Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kyllä minä ainakin suunnistan vielä suurimmaksi osaksi ilman navigaattoria. Kaupungeissa siitä on kyllä iso apu, kun niissä yksisuuntaisuudet, kääntymiskiellot ja muut vastaavat järjestelyt hankaloittavat suuresti paperikartan käyttöä.

Kännykässä näyttäisi olevan muisti vähissä, eikä saa TomTomin karttoja päivitettyä. Ehkä sitten google mapsilla tai applen omalla sovelluksella pitää suunnistaa. 13. päivä lähtö Helsingistä ja siitä sitten kaksi viikkoa Euroopassa ristiin rastiin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

-Harikka- kirjoitti: 11:07 02.04.2019. Tarkottanet KESKI-Euroopassa ristiin rastiin :?: :wink: :roll:
Sie ja myö kaikki muutki Suåmessa asuvat ollaa jo Euroopassa, vaikkaki reunalla :!:
Kyllä tarkoituksena on samalla koluta pohjoistakin Eurooppaa, joten tarkoituksella jätin maininnan keskiosista pois. Ruotsi vähän niinkuin pakosti (ihan kuten koulussakin) ja paluumatkalla on suunnitelmissa täräyttää Tanskasta Kristiansandiin ja sieltä Oslon kautta takaisin Ruotsiin ja Tukholmaan. Sen pohjoisemmaksi ei viitsi mennä kun aikaa on vain kaksi viikkoa. Laivalippu paluulle on Tukholmasta 27. päivä, mutta muuten suunnitelma voi elää.

Ei siivouksenkaan jälkeen mahdu TomTomin kartat kännykkään. Pitäisiköhän sitä kumminkin sortua johonkin navigaattoriin?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Jos minäkin tähän jotain, mutta Garminista.

Itselläni oli aikanaan ekan generaation TOM TOM Rider. Kesti käytössä vuosikaudet ja oli tanakkaa tekoa, mutta sitten siinä muuttui tuolloin resistiivinen näyttö epäherkäksi. Kun siirryin Mac-koneisiin, niin hankin Garmin Zumo 390:n, koska siihen sai reitinsuunnitteluapplikaation, joka pyörii Mac:issa. Tomppaan ei tuolloin saanut.

Garmin kesti 3 ajokautta ja sitten näyttö muuttui siinäkin epäherkäksi ja hajosi. Takuu oli 2v, mutta hankin kuitenkin uuden Garmin Zumo 395 LM:n, koska oli jo asennus siihen valmiina mopossa, ja johdotus meni tankin alta.

Garminin reitinsuunnittelusofta Basecamp on ehkä paskin softa, mitä olen ikinä käyttänyt, jos vertaa esim. Googleen ja sen matkansuunnitteluun. Jos etsit paikkaa, jonka olet jo reitittänyt Googlessa, niin Garminissa se ei löydy muuten kuin menemällä kartassa paikkaan, ja sitten hiiren oikealla nappulalla "etsi lähellä olevat kohteet". Todella hankalaa, eikä meinaa paikka löytyä sittenkään. Eikä myöskään usein löydy matkansuunnitteluohjelman osoitehaullakaan, vaikka itse laitteessa haku toimii todella hyvin.

Suunnittelen koko reissun kaikkine välietappeineen yleensä jo kotona valmiiksi, ja lataan sitten Garminiin. Pilvessä minulla on myös kirjallinen matkasuunnitelma. Jos naviin tulee ongelmia matkalla, niin pahimmassa tapuksessa voi suunnistaa vaikka kypäräpuhelimen ja iPhonen avulla puhelin taskussa. Koska omani ei ole vedenpitävä, ja 4.5 v. vanha, niin sitä ei uskalla missään vedenpitävässä kotelossa pitää, koska se kuumenee navigoidessa aika lailla. Jos se hajoaa esim 7 tunnin reissussa kosteuteen ja tärinään, niin siinä menee puhelin, netti ja navi kerralla.

Tämän takia erillinen motskarinavi. Paperikartan korvaa aika hyvin puhelin isommalla näytöllä, eikä iPad:kään kohtuuttomasti tilaa vie matkatavaroissa, jos sen vaan vedenpitävästi pakkaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 11:59 02.04.2019. Ei siivouksenkaan jälkeen mahdu TomTomin kartat kännykkään. Pitäisiköhän sitä kumminkin sortua johonkin navigaattoriin?
Palasissa näyttää mahtuvan kartat, mutta tulee vähän turhaa vaivaa vaihtaa välillä pohjoismaat, Saksa ja Benelux, eikä rajan ylittävää reittiä saa tehtyä.

Mutta mutta ...

Lisenssi maksaa 20 euroa per vuosi, joten sinänsä aika edullinen olisi. Hankintalistalle kun lisätään vedenpitävä kotelo puhelimelle (80 euroa), RAM mount -himmelit (70 euroa) ja USB virtahimmelit (15 euroa), niin tuosta tulee jo liki pari sataa. Alkaa olla lähellä, että voisi harkita erillistä navigaattoria. Onko se sitten TomTom vai joku muu, niin sitä pitää pohtia.

Mäkki minullakin käytössä, joten siinä toimiva reittisuunnittelu olisi plussaa, mutta ei mikään kynnyskysymys. Garminin reittisuunnittelu on niin luokatonta, että polkupyöräreissuilla tein suunnitelmat ihan muilla välineillä ja sitten latasin laitteeseen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Allaolevan linkin mukaan jotkut ns. autonavitkin olisivat veden kestäviä ja paljon halvempia kuin pyöränavit. Ei ole itselläni kokemusta, mutta Harikka on jo vuosikaudet edennyt kohteeseen Tompan ihan tavallisella n. satkun autonavilla, jonka modasi itse pyöräkäyttöön.
Tässä linkki yhteen juttuun: https://theeliteproduct.com/12-best-mot ... ews-guide/
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 18:35 02.04.2019.vedenpitävä kotelo puhelimelle (80 euroa), RAM mount -himmelit (70 euroa) ja USB virtahimmelit (15 euroa), Garminin reittisuunnittelu on niin luokatonta...
Tuon vedenpitävän kotelon unohtaisin ihan ekana. Minulla oli sellainen autonaville ja sen surkeampaa välinettä ei ole:
- Kosketusnäyttö ei toimi(nut) kunnolla läpi
- Sateella piti kyllä navin kuivana, kunnes oli pakko tien vieressä avata kotelo, että pääsi tekemään reittimuutosta. Sen jälkeen koko kotelon ikkuna oli sumussa, kun kuuma navi höyrysti koteloon pääseen kosteuden
- Navi kuumeni helteessä kotelossa niin, että juuri ennen Roomaa se rupesi tilttailemaan aina 5-15 minuutin ajon jälkeen, juuri kun sitä olisi eniten tarvittu

Tuon Rooman reissun jälkeen ostin ekan pyöränavin (Garmin) enkä ole sitä katunut päivääkään.

Garminin Basecamp on kyllä minun mielestäni aivan käyttökelvoton softa, ei vaan pysty, kun on google mapsiin tottunut. Tosin siihenkin kai saa tuotua google mapsin reitit..???

Muuten pidän Garminin reittisuunnittelua päivän tai puolen päivän reiteille ihan kelvollisena ja käytän sitä jatkuvasti. Oma menetelmäni on, että katson googlesta päivän reitin - en siis koskaan pidempää, koska ajan sinne, missä aurinko paistaa. Syötän reitin yhdessä tai kahdessa osassa Garminiin, yleensä 3-4 pistettä satunnaisilla katuosoitteilla tai useammin ko. kaupungin läpi jatkuvalla tienumerolla. Sitten pudotan aina seuraavan kohteen ajossa pois (pikänäppäin ruudulla) vähän ennen sinne saapumista, jolloin laite laskee uuden reitin ja ohittaa annetun tarkan pisteen. Tämä toimii helposti ja antaa mahdollisuuden säveltää reittiä jopa päivän aikana sään tai jonkun muun syyn mukaan.

Ajossa sitten vaihtelen lennosta navigointiasetuksia vaihtaakseni reittityyppiä, jos tie alkaa olla liian suurta tai pientä ja taas lasketaan uutta. Samoin reitille on helppo hakea ja lisätä huoltoasemia tai muita kohteita lennosta ja katsoa sitä ennen ne kartalla, että näkee, ovatko miten hyvin reitissä kiinni. Myös McDonalds on pikavalintana, koska siellä on aina keskimäärin hyvä wifi ja WC ;)

Näillä tottumuksilla olen vuodesta 2013 ajanut kolmella eri Garminilla yli 100 000 km pyörällä ja sanoisin, että suuremman osan Suomen ulkopuolella Euroopassa ja USA:ssa. Yllä kuvailemiani lennosta tehtäviä muutoksia ja hakuja minun on vaikea kuvitella mitenkään tehtävän millään navigaattorin korvikkeilla, kuten puhelimilla. Eikä edes kunnolla autonaveilla, koska Garminissa on riittävän iso näppis hanskat kädessä suunnistukseen ajon aikana.

Joten Veijo, unohda korvikkeet ja osta se Garmin - jos et ole tyytyväinen reissusi jälkeen, tarjoan pullakahvit siinä tallini lähellä olevalla Teboililla ;) Tarjouksista noita on saanut jopa alle 300 e.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Joe Cool kirjoitti: 00:00 03.04.2019.
Veijo Esso kirjoitti: 18:35 02.04.2019.vedenpitävä kotelo puhelimelle (80 euroa), RAM mount -himmelit (70 euroa) ja USB virtahimmelit (15 euroa), Garminin reittisuunnittelu on niin luokatonta...
Garminin Basecamp on kyllä minun mielestäni aivan käyttökelvoton softa, ei vaan pysty, kun on google mapsiin tottunut. Tosin siihenkin kai saa tuotua google mapsin reitit..???

Myös McDonalds on pikavalintana, koska siellä on aina keskimäärin hyvä wifi ja WC ;)
Tais jäädä mainitsematta, että Google Mapsillä minäkin matkat suunnittelen. En ole huomannut, että Basecamp:iin saisi tuotua Google Maps:in reittejä automaattisesti. Ne täytynee generoida siihen ns. käsin. Pitääpä vielä tutkia, kun mainitsit. Minä suunnittelen reitit Suomessa Oulun eteläpuolella aina ABC:eiden mukaan, koska niissä on ilmastointi. Mukava pitää tauko helteellä ajovarusteet päällä, vaikka syötävä onkin aika keskinkertaista mättöä. Macci on myös ruokapuolella suosikkini. 😀

Kiitos hyvästä Garmin-arviosta Joe Cool. Siitä on iloa myös nykyisillekin käyttäjille. Omasta mielestänikin se on hankinnan arvoinen vehje, ja toimii todella hyvin. Basecampista huolimatta. Olen sitäkin kyllä oppinut käyttämään, jotenkin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 00:00 03.04.2019. Joten Veijo, unohda korvikkeet ja osta se Garmin - jos et ole tyytyväinen reissusi jälkeen, tarjoan pullakahvit siinä tallini lähellä olevalla Teboililla ;) Tarjouksista noita on saanut jopa alle 300 e.
Tämähän oli TomTom ketju, joten en kehdannut heti suoraan tunnustaa olevani valmiiksi Garminin leirissä. Jos kumminkin tompassa olisi jotain uusia ylivoimaisia ominaisuuksia, niin pitää sitä vähän aidan taakse kurkistaa. Ei näköjään, joten jatkan tutun merkin parissa ja maksan itse kahvini. :D
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hdjokke kirjoitti: 09:18 03.04.2019. En ole huomannut, että Basecamp:iin saisi tuotua Google Maps:in reittejä automaattisesti. Ne täytynee generoida siihen ns. käsin. Pitääpä vielä tutkia,
Jossain mp-aiheisessa fb-ryhmässä oli joskus juttua asiasta ja joku taisi linkata johonkin youtube-videoon, jota vilkaisin. Ei se ihan napsauttamalla mennyt, mutta jotenkin taisi onnistua. En ruvennut itse tutkimaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Tsekkasin tämän Youtubesta. Huom! englanninkielinen.
https://www.youtube.com/watch?v=VMv0yK7XCrY

Ei ehkä ihan yksinkertaista, mutta helpompaa silti, kuin laittaa etapit Basecampiin käsin. Täytyy kokeilla, koska tein ensi kesäksi ensimmäisen pienen eläkeläisretken päärallista Norjaan ja Ruåtsiin, jos vaan vanha TC-88 kestää. Basecamp on aiheuttanut jonkin verran harmaita hiuksia kaljuun päähän käytettävyydessä, mutta vaikuttaa siltä, että ovat halunneet kattaa softassa kaikki metodit edetä vaelluksesta autoiluun ja moottoripyöräilyyn. Tämän takia se lienee käytettävyydeltään niin hankala applikaatio.

Kiitos vinkistä Joe Cool. :D 👍
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Sen verran kokeilin Googlen reittisuunnittelua edellisen jakamani videolinkin mukaan, että ei se sittenkään niin yksinkertaista ole. Googlen kartoissa pitää olla loggautuneena sisään, ja kartta pitää luoda "Omien paikkojen" karttaosioon alareunan nappulalla "Luo kartta". Tämän jälkeen sen voi tallentaa KML/KMZ-muodossa omalle koneelle, jota myös Garminin Basecamp (ja varmaankin myös TomTom) ymmärtää.

Tein kokeeksi Googlessa reissun Helsingistä Raaheen. Kun matka oli siirretty KML/KMZ-muodossa Basecamp:iin ns. jälkenä, siinä oli reittipisteitä niin paljon (6448), että Basecamp kaatui, kun pyysi laskemaan jäljestä reitin. Joten reittipisteiden lukumäärää kannattaa vähentää huomattavasti softassa. Tästä on myös ohjeet em. videolla. Vähentelin pisteitä, mutta silti Basecamp kaatui. Se kaatui jopa ihan niinkin pienessä reissussa, kun kotoa paikalliseen H-D -liikkeeseen, vaikka reittipisteitä jäljessä ennen reititystä oli vain 78. Välillä taas ei kaatunut.

Joten, eipä voi Googlen karttoja ja reittejä ainakaan Basecampin Macci-versiossa käyttää hyväksi. Saattaa tietty toimia PC:ssä paremmin. Mutta, mutta. Monimutkaista on.

Basecampin oma matkansuunnittelu toimii edes jotenkin, eli sillä mennään, kuten tähänkin asti.

Parempaa Basecamp-versiota odotellessa. :(
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
hdjokke
Viestit: 1113
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tomtom Rider 550 käyttökokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

-Harikka- kirjoitti: 10:44 14.04.2019. Jokke, sie tarkootanet kromautuneita hiuksia :?: :roll:
Myö Harrikka-kuskit ei harmaannuta, myö kromaannutaan :!: :lol: :mrgreen:
:lol:
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Navigaattoria metsästämässä. Edellinen "kuoli".

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JKKo kirjoitti: 06:15 06.02.2019. Yleispätevää kokemusta viime vuodelle ostetusta 450 on. Ei juttele Applen kanssa oikein mitenkään joten reaaliaikainen ruuhkadata jäi saamatta. Ei niinkuin pidä BT:tä päällä ompun kanssa. Tästä puolesta täytyi kaivaa tieto netistä itse. Myyjä ei varoitellut mitenkään kun suoritti myyntityötään omppupuhelimesta kelloa vilkuilevalle. Teline, joka on sama näköjään, näin 550 myyntitiskin, porsi jo ekana suvena, ei vaan ladannut enää. Ei ole mitään paikallista huoltoa, ei edes netissä tietoa. Itte mittailin, että sähköä ei tuu. Viimein sain mustanseiskan kauppiaan kiinni, joka opasti, mistä sen netistä saisi huoltoon. Kakkaa kanssa. Ei saanut. Uudelleen soitin ja lopulta kauppias haki ja löytyi suora numero, jonne sai kuvailla vian ja sitten osille toimitettiin kuriirin kuljetuspakkaus jolla ne kävi Romaniassa (!) vaihdettavana. Se meni hyvin sitten kun oli se numero tiedossa.

Käyttöliittymä oli vieras Garminista tulijalle. Joku navigoinnin lopettaminen ja siirry karttanäkymään on aika monen painalluksen takana. Jotka ei toimineet mun ajohanskalla.

Laite vaati aika ajoin ryssänresetin, kun ei millään toennut jostakin "käännänpä näkymän 90 astetta kallelleen" muuten. Ei kun tienlaitaan buuttaamaan. Lontoossa olin aika lähellä ottaa laitteen ajossa tangosta ja lingota tien sivuun.

Mut kyllä sen ruutua katsomalla navigoitiin Irlantiin ja takaisin. Rupesin laittamaan hotellissa reittiä PC softalla. Niin, se iPadi oli siinäkin vaikeutena.

Eli ihan mukiin menevä laite.
Neljän vuoden ikäisen Tompan oikuttelu päättyi eilen totaaliseen tuhoon. Mä tapoin sen, mutta se provosoi mut. Ei harmita lainkaan enää.

Yritin päästä, stadissa on kauppoja ylenmäärin, hiplaamaan Garminin Zumoja. "Kenelläkään" ei ollut yhtäkään mallia esillä. Autoväki ei enää osta naveja. Ne on uusissa autoissa kiinteinä tai sitten känny telineeseen.

Mä olen vielä kahden vaiheilla, laittaisko navin vai tappelisko iPhonen kanssa jollakin apilla.

Avaan keskustelun. (Tomtomit on pannassa...)
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Springer
Viestit: 463
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: .

Viesti Kirjoittaja Springer »

Mulla on Garmin Zumo kahdessa pyörässä, toisessa ikivanha mutta toimii edelleen ja toisessa tänä vuonna ostettu. Parastahan noissa on että niihin sisältyy koko euroopan karttapäivitykset joita tulee vissiin 4 kertaa vuodessa. Hyviä laitteita.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Avatar
jty
Viestit: 494
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: .

Viesti Kirjoittaja jty »

Kuten aiemmin kerrottu niin se basecamp pc/mac softa on paskin ikinä. Mulla on vanha pikkuzumo 3xx ja siinä on aivan liian hidas prossu niin että minkläänlainen karttojen selailu vie hermot koska se tulkitsee siirtämisen osoittamiseks ja siirtää valinnan. Älä siihen sorru (tuskin enää myydäänkään). Kolmas ongelma on että katujen haku ei löydä läheskään aina ellei mene valitsemalla tarkka osoite ja aloittamalla ensin kaupungista (jota ei aina tiedä maasdeudulla).
Muuten kyllä ajaa asiansa ja sen spesiaali ”mutkaiset reitit” reititysvalinta on hauska, löytyy ihan outoja polkuja mitä kartalla navigoidessa ei ois osannu. Joskus sekin tosin vie ihan hulluihin paikkoihin ja saa palata takas.

Eli ylihintainen, joiltain osilta käsittämätöntä että senmosta ees myydään mut paras kuitenki mitä saa.
HD:n oma navigaattoriliitin on zumollle joskin tohon pieneen jouduin vähän laittaan jotain lisukepalaa.

Eli suosittelen että osta se iso zumo koka on sama kun hd:n oma navigaattori näihin vanhempiin. Sit käytä aikaa opetteleen käyttöö, reitin tekemiseen ei oikein oo oikotietä, mä teen kurvigerilla, kartoilla ja sit syötän riittävästi reittipisteitä katsoen että garminin oma reititys vie sieltä mistä pitää.
Siihen basecampiin ei kantsi aikaa tuhlata
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Vastaa Viestiin