Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Mitä veikkaatte, miten pitkään tänä syksynä on vielä moottoripyörällä ajokelejä? Kenelläkään sammakkoa tai muuta salaista tietoa asiasta? :wink: Eli milloin meinasitte viedä pyörän talvisäilöön?
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pera
Viestit: 559
Liittynyt: 12:57 14.05.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Pera »

Kyllä tässä viime vuosina olen ajellut vielä marraskuussa, tosin aika vähiin jää silloin.
Kerran vielä joulukuun alussakin.
Loud valves save lives
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Luin lehdestä juttua, että erittäin lämpimän kesän vuoksi Suomenlahti on liki kolme astetta lämpimämpi kuin keskimäärin. Samassa jutussa arvioitiin, että tämän vuoden puolella ei täällä etelässä lunta näy, jos jäämereltä ei tule jotain extrakylmää virtausta tähän suuntaan.

Jos löydän sammakon niin kysyn siltäkin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ajokausi päättyy eri puolella Suomea vähän eri aikaan ja tietysti kelienkin mukaan. Ja tietysti henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Toisilla se ei pääty ollenkaan vaan ajo jatkuu läpi talven olosuhteiden salliessa.

Aika monella meillä vaikuttaa ajokauden päättymiseen se, missä ja miten pyöräänsä säilyttää. Jos se on esim. omassa lämpimässä autotallissa, voi ajokausi jatkua siis jopa koko vuoden, ottaa pyörän niinä päivinä ajoon kun on keliä. Jos taas pyörä viedään talvisäilytykseen, "pahimmillaan" n. 100 km päähän kuten minä Loimaalle, ei pyörää oteta välillä käyttöön vaan se viedään viimeisinä säällisen ajokelin päivinä talteen.

Mikä on viimeinen säällinen ajokeli onkin sitten henkilökohtainen juttu. Itse olen vienyt Softailin talvisäilöön lokakuun puolessa välissä, meillä hiekkatien perästä metsämökistä ei enää sen jälkeen viitsi sillä lähteä. Toki asiaa helpottaa kun sattuu olemaan "kurapyörä" senkin jälkeen käytössä...

Hesassa Pasilan rautatieasemalta Sturenkadulle kävellessä olen huomannut, että ainakin yksi Sportsteri siellä on seissut kadun varressa koko talven muutamanakin talvena. Niinkin voi toimia jos ajelututtaa. Itselle ei ehkä tulisi mieleen tuollainen säilyttäminen.

Eli tässä asiassa ihan oman maun mukaan! (Niin kuin muissakin...)

Tekniikkamielessä pyörä kyllä toimii talvellakin. Jos oikein kylmässä ajaa, niin moottoriöljyt kannattaa vaihtaa notkeammiksi. Renkaiden pito on huonompi kylmässä vaikka olisi sulaakin, sekin on hyvä tietää. Ja sitten pinlockit ja muut varustukset kuntoon, palelevaisena ei kannata ajaa, se on liikenneturvallisuusriski.
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

UrpoTJ kirjoitti: 11:41 19.09.2018. Aika monella meillä vaikuttaa ajokauden päättymiseen se, missä ja miten pyöräänsä säilyttää. Jos se on esim. omassa lämpimässä autotallissa, voi ajokausi jatkua siis jopa koko vuoden, ottaa pyörän niinä päivinä ajoon kun on keliä. Jos taas pyörä viedään talvisäilytykseen, "pahimmillaan" n. 100 km päähän kuten minä Loimaalle, ei pyörää oteta välillä käyttöön vaan se viedään viimeisinä säällisen ajokelin päivinä talteen.
Tämä juuri. Mun Porsteri menee myös vähän kauemmas talvisäilöön ja siksi tämä asia askarruttaa. Juuri kortin saaneena en haluaisi ihan heti pyörää viedä säilöön ja haluaisin kartuttaa myös ajokokemusta ennen kuin lähden pyörää ajamaan sinne kauemmas.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Niin kauan ajetaan kun kelit pysyy plussalla, ajokauden on päättänyt yli 20 vuotta pakkaset ja lumi, sit on pakko siirtyä nastarenkaalliseen autoon.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mulla ajokausi on tavallisesti päättynyt siihen (tai vähän ennen) kun ekan kerran näen että on kylvetty suolaa tielle. Vaikka ekojen suolauksien jälkeen tulisikin ajokelejä niin en yleensä lähde paitsi jos on aivan kuivaa. Bensan säilöntäainetta alan lisäämään jo viimeistään syyskuussa kun ei tiedä mikä tankillinen on se viimeinen.

