Ensimmäisen H-D:n hankinta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Highwayman kirjoitti: 22:53 02.06.2020. Jos tekee mieli kawasakia niin kannattaa poistua tältä palstalta.
Sportsterissa jalat saa nojatuoliasentoon siirtämällä hallintalaitteet eteen, ihme jos ei myyjä osannut tuota kertoa... :(
Sen verran tarkennusta (ei vittuilua), ettei Harrikan tappeja ja hallintalaitteita saa siirrettyä eteen, vaan pitää ostaa siirtosarja, joka sisältää tarvittavat vermeet eteen asennusta varten.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Tässä kuvat omista tämän hetkisistä pyöristä. Chopperit tuli kokeiltua ja alan kallistua ajogeometrialtaan ns. vakiomalleihin. Moottorin viritysaste on sitten tarina erikseen.

Sportster XL2 1200 (2013)

Kuva

Softail FLSB Sport Glide (2020)

Kuva

Sportster pölyttyy tällä hetkellä tallissa, kun on hinku ajaa uudella pyörällä. Riippuu aika paljon
selän rakenteesta ja pituudesta tuo ajoasento. Minulle sopii paremmin sinisen pyörän ajoasento, jossa
kontrollit on edessä, mutta punaisella huruttaa hyvin lyhyempiä matkoja. Pidempi siivu aiheuttaa selän jumittamista, jos jalat on suoraan alla.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miun 173cm ruho, Emilia ChromeTrain:in päällä 110km/h vauhissa Tanskan sillalla 2008 Superii mennessä. Kaveri otti vauhissa kainalon alta 8)
Tolla ajoerkonomialla oon 'ratsastanu' Reikkaa 2010 poikien kanssa mennessö 1003km päiväetapin... :wink:

- Harley-Davidson, Rock & Road -

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Highwayman
Viestit: 103
Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
Paikkakunta: Long Lonesome Highway

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Highwayman »

Pertti kirjoitti: 22:59 02.06.2020.
Highwayman kirjoitti: 22:53 02.06.2020. Jos tekee mieli kawasakia niin kannattaa poistua tältä palstalta.
Sportsterissa jalat saa nojatuoliasentoon siirtämällä hallintalaitteet eteen, ihme jos ei myyjä osannut tuota kertoa... :(
Sen verran tarkennusta (ei vittuilua), ettei Harrikan tappeja ja hallintalaitteita saa siirrettyä eteen, vaan pitää ostaa siirtosarja, joka sisältää tarvittavat vermeet eteen asennusta varten.
Juurikin näin. Pahoittelen ettei viestini ollut tarpeeksi tarkka. Kuvatussa Sportster 1200 Iron mallissa siihen siirtosarjaan ei kovin montaa nippeliä tarvita, eikä edes virallisella tiskillä kovin paljon maksa...ja epävirallisiakin vaihtoehtoja löytyy helposti... Easy Living... 8)
My way or the Highway...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

icemike kirjoitti: 21:05 02.06.2020. Yksi softail on kiikarissa, johon moottori vaihdettu ja omistaja ei osaa tarkalleen sanoa paljon ajettu. Ei kai näissä se km -määrä edes tärkein ole.. Pitää käydä katsomassa
Toistan edelleen, käy koeajamassa niin monta kuin ehdit. Sitten tiedät. Ja tuolla hintaluokalla saat jopa Road Kingin, joka on paras kompromissi näistä pikkuajon ja matka-ajon suhteen.

Jos puhut siitä 93 softailista, niin siinä voi olla vaihdettu ihan kaikkea muutakin, kuin moottori. 30 vuotta vanha pyörä on 30 vuotta vanha pyörä.

Ja kyllä sitä Kawasakin päällä voi istua, kun muut eivät näe. Mutta kun ajamaan lähtee, niin joka risteyksessä harmittaa, kun Harrikka tulee viereen ja miettii, että minullakin voisi olla tuollainen ;)

En ole kuullut kenenkään Harrikkakuskin miettineen samaa, kun joku japnialainen tulee viereen :mrgreen: :mrgreen:

No näitä löytyy jokaiselle jotain. Ja taustatietona, että palstalla on käynyt useampikin haaveilija miettimässä Harrikan ostoa ja esittänyt pitkän listan kysymyksiä. Ja paras sitten päätyi tonnin Gagivaan, kun halvalla sai. Siksi porukan vastaukset voivat sitten olla hieman kypsyneitäkin ...

Käy koeajamassa niin monta kuin voit - vai sanoinko jo tämän :mrgreen: :mrgreen: Ja jos kaikkien koejajoen jälkeen olo tuntuu Kawasakimieheltä, niin osta se. Ei se ole meiltä muilta pois.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Se Kawa Z900 on naku-sportti, eli siinä lienee polvi kyykkymäisesti alle 90 asteen, oliko semmoinen siis hakusessa? Ei taida monessa Harrikassa toteutua kun Sportsterit ovat nykyään kustomin pienoismalleja, ja Dynassakin istutaan persus matalalla, jalat edessä.

Muutenhan tämä keskustelu siitä mikä Harrikka olisi paras, on vähän niinkuin että haluaa Mersun ja vertailee B-Klassea, SLK:ta ja Vitoa. Eihän niitäkään yhdistä kuin merkki.

Se hyvä puoli Harrikoissa on että palikkaa saa, ja Sportsteriinkin saa ”standardipyörän” ajoasennon jos vaikka hieman korottaa satulaa ja säätää istuinpaikkaa. Sportsterhan oli aikoinaan nimensä mukaisesti urheilumalli, tässä vuoden 1962 XLCH, vertaa satulan yläpintaa suhteessa yläkolmion korkeusasemaan tämän ja jonkin uudemman välillä.

Kuva

Rakentamallahan saa vaikka mitä, tässä lisää mallia ajalta jolloin miehet ja sylinterinkannet olivat rautaa:

Kuva

Aika sporttiselta näyttää vai mitä? En tiedä kuinka raamikas kaveri mr. Knievel oli, mutta hyvin pärjäsi tuon ”naistenpyöränsä” kanssa :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 18:07 03.06.2020. Se hyvä puoli Harrikoissa on että palikkaa saa
No tämä! Pojan Hondaan on etsitty osaa vaikka mistä ja juuri mitään ei saa. Tai sitten löytyy jotain saksalaista hitekkiä, jossa on kaikki hyväksynnät ja vielä KBA-numero kaiverrettuna. Jarrukahva maksaa enemmän kuin pyörä.

Nykyaikaisen nakusportin ajoasentoa varten joutuu tekemään töitä, mutta Sportsteriin ainakin onnistuu. Ei toki ihan halvalla, mutta kumminkin. Ja onhan vielä Buell, jos haluaa enemmän kyykkyä, mutta silti pysyä leirissä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Buelliin ei sit löydykkään niitä varaosia enää samaan malliin. Ja sit jos haluaa sitä polvikulmaa kiristää epäergonomiseksi niin suosittelen mahdollisimman ohutta lätkää satulaksi ja vakio keskitapit sporttiin tai dynaan. Siinä sitä sitten saa jalkavaivojen lisäksi selkävaivoja varsinkin jollain 10" kiinalaisilla takaiskareilla.
icemike
Viestit: 15
Liittynyt: 08:40 31.05.2020.
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja icemike »

En ole ostamassa Kawaa, huoli pois.

Pitäisi päästä koeajamaan Sportster, joko 883 iron tai 1200 48 mutta meillä päin tarjonta heikkoa, että osaisi katsoa miten istuu ja mahdollisten tappien säädöllä. Toinen on dyna tai softail mutta näissä pitäisi kättä laittaa syvemmälle taskuun että löytäisi omaa silmää hivelevää ykslöä
Sportster XL 1200 X Forty-Eight
sähkömasentaja
Viestit: 12
Liittynyt: 23:23 26.05.2020.

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja sähkömasentaja »

Vaikka kyseessä on jo toisen HD:n osto, niin tämä lienee sopiva paikka asiaa spekuloida. Nyt kun Sportsterin sähköt tuntui korjautuvat liittimien puhdistuksella/voitelulla sekä johtusarjojen tarkastelulla ja kiristelyillä, niin tallin ykköskuski tuntuu ujuttavan tarakalta tankoon eikö huoli mua tarakalle. Mielessä kävi Street Bobin tai miksei muunkin Dynan hankinta itselle. Tarjonta tuntuu olevan melko kirjavaa ja hinnat vielä hurjempia. Nostalgia kiehtoo, mut en ole valmis maksamaan suunnilleen samaa yli 10 v vanhoista pyöristä lähes mitä uusi Softail Standard maksaa, Street Bobeja on aika hyvin tarjolla ja useampi lupaavan oloinen tälläkin hetkellä tarjolla. Ihan puskista pomppasi eteen FX'STS. Noita -90-luvun Springereitä löytyi jokunen melko orkkiksena säilynyt yksilö ja historiastakin lupailtiin tarkempaa tietoja,

Bobiin ei juuri muokkauksia ole mielessä kunhan ajoasennon saa säädettyä kohdalleen ja ehkä stage1 jos ei jo ole tehty. FXSTS pienellä pohdinnalla kaipaisi korkeammt sarvet ja jonkun siron takalokarin orggiksen tilalle. Vielä ole uskaltanut miettiä mitä EVO:lle voisi tehdä jos vääntöä kaipaa. Tässä illan surffailun jälkeen vähän sitä mikä jostain syystä nyt miellyttää silmää:

Kuva

Onko kokemuksia miten tuollanen Evo Springeri vertautuu XL1200 ajettavuuden ja tehon osalta?

Ja onko jotain mitä Evossa pitäisi erityisesti huomioida? Springeri saisi ilmeisesti olla suht natinaton, eli sitä on huollettu matkan varrella.

Ja jos XL1200:n kanssa tuli mieleen sen pieni piristäminen edellisen omistajan stage 1:stä huolimatta, niin onko tuo Springerin Evon millainen viritettävä? Jostain jäi kuva että SE-kilkkeet alkaa olla vähissä noin vanhaan peliin, ellei sitten kirppareita selaa. SE ei ole mikään itseisarvo vaan toimivia ratkaisuja ja hyviksi havaitut "viritykset" kiinnostaa enemmän.
Viimeksi muokannut sähkömasentaja, 08:25 10.07.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt en ihan pysynyt kärryillä, jos Dynan hinnat tuntuvat korkeilta. Niitähän saa käsitykseni mukaan huomattavasti softaileja halvemmalla. Jos joku rakentaa kolariläjästä hieman erilaisemman ja panee hintaa 15000, niin se ei kerro Dynan oikeasta hinnasta. Niitä saa orggiksiana hyviä alkaen luokasta noin 7000 eur. Viime kesänä hankittiin yhdelle kaverille erittäin hyvä 2003 juhlavuoden Dyna 50000 km ajettuna täydellä historialla lähes orggiskuntoisena hyvin pienilllä muutoksilla tuohon hintaan. Mutta eihän se toisaalta ole pyytäjän vika, joks joku haluaa maksaa tuplat tai enemmänkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
sähkömasentaja
Viestit: 12
Liittynyt: 23:23 26.05.2020.

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja sähkömasentaja »

Pääasiassa olen siis Street Bobeja nyt katsellut ja siinä sivussa samaa ikäluokkaa olevia muita Dynia. Näistä on jäänyt kuva ettei alle 10000€ ole oikein tarjontaa ollut. Oma lukunsa ovat pitkään Nettimotossa roikkuneet keräilykappaleet 15000-19000 haarukassa. Näihin viittasin kovilla pyynneillä.

Tuohon kympin korville alkaa löytyä asiallisen oloisia Softailejakin ja siitä tuo FXSTS nousi "listalle", vaikka vähän muokkaamista vaatisikin.
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja Springer »

EVO'n virittäminen riippuu hiukan vuosimallista. Vuoteen 1992 oli tehtaaltakin tullessa kunnon nokka-akseli
(L) mutta tuon jälkeen muuttui (N) joka on melko onneton. Kannattaa vaihtaa nokka-akselin laakeri ja nokka-akseli esimerkiksi Andrews EV27 joka on melkolailla sama kuin tehtaan L-nokka-akseli.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Lainataan samaa ketjua. Sportin rinnalle olisi seuraava tarkoitus hommata Dyna. Pyörä saisi olla suhteellisen vakiokunnossa ulkoisesti. Nykyinen Sportti tarjoaa 100hp@120Nm takapyörältä niin Dynan pitäisi tarjota vähintään sama. Onhan se sentään sellainen "oikea" isojen poikien pyörä verrattuna tuohon tyttöjen Sporttiin :lol: . Ruiskupeliä on miettinyt siltäosin että moottorin saisi varmaan parempiin säätöihin, eikä tarvisi tehdä säätöjen kanssa kompromissejä niin kuin kaasarilla. Minkälaisilla setupeilla porukka on ottanut tehoa noista ulos? Moottorin pitäisi olla luonteeltaan sellainen että vääntöä on laajalla alueella. Kaasarikoneen virittelyyn jos menee niin sitten aihio olisi varmaan TC88 ja jos ruisku niin TC96. Nämä TC moottorit on vielä vieraita itselle :)
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensimmäisen H-D:n hankinta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuo 100 hp takapyörältä ei ihan tuosta vaan löydy, eikä ehkä ole mielestäni tarpeenkaan jos tuo 120 Nm löytyy. Minun 2008 96B Night Trainia ei ole yritetty kovasti virittää, matkalle vaan vääntöä halusin lisää. 96B > 103B, PowerCommander5, väljempi ilmansuodatin, Andrewsin nokat 37H, SE kannet. 83 hp/133 Nm takapyörältä. Pakoputket on lailliset Akrapovicit, lisää saisi potkua jos pistäisi avarammat/äänekkäämmät, mutta en tartte.

Tuoltakin löytyy lukemia ja keinoja millä ne on saatu:https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... hilit=Dyno
Milläs tuohon Sportsteriisi on 100 hp takapyörälle saatu?
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 11:03 10.07.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin