Putkikassi sissybaariin

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Ajatus olisi löytää jostain mahdollisimman helposti kiinnitettävä putkikassi tai reppu. Niin että se saisi sissybaariin jopa sen kassin omilla kiinnikkeillä kiinni. Jos kassi pitää vielä vettä niin aina parempi. Toki kaikkihan siihen saa kiinni kun laittaa mutta sellainen valmis helppokäyttöisyys viehättä.

Pyörä Dyna Streebob ja varmaan joku HD oma n. 30cm korkea sissy kiinni.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ortliebillä on hyvät valikoimat tuollaisia. Touratech on samaa tavaraa eri merkillä. Noissa on pohjassa lenkki mistä saa hihnan läpi ja sulkupuolella on pari D-lenkkiä samaan tarkoitukseen. Kannattaa olla huolellinen sitomisessa. Minulla kerran pääsi vauhdissa irti alapäästä ja valahti hinkkamaan renkaaseen. Oli sen pussin viimeinen käyttökerta. :oops:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jannejk kirjoitti: 14:21 12.02.2021. Pyörä Dyna Streebob ja varmaan joku HD oma n. 30cm korkea sissy kiinni.
Mites ihan kenuine Harley:n sissybag = selkänoja kassi :?: :roll:
Kiinnittyy selkänojakaareen remmeillä ja kassissa on tasku. Jonka sujautat selkönojan päälle ja remmit kiinni ja nokka kohti määränpäätä.
Kassiin intekroitu sadehuppu :!: :wink:
Jos kiinnostaa, tuossa on kuvatus j aotan mittoja tarvittaessa :!:
040-701-5378

Kuva

Nuita on olemaasa monenlasia/kokosia...

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

https://www.joecool.fi/tuote/explorer-m ... l-cordura/

Tuollainen vähän reilumpi pitäisi löytyä hyllystä 1 kpl lentokentän läheltä.

Kestää pienet sateet tuollaisenaankin, mutta mukana siinä tulee erillinen mukaan viikattava tukeva sadesuoja. Tässä on kiinnitys sissyn ympäri pehmustetulla pannalla ja kaksi remmiä vedettäväksi vaikka vilkun varsien kautta. Eli ei tarvitse viritellä mitään omia kiinnikkeitä. Kantokahva päällä.

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Googlaamalla kannattaa katsella, minkä tyyppistä on olemassa ja mitä siis hakee. Itse en esim. näistä Ortlieb- ym. muovisäkeistä ole innostunut, vaikka varmaan hyviä ovatkin, varmasti vesitiiviimpiä kuin mikään muu, jos ehjänä pysyvät. Mutta ei ole minun makuuni näitä pyörään köyttää. Minä käytän näitä laukkujen sisällä tavaroiden "lajitteluun".

Vesitiiviitä ovat myös matkamallien muovikuoriset laukut ja alumiinilaukut. Melkein kaikissa kankaisissa sissylaukuissa on käsittääkseni erillinen sadekuori, joka on parasta pistää laukun päälle jos päivän sateessa ajaa. Toisaalta se ei ole hankala jos on sivulaukuissa tai tankkilaukussa ne tavarat joita päivän mittaan tarvitsee.

Minä olen tyytynyt siihen, että sidon putkilaukun tarakalle vähän työläämmin ja tukevasti, koska minulla on myös ne sivulaukut.

HD:n laukut ovat varmasti hyvät, arvelisin että helpommasta päästä kiinnittää. Minulla on ollut tuo Deemeed-laukku 10 kesää käytössä, toki vain pidemmillä reissuilla eli ehkä n. 50.000 km, mutta olen siihen tyytyväinen, laukku on edelleen priimakunnossa ja siis pienen tihkun kestää ilman sadesuojaakin.

Pitää päättää, haluaako ison vai pienen laukun, sehän ratkaisee paljon. Sattui silmään esim. tuo laatumerkki Kuryakinin laukku, ei kovin iso mutta voisi olla ihan yes päiväreissuille?
https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/569346
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miulla on nykyää tommone, oli näppärä Porin Yyterin kauden päättäjäisissä ja Lapin Levin suvikinkereissä.
Hotellille saapuessa, oli pariskunta vieressä irrotellu 6 nyssäkkää rätkänsä päältä.
Mie irrotin 2 pikalukko hihnaa, nostin laukun maaha, aukasin vetoketju taskun, nostin lentolaukku tyyppisen aisan ylös. Laitoin kypärän aisaa ja rullasin kohti respaa.
Pariskunta tuli nyssäköitä raahaten miun taakse ja tutkaili hetken laukkua ja totes: onpas kätevä.

:arrow: Harley Davidson Touring Bag 03:44
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jos sallitaan lepopäivän ratoksi vähän laajempaakin filosofointia, toki aiheeseen liittyen:

Laukkuhankintaa ohjaavat tietysti rahavarat/paljonko haluaa panostaa, kuinka pyörää käyttää, käytännöllisyys, omat voimat/terveys, yhdistelmän ulkonäkö mutta oikeasti hyvin pitkälle kunkin omat mielikuvat. Tämä pätee tietysti pyöränkin mallin ja merkin valintaan, ja muuhunkin elämään. Jäljempänä en arvostele tai arvota erilaisia valintoja, hyviä ovat kaikki jos ja kun on itse tyytyväinen!

Huumoriyritys-varoitus! Yksi ääripää näyttää olevan se, että mitä pitempi akseliväli, suurempi keulakulma ja enemmän flake-väriä itse hitsatussa tankissa, sitä enemmän sidotaan erillisiä Prisman muovipusseja ja jätesäkkinyssäköitä etulampun päälle, korkeaan hoijakkaan jne. No, ymmärrän että puhdaslinjaisessa kopterissa ovat etusijalla muut asiat kuin matkatavaroiden kuljetuskyky. Rakennetut pyörät ovat hienoja, hyvä juttu että niitä tehdään ja niillä ajetaan, nostan hattua noille herroille!

Itse kuvittelen olevani jossain puolivälissä käytännöllisyyden ja oman tavoittelemani tyylin ja pyörän ulkonäön suhteen. Se, että sidon reissuun lähtiessä tai hotellin pihassa matkaa jakaessani putkikassia tarakalle, on tärkeä rituaali, joka kertoo minulle, että kohta mennään. Vaikka se joskus sateessa tai helteessä vähän ärsyttääkin. Mielikuvissani vieressä matkalaukkujaan laatuautojensa peräkonttiin nostelevat henkilöt kadehtivat vapaata ja villiä elämäntapaani, vaikka todellisuudessa he voivatkin siinä sateessa pitää minua luuserina. Saatammepa vieläpä illalla tavata seuraavan hotellin parkkipaikalla. Että se siitä villistä ja vapaasta.

Tuon mielikuvani vuoksi en myöskään halua hinata lentolaukkumaista pyörällistä kassia respaan muiden "tavallisten" turistien lailla. Minähän olisin saattanut viettää edelliset yöt telttaillen karussa erämaassa susien ulvontaa kuunnellen. Vaikka siis tulinkin edellisestä 5 tähden hotellista.

Myönnän että mielikuvani ovat hölmöjä (ja ehkä niitä tässä vähän liiottelen), mutta kun ne minua palvelevat niin niillä on mukava mennä. Toisekseen, tuo Harikan linkin laukku tuntuu minustakin tosi fiksulta ja käytännölliseltä, mukava että olet itsellesi sopivan ratkaisun löytänyt ja sen esittelit, sopii varmaan monelle!

Minulla on aina sivulaukut pyörässä kiinni. Minusta pyörä on paremman näköinen niin. Toisaalta tässäkin on varmaan osin kyse mielikuvista. Kun olen tankkaamassa, kuvittelen että vieressä joku saattaa ajatella, että minnehän tuokin on menossa, pääsisinpä minäkin... Ettei synny mielikuvaa, että olen menossa vain huvikseni kioskille, vaikka olenkin menossa vain huvikseni kioskille. Huvikseen kioskille menossa ei tietenkään ole mitään pahaa. Ja se vieressä autoaan tankkaava todellisuudessa ajattelee, että mitähän hänen pitikään kaupasta tuoda...

Varttuneempi väki muistaa tv-sarja Bronsonin alkufilmin, sieltä (ja naapurin Jawasta) kumpuaa minun moottoripyöräilyni. Alkufilmissä se autoilija liikennevaloissa sanoo, että kunpa minäkin... Bronson-linkki lopussa.

Sivulaukut ovat minulla matkassa myös siksi, että jos komentokeskuksesta tulee kehoitus tuoda maitopurkki, niin sekin onnistuu. Tai että itse päättää ostaa jotain. Tai että on sadevarusteet aina matkassa.

Vielä, ei minua ja valintojani mielestäni ohjaa se mitä muut ajattelevat tai mitä ajattelen muiden ajattelevan, tuo edellä oleva on vain pieni lisäpiirre asiassa. Mutta meillä kaikilla mielikuvat jossain määrin vaikuttavat valintoihin, eivät pelkät ns. järkisyyt, vaikka sellaisilla itsellemme valintojamme perustelemmekin.

https://youtu.be/bYsztoaU9Ls
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mielenkiintoisia pointteja UrpoTJ:llä . Itsekin havainnut saman homman noita kopterireissukuvia katsellessa. Yksi ”parhaista” oli 24-pahvipakki keskiolutta teipattuna etuhaarukkaan. Siihenhän tietysti mahtuisi vaikka metsäsukset ainakin pituuden puolesta :D