Asiaan vaikuttaa se että olen ajellut (ja Roadsterin vaihdeaskimurheen takia ajelen ainakin tämän kauden loppuun saakka) 45-vuotiaalla museo-Hondalla jossa vaimentimet ja lokarit ovat paksuudeltaan kuin tinapaperia, ja äärimmäisen arkoja ruostumaan. Harrikalla saatan sitten jatkossa ajaa pitempäänkin, siinä on otettu ainevahvuuksissa huomioon korroosiovarat :lol:

Mitenkäs muuten, kun toi veekakkosen kaasutin ja putsari on aika tuulisella paikalla verrattuna noihin rivikoneisiin, jäätyykö herkästi?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

KariFS kirjoitti: 15:18 19.09.2018.
Mitenkäs muuten, kun toi veekakkosen kaasutin ja putsari on aika tuulisella paikalla verrattuna noihin rivikoneisiin, jäätyykö herkästi?
Ei oo ainakaan mulla tuossa maamoottorissa koskaan jäätynyt, vaikka on vähän viileääkin joskus ollut! Muutama vuosi sitten tais joku syksy aamu olla 8 tai 9 astetta pakkasta kun ajoin 10 kilometrin työmatkan ja jokunen vuosi sitten oli 4 astetta aamusta pakkasta kun menin Jyväskylän näyttelyyn (n.60 km) eikä ollut mitään ongelmia. Tosin en oo kyllä käyttänyt mitään säilöntäaineitakaan koskaan, kun ei tuo taviseisotuskaan ole lopuksi kovin pitkä....... ajokausi loppuu yleensä kun tulee räntää tai alkaa tiet olemaan jäässä. Ja alkaa kun pääsee liikenteeseen ja noita edellämainittuja ei ole tiellä....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Ehkä mun ajokausi päättyy sitten joskus kuukauden päästä eli lokakuun loppupuolella. Vaikka uutisissa jo varoitellaan, että ensi viikolla jo voi tulla lunta jossain päin Suomea, niin tuskin se kuitenkaan Espoossa vielä pysyvää lunta ensi viikolla sataa maahan. :)

Nyt vaan toivon paljon hienoja kelejä, että kerkeäisin ajotaitoa treenaamaan mahdollisimman paljon ennen talvea. Tuntuu kyllä ihan kauhealta ajatus, että just kun pääsi ajamisen makuun, pitäs pyörä viedä talvisäilöön. Haikea ero tulee olemaan pyörästä. :cry:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse ajan fiiliksen mukaan ja fiilistä ei yleensä ole, jos keli on sateinen ja/tai kylmä. Mutta suolan kylväminen lopettaa kauden ilman muuta. Ei ole mitää tolkkua suolata pyörää, vaikka hetkellisesti olisi teknisesti ottaen ajokelpoinen keli ensimmäisten suolausten jälkeen.

2015 hain yhden kolaripyörän loka/marraskuun taitteessa ja sain sen ajokuntoon marraskuun lopulla. Pakko oli päästä ajamaan koeajo ja hain konttorilta tarrakilvet viikonlopuksi, kun näytti aurikoiselta ja kuivalta. Ehdin ajaa jonkin reilut 300 km la/su ja pyörä oli kauttaaltaan alaosiltaan suolakurassa, vaikkei märässä tarvinut ajaakaan. Aina sitä jostain irtosi ja väkisinkin muutaman kostean paikan yli joutui ajamaan.

Siinä menee minulla raja - kun suola-auto tulevat, loppuu pyörillä ja "paremmilla" autoilla ajo ja suolakauden talviauto otetaan käyttöön ruostumaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Se on säistä kiinni. Mutta jos maa on paljaana eikä tiet jäässä, niin jouluaattonakin ajelen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 32&t=60176

Tuonne ainakin pitää yrittää....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Sari S »

JKKo kirjoitti: 23:08 22.09.2018. Se on säistä kiinni. Mutta jos maa on paljaana eikä tiet jäässä, niin jouluaattonakin ajelen.
Jos olis oma lämmin autotalli ja teitä ei suolattaisi, niin noin mäkin tekisin. :)
Pertti kirjoitti: 00:49 23.09.2018. https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 32&t=60176

Tuonne ainakin pitää yrittää....
Tuonne en minä pääse. Mutta ensi kesän ralliin olis kyllä vakaa ajatus ajella vahvemman puoliskon kanssa.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

JKKo kirjoitti: 23:08 22.09.2018. Se on säistä kiinni. Mutta jos maa on paljaana eikä tiet jäässä, niin jouluaattonakin ajelen.
Muutama vuosi sitten pääsi tälläkin leveysasteella ajelemaan.. ei toki aattona, mutta Tapaninpäivänä, kun oli tiet sulana........... sen jälkeen ei ole päässyt! Oliskohan siitä kohta viisi vuotta aikaa?
Ja yleensä on päässyt jo maaliskuussa liikenteen, mutta nyt parina vuotena ei edes huhtikuun alussa.... Kaupunki on pitänyt siitä huolen kun ei auraa kunnolla teitään... oma piha kyllä on ollut sula.... :lol:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Milloin ajokausi 2018 päättyy?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Pertti kirjoitti: 00:49 23.09.2018. https://www.harrika.fi/juttutupa/viewto ... 32&t=60176

Tuonne ainakin pitää yrittää....
Forecan pitkäaikaisennuste, kuinka luotettava nyt onkaan, näyttää ihan kohtalaista säätä, ei juuri näy sadetta. Toki ei taida hiki päästä yllättämään, päivällä 8 C. Kyllä siellä taas meitä jokunen telttailee...
Vastaa Viestiin