Pyörän tuonti Usa-malli

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

KariFS kirjoitti: 22:48 13.03.2021. Ja sitten on meitä joiden rahavarat yhdistettynä pettämättömään tyylitajuun mahdollistavat sellaisen pyörän hankkimisen, jossa on molemmat asteikot valmiiksi :mrgreen:
Hyvä pointti, avainkommentti valmiina :!:
Ei mikkää jälkeepäi liimaa-leikkaa-askartele ratkasu :!: :lol:

Miepä ajelin Ameriikan Kalivorniassa, siellä asuessa, km/h mittarilla 8)
Ennen rekisteröintiä CA:n, rätkä piti käyttää CHP:n varikolla tarkistettavana, ettei vaa ollu varastettu mistää.
CHP:n motskaripolliisi huomas tietenki nopeusmittarin yltävän 220 asti, kysy ihan vakavissaa onko tää joku erikoisviritetty versio ja kuin lähelle 220 mailia tällä oikeesti pääsee, en kerinny vastata.
Sheriffi oli jo pyörähtäny toiselle puolelle rätkää runkonummeroo tarkistaaksee visuaalisesti/
sormenpäillä sivellen.
Huomas siinä samalla Euro-version scoopillisen ilmanputsarin, nii oliko tää erikoisviritetty versio kun, mittari on 220 asti ja putsari on ram-air mallia, en oo enne tämmöstä nähny :?: :roll: :lol:
Vastasin mittarin olevan kilometrejä ja putsarin olevan vakio Euro-versio.
Katto silmät ihan selällä kotvan ja sano: ne ei ookkaa maileja, eellee ihan hölmistyneenä.
Ja jenkit on muka käyneet kuussa :!: 8O
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 22:48 13.03.2021. Ja sitten on meitä joiden rahavarat yhdistettynä pettämättömään tyylitajuun mahdollistavat sellaisen pyörän hankkimisen, jossa on molemmat asteikot valmiiksi :mrgreen:

Kuva
Nyt puhut asiaa, tuo huojensi mieltäni. Minulla on tuo sama mittari '81 rautiksessa. On muuten ainoa moottoripyörä, jolla olen vieläpä yleisessä liikenteessä ajanut mittarin tappiin. Rikos on jo vanhentunut :mrgreen: Siihen ostin sitten tappiin ajon jälkeen Saksasta rompetorilta pelkän km-mittarin, jota ei enää uskaltanut ajaa pohjaan. Nyt se mokoma meni viime kesänä vikalla ajolla leviämään ja pakko vaihtaa tuo mittari takaisin. :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Mullakin on tallessa orkkis km mittari ja ainakin yksi tuollainen kuvan km/maili.
Mutta kun ne pyörittäjät ei kestä niin laitoin toissakesänä gps mittarin.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vuppe kirjoitti: 05:52 14.03.2021. Mutta kun ne pyörittäjät ei kestä niin laitoin toissakesänä gps mittarin.
Minulla pyörittäjät ole tuottaneet niinkään ongelmia. Kaksi km-mittaria hajonnut muuten. Toinen (tarvikemittari) meni softailista, alkoi ensin pitää ääntä ja lopulta viisari pyöri samaa tahtia vaijerin kanssa helikopterina ;)

Tuo kuvan mittari aloitti hervottoman metelin, joka rauhoittui WFD40 kanssa hetkeksi ja kun se alkoi uudestaan, alkoi mittari nykiä hervottomasti ja sitten putosi nollille. En saanut syksyllä vaihdettua mittaria, mutta metelin alkaessa vaijeri pyöri kyllä nätisti. Samoin softailissa orggis mailimittari takaisin ja samalla pyörittäjällä jatkui hienosti. Mutta kaikki näissä mekaanisissakin voi tosiaan hajota.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

-Harikka- kirjoitti: 23:25 13.03.2021. Ja jaksampa jälleen ihmetellä, rätkistä puhuttaessa :roll:
Niin yleisestä moottoripyörä palstoilla, kilvissä, kilpiin, kilpien, monikko on kuulemma perinne autoilupuolelta, monta kilpee näillä kirjottajilla on nykyään omassa pyörässä :?: :roll: 8O

Miun rätkissä on aina ollu yks 1 kilpi ja se on ollu takana :!: :wink:
Niin, 71-vuonna sai alkaa eturekkareita palauttamaan. Jos ei otteessa ollut leimattuna palautusta, silloin oli edelleen oltava molemmat kilvet pyörässä... On mulla jossain se ote vielä arkistoitunakin! :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jatkan OFF topiccia:
Oliko tosiaan jo 1971 vai vasta 1972? Minulle tuli vuonna 1971 heinäkuun alussa upouusi Honda CB350 Ajan Osasta ja siihen joutui rakentamaan eturekisterikilvelle telineen. Vieläkin on ne kolme pultin reikää lokasuojassa. (Sattuu nimittäin olemaan ko. pyörä tallessa ja myös kuittikin ostoksesta, päivätty tuolle keväälle, 3700 mk.) Mikäli muistan oikein, sen kilven sai siis vasta seuraavana vuonna ottaa pois. Reijät kenkutti, että piti niin lyhyen ajan takia ne tehdä.

Takarekkarin joskus 80-luvulla palautin kun pyörä ei ollut rekisterissä. Mutta 70-luvulla en palauttanut etukilpeä, onneksi, koska se on nyt saman pyörän takakilpenä. Kirjasin on kapeampi ja siksi en ole uutta MR-124 kilpeä kiinnittänyt. Pyörän alkuperäinen rekkari oli siis MR-124 kun Mikkelin läänissä asustettiin.

Ei tuota rekisterikilven palautusmerkintää ainakaan Mikkeli-Kuopio-akselilla aikanaan kukaan penännyt. Olisi ollut varmaan työlästä niitä vahtia kun kaikista uusista pyöristä eturekkarit jo puuttuivat.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Joe Cool kirjoitti: 13:02 14.03.2021.
Vuppe kirjoitti: 05:52 14.03.2021. Mutta kun ne pyörittäjät ei kestä niin laitoin toissakesänä gps mittarin.
Minulla pyörittäjät ole tuottaneet niinkään ongelmia. Kaksi km-mittaria hajonnut muuten. Toinen (tarvikemittari) meni softailista, alkoi ensin pitää ääntä ja lopulta viisari pyöri samaa tahtia vaijerin kanssa helikopterina ;)

Tuo kuvan mittari aloitti hervottoman metelin, joka rauhoittui WFD40 kanssa hetkeksi ja kun se alkoi uudestaan, alkoi mittari nykiä hervottomasti ja sitten putosi nollille. En saanut syksyllä vaihdettua mittaria, mutta metelin alkaessa vaijeri pyöri kyllä nätisti. Samoin softailissa orggis mailimittari takaisin ja samalla pyörittäjällä jatkui hienosti. Mutta kaikki näissä mekaanisissakin voi tosiaan hajota.
Samoin mulla hajos eka mailimittari.

Mut tosiaan pyörittäjiä meni sellasen reilun sadantonnin kilsan aikana ehkä 5-6. Ei auttanut vaijerin vaihdot, pyörittäjän purkamiset putsaamiset rasvaamiset. Viimeinen niitti oli kun olin vahvistanut kieltä niin pyörittäjä pullautti matoruuvin pihalle. Kieli ei sillä kertaa taittunut. :)
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Harrri »

JMK kirjoitti: ↑21:02 13.03.2021.
Highwayman kirjoitti: ↑13:07 13.03.2021.
Kannattaa sitten laskea tarkasti - trumphin aikaansaamat rankaisutullit ovat voimassa ameriikan tuotteille...
Siksi ne nykyään kierrätetään bangkokin kautta :(
Kierrätetäänkö pyörät vai ainoastaan paperit Thaimaan kautta?
Ne kootaan Thaimaassa ja tullataan alkuperämaana Thaimaa. Osia sinne menee varmasti ympäri maailmaa, USA:sta, Kiinasta, ties mistä muualta ja jopa Suomesta heijastimet.

CVO:t? Nuo yhden mekaanikon kokoamat vempeleet?
2024 FLTRX
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Harrri kirjoitti: 09:22 15.03.2021. JMK kirjoitti: ↑21:02 13.03.2021.
Highwayman kirjoitti: ↑13:07 13.03.2021.
Kannattaa sitten laskea tarkasti - trumphin aikaansaamat rankaisutullit ovat voimassa ameriikan tuotteille...
Siksi ne nykyään kierrätetään bangkokin kautta :(
Kierrätetäänkö pyörät vai ainoastaan paperit Thaimaan kautta?
Ne kootaan Thaimaassa ja tullataan alkuperämaana Thaimaa. Osia sinne menee varmasti ympäri maailmaa, USA:sta, Kiinasta, ties mistä muualta ja jopa Suomesta heijastimet.

CVO:t? Nuo yhden mekaanikon kokoamat vempeleet?
Valmistusmaa on se, minkä valmistaja ilmoittaa. Ei sen tarvitse olla kovinkaan kummoinen toimenpide sen viimeisen ruuvaamisen. Mut toisaalta tuolla on työ halpaa, joten mikspä ne ei teettäisi varsin käsityövoittoista kokoonpanoa laajemmassakin mitassa siellä. Tiedä vaikka parempiakin tekisivät.