Kun nyt matkatavaroista puhutaan, niin lainaan topikkia vähän: Onko kellään kokemusta tai jopa kuvia tämäntyyppisestä ratkaisusta esim Sportsteriin:

Kuva

https://www.kahlekuningas.net/epages/ka ... cts/986381

Eihän tuonne koko omaisuus mahdu, mutta jos muutaman työkalun ja jotain muuta pientä saisi mukaan. Työkalurulla sissyssä tai etuhaarukassa ei oikein nappaa, mutta tuollainen swingilaukkuhan voisi olla pyörässä aina kiinni ja sinne voisi laittaa vaikka hanskat ja kaulurin kun jättää pyörän parkkiin, lompakon silloin kun ajaa jne. Sportsterissa ei vakiona saa kulkemaan muuta kuin sen mitä taskuihin sopii.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 14:28 13.02.2021. mielikuvani vuoksi en myöskään halua hinata lentolaukkumaista pyörällistä kassia respaan muiden "tavallisten" turistien lailla. Minähän olisin saattanut viettää edelliset yöt telttaillen karussa erämaassa susien ulvontaa kuunnellen. Vaikka siis tulinkin edellisestä 5 tähden hotellista.
:lol: Vähän tuohon tyyliin, mutta tähtiä aikalailla vähemmän meikäläisen reissuilla. Ihan vaan siksi, että 5 tähden hotellissa henkilökunta ajaa Cadillacin parkkiin ja pyörän parkkeeraan mieluummin itse :mrgreen:

Nimittäin muutaman kerran olen ollut tilanteessa, jossa olen lentänyt pyörän luo ja sujauttanut lentolaukun matkalehmän pizzaboksiin. On aika hyvin mitoitettu sinne. Siitä sitten laukku ulos ja kypärä sisään boksiin. Hotellin respassa sitten olen vaan toivonut ajovarusteiden erottavan minut siitä edellä tai takana olevasta autokuskista :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Meillä on matkapyöränä Dyna Street Bob. Rouva istuu pikkuisella original HD lisätarvikeistuimella ja pitää jalkojaan original lisätarvikejalkatapeilla. Sekänojasetti on joku jämerä valmiste Hotbikestä. Takaiskarit on mitä on ja niitä menee usein, koska olen iso. Mut me mahdutaan ja ollaan käyty mm 10 päivää kotoa kotiin Kroatian reissu ja käytiin sanomassa esikoiselle heippa Lontoossa päätyen kiertämään Irlanti ympäri. Muutaman kerran jäämerellä uimassa.

Mut missä matkakamat kulkevat? Enää ei mennä teltalla, joten puoliapeen ei tarvitse sitoa telttapakettia, jossa on sisällä myös 2 tuolia ja pöytä. Oli ylläri joskus Äkäslompolossa illan jälkeen telttaa yöttömässä yössä laitellessa, vau, mulla on täällä kalusteetkin messissä. Noihin aikoihin oli kaasukeittimet ja kattilatkin. Mun täytyy aina kerran kesässä käydä yks tommonen perinnereissu, jossa keitellään purkkikeittoa ja aamulla paistetaan pekonit ja munat teltan vieressä.

Rouvalle on 2 sivulaukkua. Rajat pitää asettaa, muuten...

Mulla on sissyyn sidottuna noin 100 litrainen Ortlieb säkki. Sivusta ladattava. Sinne mahtuu helposti kamera jalustoineen, tietokone, viikon vaatteet kolmine kenkineen, lääkkeet ja joka leiriin kuskattavat juomat. Mulla on enemmän vaatteita kuin rouvalla. Aina villasukat. Yleensä ulkomaanreissuun lähtee kirjoja, joita jätän matkan varrelle luettuani ne ensin. Säkki rullautuu pieneksi tai isoksi. Mututuntumalla sanoisin, että kuusi isoa viskipulloa mahtuu mukaan viinarannasta -kaupasta missä tahansa tilanteessa.

Semmoinen sissykassi mulla on.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 17:58 13.02.2021. jos muutaman työkalun ja jotain muuta pientä saisi mukaan. Työkalurulla sissyssä tai etuhaarukassa ei oikein nappaa, mutta tuollainen swingilaukkuhan voisi olla pyörässä aina kiinni ja sinne voisi laittaa vaikka hanskat ja kaulurin kun jättää pyörän parkkiin,
Nuo swingilaukut on mitoitettu yleensä istumaan softailin swingeihin, kun siinä ei ole iskareita edessä. Rautikseen ei oikein saa tosiaan mitään sivulaukkuja kiinni, iskarit ja vilkut ovat hankalasti tiellä. Uudempi Sportstereihin on vilkkujen siirtosarjoja tarjolla ja vähän paremmin saa laukkuraudoilla jotain niihin mahtumaan ja toimimaan.

Itse ostin muinoin Stormilta ja tökkäsin '81 rautiksen sissyyn tämän tyyppisen laukun ilman kotkia. Sinne saa just ne hanskat ja huput yms. mukaan. Joskus oli jopa ihan tehtaan lisävarusteena vastaava luettelossa.

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joo, mulla on laukkuraudat vielä kiinni ja vilkut on siirretty strutsien taimmaisiin ruuvinreikiin. Edellisten modauksia, hieman vain siistin niitä vilkkusysteemeitä.

Tuo nyssäkkä minkä linkitin, oli listattu passeliksi Sportstereihin v 1982 eteenpäin olikse 2003:een tai jotain. Eli ilmeisesti vedetään remmeillä kiinni siihen sytkäboksin viereiseen viistoputkeen. Joku tuenta saisi olla tietty ettei valtoimenaan heilu ja hiero renkaaseen tms. Noita on muitakin, mutta ikinä ei kuvissa ole näkynyt kiinnitys kunnolla, joten en ole ihan varma onko tuollainen järkevä. Muutaman litran swingilaukkuun saisi vaikka juomapullon, renkaanpaikkaussarjan pulloineen ym. Eihän tuo kallis ole, ja tuskin aivan susi, saattaisihan tuollaisen kokeeksi ostaakin.

Jotenkin tuollainen pieni sissyreppu ei oikein iske, on vähän semmoinen ”käsilaukku” vaikka muuten varmaan onkin kätevä :D

Periaatteessa riittäisi joku pistoolikotelon kokoinen nyssäkkä tai sellainen vanhanajan fillareiden satula- ja runkoputken välille kiinnitettävä ”penaali”, johon saisi muutaman työkalun mukaan, onhan jopa Hondassa työkalukotelo vakiona, kas kun ei Harleyssä :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Oisko tuo HD-laukku vähän samaa, nytkin löytyy luettelosta:
Kuva
En mitään kotkankuvia kaipaa, mutta vähän on minun silmääni vaisun näköinen.

Vaikkei noilta isoilta merkeiltä haluaisikaan lopulta ostaa, niin malleja pääsee pohtimanaan helposti googlaamalla bags ja sitten harley-davidson, hepco & becker (siitä nahkaosastolle), saddlemen, kuryakyn tai joku muu. Mallejahan on pilvin pimein, mutta toisaalta aika paljon paria "perustyyppiä".

Sattui silmään tuonkinnäköinen HD-kassi, ei ehkä kuitenkaan siis minulle, mutta tavallaan aika vinkeä. Hyvä telttakamina-lookki.
Kuva
https://www.harley-davidson.com/us/en/s ... p/93300126
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KariFS kirjoitti: 20:14 13.02.2021. Periaatteessa riittäisi joku pistoolikotelon kokoinen nyssäkkä tai ...
KuvaHuutonetistä edukkaasti Parabellumin kotelo? Himoksella Superissa olisi vaan sisääntulo saattanut hidastua?
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Putkikassi sissybaariin

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Minulla olia aikoinaan Ortliebin putkikassi. Matkan varrella satoi, ja piti laittaa laukusta lämpimämpää päälle. Kun kassi hieman tyhjeni, niin se myös löystyi. Kuran lentäessä, löysä kassi pakkarilla heiluessaan naarmutti takaloksun maalipinnan.

Tämän takia en käytä tukirangattomia putkikasseja. Eli kannattaa huomioida.

Kuten jo kollegat aikaisemmin kertoivat, kasseja on markkinoilla pilvin pimein. Itselläni pienempi (28 l) on H-D:n ja isompi (n. 50 l) Nelson-Rigg:in sissy-kassi. Sidon ne samalla tavalla kuin Harikka postaamissaan kuvissa, jolloin ne toimivat myös selkänojina. Nelson-Rigg:illä pärjää tuollaiset pari viikkoa mukavasti. Siinä on pieniä lisätaskuja, päälle kiinnitettävä pieni putkikassi ja sadesuoja. On tainnut Nelson-Rigg:in mallit muuttua reilussa 15 vuodessa, mutta täältä löytyvät nykyiset mallit. Laadukkaita laukkuja ovat. Mutta on niitä muitakin.

https://www.nelsonrigg.com/

Työkalut ovat vasemmalla kotelossa, ja oikealla puolella työkalukotelon kiinnitysraudalla on pieni Leatherworks:in myöskin hyvälaatuinen sissylaukku, jossa kuljetan mm. kameraa ja lisähanskoja.

https://leatherworksinc.com/
Viimeksi muokannut hdjokke, 22:22 13.02.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Vastaa Viestiin