Ensimmäisen H-D:n hankinta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

jannejk
Viestit: 66
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Löytyy tuolta TechBoard -> Moottori ja voimansiirto -> Dynotuloksia ketjusta. Ja olisihan sitä tosiaan voinut samaa ketjua lukea alusta niin olisi löytynyt TC tietoa kanssa :) Ja toki pitää vähän ajella sillä Dynalla ensin. Nyt ei ole mitään tietoa minkätuntuinen sen on. Kyllä nuo UrpoTJ:n lukematkin näyttää aika mukavalta ja varsin maltillisilla muutoksilla. Oliko tuo 96 -> 103 valmis kitti?
Sportster | Hammer 1275 | SE .497 | S&S HI-4N | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | SE & Supertrapp | 100 rwhp@120Nm
Buell S1 | NRHS 1250 | Andrews N8 | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | ?@?
2006 DYNA STREET BOB FXDBI
Avatar
Kiwi
Viestit: 1809
Liittynyt: 23:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jos sportsterista on siirtymässä big twiniin ja tehoa haluaisi enemmän kannattanee suuntautua twincameihin, jotka jo lähtökohtaisesti ottaa kierroksia vakiona evoa paremmin. Jos taas hakee letkeää reissupyörää eikä hirveää määrää kapsäkkejä aio mukanaan kuljettaa en näkisi ongelmaa vanhemmissakaan. Tietty jos aletaan oikeasti virittämään moottoria ei ole oikein väliä mistä lähtee, kunhan lähtee.

Mutta kaikille alkuaikojen dynaa haaveileville suosittelen koeajamaan sekä evoa että tuplanokkaista, jotta tietää mitä itselleen haluaa. 2006 tuli 6 vaihteinen laatikko ja ainakin itse pidän siitä, vaikka vanhempi runko istuu mun perseen alle paremmin.

Sähkömasentaja kyselit miten springer softaili käyttäytyy sporttiin verrattuna? Vastaus on että Sportilla voi pyöriä sen ympäri lähes missä tahansa tilanteessa. Jos hakee ajo-ominaisuuksia ei kannata näistä vanharunkoisista softaileista niitä etsimällä etsiä, muihin verrattuna niitä ei oikein ole. Uudet erikseen, niillä voi jo ajaa mutkaan.
Custom Farm Motorcycles
jannejk
Viestit: 66
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Sen verran olen haarukoinut että kyllä se mieluisin vaihtoehto olisi TC Dyna ja vielä ruiskukoneella ja tuolla 6v laatikolla. Vaikka en Dynalla ajanut olekkaan enkä evo BT:llä. Sportsterilla ei oikein kaksi päällä viitsi reissua lähteä heittämään ja uskoisin että Dyna soveltuu siihen paljon paremmmin. Sen verran voisi moottoria kutitella että helpot hevoset ottaa pois kuitenkin niin että ajettavuus säilyy ja pyörä pysyisi nipussa. Pitää syksyllä katsella jos tulisi jotain sopivia myyntiin minkä ostoa ei voisi vastustaa :)

Miten muuten kannattaako TC moottorin isoista kilometrimääristä olla huolissaan? Jos katsoo pyöriä edullisemmasta päästä niin +50.000km on monella ajettu? Tai puetaan näin päin että jos tuollaisen ostaa niin mitkä kaikki asiat kannattaa katsoa läpi. Nämä laahainjutut on ainakin yksi tarkastuskohde. Puhutaan nyt 6v Dynasta.
Sportster | Hammer 1275 | SE .497 | S&S HI-4N | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | SE & Supertrapp | 100 rwhp@120Nm
Buell S1 | NRHS 1250 | Andrews N8 | Thunderstorm heads | Mikuni HSR | ?@?
2006 DYNA STREET BOB FXDBI
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1142
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla on mittarissa 140.000 km. Nokkaketjun laahaimet on vaihdettu kerran, eivät olleet edes kovin huonot. No, hupia on vaihdettu sitä sun tätä, mutta vain ennakointitarkoituksessa.

6 vuoden vanhassa on jo se parempi rullaketju eli ei niin kuluvat laahaimet. + 50.000 km niin nuo laahaimet on hyvä tarkastaa ja samalla vaihtaa. Muuta vikaa on hyvin pidetystä 96B-moottorista noilla kilometreillä turha hakea, ei ole tyyppivikoja. Kompensaattori voi kyllä kolkuttaa, varsinkin jos on kiusattu pienillä kierroksilla.
sähkömasentaja
Viestit: 12
Liittynyt: 23:23 26.05.2020.

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja sähkömasentaja »

Kiwi kirjoitti: 12:26 10.07.2020.Sähkömasentaja kyselit miten springer softaili käyttäytyy sporttiin verrattuna? Vastaus on että Sportilla voi pyöriä sen ympäri lähes missä tahansa tilanteessa. Jos hakee ajo-ominaisuuksia ei kannata näistä vanharunkoisista softaileista niitä etsimällä etsiä, muihin verrattuna niitä ei oikein ole. Uudet erikseen, niillä voi jo ajaa mutkaan.
Kiitos, ajamaanhan noita pitäisi päästä eikä täällä huhuilla. Ehdokkaat on vaan kaikki sen verran kaukana ettei ainakaan arkisin ole saumaa käydä pyöriä ihmettelemässä.
Avatar
Springer
Viestit: 378
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

EVO'lla ajat maailman tappiin, HD'n paras moottori! On minulla ollut ja on näitä muitakin vaihtoehtoja.
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1142
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu onneksi HD:llä on muitakin parhaita moottoreita. Esimerkiksi Twin Cam, jos jättää 88-version välistä pois. Jos joillekin on jäänyt TC-koneesta huono mielikuva, se johtuu noista 88:sta. TC96 on hyvä, jos haluaa sitä vääntöä ja voimaa. Mutta on siis Evokin hyvä, ei sillä.

Off topiccina, parashan on Sporsterin evo neljine nokka-akseleineen. Kun korjaamolta kysyy, niin siinä on vähiten murheita. Saas nähdä, koska päästömääräykset siirtävät sen historiaan. Mutta Sporsteriahan ei nyt haettu... Minullahan ei ole Sportsteria, en siis tässä omaani kehu.

Näistä parhaista saadaan pitkä ketju...
Avatar
Springer
Viestit: 378
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

No ,EVO on luoteeettavuudsessaan aivan eri planeetalta verrattuna TwinCamiin. Molemmat koneet omistaneena sillä on mukavaa ajaa verrattuna TwinCamiin mikä ei tahdo pysyä rungossaan kun ollaan tyhjäkäynnillä.
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1142
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

jannejk kirjoitti: 10:55 10.07.2020.Oliko tuo 96 -> 103 valmis kitti?
Juu oli valmis perus Big Bore -kitti eli sylinterit ja männät, tiivisteet ja jäykempi kytkinjousi.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1142
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Springer kirjoitti: 20:21 10.07.2020. No ,EVO on luoteeettavuudsessaan aivan eri planeetalta verrattuna TwinCamiin. Molemmat koneet omistaneena sillä on mukavaa ajaa verrattuna TwinCamiin mikä ei tahdo pysyä rungossaan kun ollaan tyhjäkäynnillä.
Kylläpä tuo TC96B/TC103B pysyy hienosti rungossa, ei täristä. Dynassa kyllä täristää, kun ei ole tasapainoakseleita. Ja kun on tuolla TC-koneella tullut 140.000 km mittariin ilman murheita (paitsi kuluvat ketjunohjaimet) niin en tiedä millä opilla joku kone on luotettavuudessa vielä joltain muulta planeetalta...

Älä usko sähkömasentaja meitä, meni uskonasioiksi tämä. Ja kohta tulee mukaan Shovelin ja Pannun edustajat...
Avatar
Springer
Viestit: 378
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

No, aja lähes 200000km kilometria ilman koneeseen koskematta mitä et ole varmaankaan tehnyt?
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
Springer
Viestit: 378
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

Ei tuo twincam ei tuonnut muuta lisää paitsi monimutkaisuutta ja hyvin vähää lisää tehoa.
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1142
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu hyvä on Evokin...
Avatar
Springer
Viestit: 378
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

:D , on se!
FXSTS 1991
FLHX 2018
Avatar
JKKo
Viestit: 1072
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kysyjälle vinkiksi se, että tämä foorumi saattaa olla puolueellinen kysyttäessä parasta moottoripyörää...

Mut jos ei vieläkään pelota, niin kattele rauhassa semmonen, mistä tykkäät. Se voi olla uusi, käytetty, pieni, iso, museoitu, tehtaan orkkisosilla, täysin rakennettu.

Todennäköisyys sille, että omat sormesi ovat koneöljyiset jossakin vaiheessa harrikkaostoksesi jälkeen ovat likipitäen 1. On kokemusta. Mut siitä selviää kyllä. Joko remontilla, vaihtamalla, laskun maksamalla tai vaikka työntämällä sen ostoksen liiteriin ja vaihtamalla harrastusta.
883/1200/turbo
2009 Street Bob.
Vastaa Viestiin