Tullasin vuonna 1999 Made in USA polkupyörän. Kallis merkki, kovat tullit. Kun niitä oli täällä kaupan, niin hain tullitilastoista määriä. Ei ainuttakaan sen merkkistä fillaria USA identiteetillä tullattuina. EU tullit on tietty voitu suorittaa toisessakin maassa, mutta jäi epäilys, että ne ei koskaan olleet USA-rankaisutulleja kohdanneetkaan. Silti rungoissa alkuperätarrat.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kesällä -20 tuotin salvagetitle evo softailin. Rekisteröintikatsastukseen Suomeen tarvitsin:
1. Titlen ja kauppakirjan että pyörä on minun.
2. Rungossa olevat tarrat, hyväksynnän, painon, tehon yms teknisten juttujen todentamiseksi.
3. Mittaustodistuksen että runko on tehtaan ilmoittamissa mitoissa. Normi titlellä ei tarvi.
4. Todistus/selvitys vaihdetuista osista Trafin lomakkeelle. Ehyessä ei tietenkään tarvi.
5. KM/H asteikolla varustetun nopeusmittarin ( laitoin tarran vaikka Harikka vastusti)
6. E-hyväksytyn ajovalon, vilkunlasit ja e-hyväksytyn pakoputkiston .
7. Vireille laitettu autovero asia.

Ensirekisteröintiin lisäksi:
1. Voimassa oleva liikennevakuutus, vakuutuksen saa myös VIN numerolla.
2. Hyväksytty rekisteröintikatsastus
3. Vahvistettu autovero päätös, maksettuna ja niin että se näkyy Trafin järjestelmässä.

Rekisteröinti katsastukseen on sanottu olevan sujuvampaa joillain tietyillä asemilla joissa on joku erikoistunut moottoripyöriin. Runkotarrojen puuttuessa maahatuoja/dealeri voi korvausta vastaan kirjoitella todistuksen noista teknisistä tiedoista. Vähimmällä pääsee kun hommaa ne tarrat.

Tulli on asia täysin erikseen he tutkii vain papereita tulli on joko 24% tai 36%
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
JMK
Viestit: 9
Liittynyt: 14:14 20.01.2013.
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja JMK »

ABS-vaatimus 2016 ja uudemmissa
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sepixlh kirjoitti: 13:31 15.03.2021. Kesällä -20 tuotin salvagetitle evo softailin. Rekisteröintikatsastukseen Suomeen tarvitsin:
1. Titlen ja kauppakirjan että pyörä on minun.
2. Rungossa olevat tarrat, hyväksynnän, painon, tehon yms teknisten juttujen todentamiseksi.
3. Mittaustodistuksen että runko on tehtaan ilmoittamissa mitoissa. Normi titlellä ei tarvi.
4. Todistus/selvitys vaihdetuista osista Trafin lomakkeelle. Ehyessä ei tietenkään tarvi.
5. KM/H asteikolla varustetun nopeusmittarin ( laitoin tarran vaikka Harikka vastusti)
6. E-hyväksytyn ajovalon, vilkunlasit ja e-hyväksytyn pakoputkiston .
7. Vireille laitettu autovero asia.

Ensirekisteröintiin lisäksi:
1. Voimassa oleva liikennevakuutus, vakuutuksen saa myös VIN numerolla.
2. Hyväksytty rekisteröintikatsastus
3. Vahvistettu autovero päätös, maksettuna ja niin että se näkyy Trafin järjestelmässä.

Rekisteröinti katsastukseen on sanottu olevan sujuvampaa joillain tietyillä asemilla joissa on joku erikoistunut moottoripyöriin. Runkotarrojen puuttuessa maahatuoja/dealeri voi korvausta vastaan kirjoitella todistuksen noista teknisistä tiedoista. Vähimmällä pääsee kun hommaa ne tarrat.

Tulli on asia täysin erikseen he tutkii vain papereita tulli on joko 24% tai 36%
Joo, on se sujuvampaa toisissa paikoissa.
2017 syksyllä toin Liettuasta kunnnostetun USA-Kingin, joka oli salvage titlellä. Ei minkään maan rekisterissä.
1. otin vakuutuksen ja hain siirtotarran (erääseen pyörään en hakenut edes sitä, ajoin vaan kilvettä ja tarratta suoraan konttorille)
2. liimasin irtonumeroita mittariin km-lukuina
3. katsuri heitti lenkin korttelin ympäri oma kännykkänsä tankkiin teipattuna.
4. katsoi runkonumerot ja tarrat
5. teki paperit, mitään muuta paperia ei salvage-titlen lisäksi tarvittu (kauppakirja tarvitaan periaatteessa vasta rekisteröinnissä)

Seuraavassa jenkkipyörässä oli ehjä title ja sen kanssa hän sanoi 2019, että ei näitä nykyään tarvitse edes panna käyntiin saati ajaa. Siksi hän vaati todistuksen mittarinäyttämästä ja teki sitten paperit.

Rungon tarrat ovat olleet paikoillaan kaikissa katsastamissani pyörissä, tuo oli hyvä lisäys ja helpottaa epäilemättä. Itse pidin sitä oletuksena, että niitä ei ole revitty pois.

Mitään e-hyväksyttyä ei nykyään oikeasti tarvita, jos pyörä itsessään ei ole e-hyväksytty, eli on USA-malli. Silti varmasti löytyy katsureita, jotka varmuuden vuoksi vaativat.

Miten Sepi tuo sinun pyöräsi, oli varaan USA-malli, jos oli Salvage title, sitä ei Euroopassa ole samanlaisena.

Autoveron vireillepanoakaan ei vaadita, koska katsastus ei nykyään vanhene, joskus se oli voimassa vain 3 kk. Tästä syystä jos vaikka tuo pyörän maahan, mutta alkaa rakennella sitä, se kannattaa katsastaa heti ja maksaa verot vasta kun on valmis tai haluaa ottaa liikenteeseen. Jos kuluu vaikka vuosi pari välissä, niin vero on halvempi todennäköisesti.

Ja tosiaan tullilla ei ole mitään tekoa tämän kanssa, kuten sanoitkin. He lyövät ensin ostohinnan ja rahdin yhteenlaskettuun summaan normitullin, sitten rangaistustullin 25% ja sen päälle 24% alvia. Mutta jos tuodaan EU-maasta, ei pyörää edes viedä tullin kautta eikä näitä makseta enää, niistä pitää vaan olla todistus, ennen kuin saa verotettua ja kilvitettyä. Jos on kilvitetty toiseen EU-maahan, voisin kuvitella, että tullaustodistusta ei enää tarvita.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 18:27 15.03.2021.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JMK kirjoitti: 18:11 15.03.2021. ABS-vaatimus 2016 ja uudemmissa
Hyvä havainto. Onkohan Harrikoita tosin edes saanut ilman ABS:ää aikoihin. Sportsteriin taisi tulla viimeisenä. Ei kai kukaan tosin enää mitään absitonta "uutta" pyörä edes haluakaan tuoda.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JMK
Viestit: 9
Liittynyt: 14:14 20.01.2013.
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja JMK »

Joe Cool kirjoitti: 18:22 15.03.2021.
JMK kirjoitti: 18:11 15.03.2021. ABS-vaatimus 2016 ja uudemmissa
Hyvä havainto. Onkohan Harrikoita tosin edes saanut ilman ABS:ää aikoihin. Sportsteriin taisi tulla viimeisenä. Ei kai kukaan tosin enää mitään absitonta "uutta" pyörä edes haluakaan tuoda.
Kyllä kaikilla vannoutuneilla HD-henkilöillä tulee olla tallissa ainakin yksi jenkeissä jo kulttipyörän maineen saanut japanilaista alkuperää oleva ikiliikkuja maastoajoon. Siinä ABS tulee vasta 2022
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Pyörän tuonti Usa-malli

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti: 18:22 15.03.2021.
JMK kirjoitti: 18:11 15.03.2021. ABS-vaatimus 2016 ja uudemmissa
Hyvä havainto. Onkohan Harrikoita tosin edes saanut ilman ABS:ää aikoihin. Sportsteriin taisi tulla viimeisenä. Ei kai kukaan tosin enää mitään absitonta "uutta" pyörä edes haluakaan tuoda.
Rautapäässä on tahattomasti tehdyt abs jarrut :lol:

Tuon mun tuoma pyörä oli myyty uutena Kanadassa -96. Kummassakaan katsastuksessa pyörää ei käynnistetty eikä näin ollen edes koe-ajettu. Ei heitä kiinnostaneet kuin paperit ja niiden vastaavuus pyörään.
Todella outoa että joka tuonti pyörästä halutaan kaivaa nuo tekniset tiedot joka kerta erikseen vaikka esimerkiksi evo softaileja on Suomessa varmaan satoja. Kivikautisen ajan tyylliin joka kerta ne joutuu järjestemään hakkaamaan, ei varmaan tarvi ihmetellä jos rekisteriotteessa merkki ja malli on mitä sattuu tulemaan. VIN numerosta tuo kotimaa ja vienti malli pitäsi pysyä erottamaan mutta tehdas ei oikein ole noudattanut sitä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin