Pertti kirjoitti: ↑11:11 13.03.2020.
Tuo kumityynyjen lisäys ja tukeminen on erittäin oleellinen asia, kun puhutaan jäykemmästä rungosta.
Kyllä se näin on.
Laajennan silti hieman vielä. Monasti kuulee väitettävän, että kun asentaa sen "missing linkin", tai millä nimellä sitä haluaa kutsuakaan, 2009 vanhempaan runkoon, niin se ajaa ihan saman asian. Kyseessä siis on tutkitanko taakse laatikon takakulmaan. Sillä pyritään estämään moottori/vaihteistopaketin sivuttaisliikettä.
Tätä väitettä en tue. Kokeilin asentaa sellaisen löysärunkoiseen 1994 Electraan ja sen vaikutus oli oikeasti ihan mitätön, vaikka yleisesti on kehuttu, että käytös muuttui dramaattisesti ja nyt pyörä ei enää ragoi uriin yms. Ehkä se auttaa, jos ne kaikki kumit ovat jo ihan lopussa, mutta kunnossa olevaan en itse huomannut mitään merkitystä. Huomattavasti suurempi vaikutus on jäykillä renkailla ja suurilla ilmanpaineilla. Ne ihan ekaksi kuntoon ja vetelät korealaiset renkaat kierrätykseen.
Vanhassa Electrassa kun panee kaikki laukut täyteen ja tanakan kyytiläisen takapenkille, on yhdistelmän paino yli 600 kg. Runko oikeasti notkuu etenkin hitaissa tilanteissa, kun joutuuu korjailemaan ajolinjoja tai kääntyy kadunkulmasta jne. Siihen löysyyteen ei auta yksi linkkitanko yhtään mitään.
2009-> runko auttaa, vaikka sekään ei tee ihmeitä.
Tehdas ei silti olisi uusinut niin paljon, jos yhdellä käikäleellä olisi voinut korvata asian. Ko. osa ei ikinä tullut edes tehtaan listoille, se on puhdasta aftermarketbisnestä.
Täydessä Electrassa uusi runko on selvästi tukevampi. Kingissä merkitys ei tuntuisi olevan niin suuri, koska painopiste jää alemmas eikä sitä pakata yleensä niin täyteen. Ajoin 2003 Kingillä tosiaan 4000 km tuntematta mitään ongelmaa rungon suhteen. Pääosin kyllä yksin, mutta jonkin verran kyytiläisenkin kanssa. Siinä ei ollut lisälinkkejä, mutta taakse vaihdoin heti hyvät iskarit. Niillä orggis ilmapumpuilla ajoin vain 60 km
Eli toimiminen ajossa menee osin iskarien piikkiin. Hitaita en sillä ajellut koskaan täydellä lastilla.
Kuuluisa Harley-wobbling voitaisiin ihan suosiolla nimetä Shova-wobblingiksi. Sen siitä saa, kun asentaa japanialaisia osia Harrikkaan
No varmaan Shova osaisi tehdä toimivan iskunvaimennuksen, mutta silloin tuskin pysyttäisiin tehtaan antamassa budjetissa "tehkää niin hyvä alusta, kun pystytte, kunhan se ei maksa paria satasta enempää"