevalmistajilta monenlaisia paketteja.

Vanha sääntö ketjuvedossa on, että kolme piikkiä pienempi takana vastaa yhtä piikkiä suurempaa edessä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin