Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Ajattelin kertoa tähän ketjuun vähän fiiliksiä autokoulussa A-kortin ajamisesta ynnä muista aloittelevan motoristin haasteista.

Olen suorittamassa A-korttia perinteisesti autokoulussa. Pitkään suunniteltiin, että mieheni hommaisi opetusluvat ja ajaisin kortin omalla Sportsterilla. Homma alkoi kuitenkin tuntua vähintäänkin monimutkaiselta mitä enemmän asiaan perehdyimme. Mietimme myös tuota opetusasiaa ja tulimme tulokseen, että kyllähän ammatti-opettaja on oman alansa asiantuntija. Hän osaa myös neuvoa jutut, mitkä pitää tietää ja muistaa, jos mielii inssikokeen läpäistä ja saada kortin käteen.

Kirjallisen kokeen sain suoritettua menestyksekkäästi viime viikolla. Siihen opiskelu tapahtui itseopiskeluna autokoulun antamilla tunnuksilla nettiympäristössä. Aika monta hetkeä vietin niihin kirjallisiin opiskellen, ennen kuin homma alkoi sujumaan. Moottoripyörään liittyvät asiat osasin kyllä kaikki :lol: , mutta liikennetilanteisiin liittyvät kysymykset osa olivat suorastaan kompakysymyksiä.

Maanantaina alkoivat vihdoin ne kauan odotetut ajotunnit. Sain opettajaksi oikein mukavan naisihmisen. Hän on lehmänhermoinen ihminen, joka kestää minun kohellusta ja höpötystä, omaa hyvän tilannetajun ja jaksaa vielä kannustaa.

Ajokokemukseni ja fyysiset mittani huomioiden päädyimme aloittamaan ensimmäiset ajotunnit Hondan piikkipyörällä. Opettaja ehkä huomasi kauhunsekaisen ilmeeni, kun katsoin isoa ja korkeaa Hondan moottoripyörää. Ton selkäänkö mun pitäisi hypätä? Olen nyt ajellut ensimmäiset kolme ajotuntiani sillä piikkipyörällä eli tuttavallisesti pikkupyörällä. Sen selässä istuminen tuntuu jo ihan kivalta, mutta vielä on hieman haasteita liikkumisessä. :D Vaihdamme isoon Hondaan, kunhan saan ensin tuon pikkupyörän jollain lailla kesytettyä.

Kun nainen on yli 40-v. ja ajokokemusta moottorilla varustetuista kaksipyöräisistä on vain ukkivainaan pappatunturilla ajelut reilut 30 vuotta sitten ja sekin vain meiningillä "hanaa", niin täytyy todeta, että ajamaan oppimisessa on omat haasteensa. Sanoinkin eilen opettajalleni, että meidän suhteesta taitaa tulla aika pitkä. Lakisääteinen määrä on B-kortin omaavalle vain 5 ajotuntia, joka on ihan tajuttoman vähän, ellei ole ajokokemusta muista kaksipyöräisistä tai ole muuten vaan luonnonlahjakkuus. Itselleni on tällä hetkellä varattu näin alkuun 10 ajotuntia, joista olen tähän mennessä ensimmäiset kolme suorittanut.

Loppuun sitten vielä Porstersonin kuulumisia. Viime viikolla vaihdettiin hälle asianmukainen ilmanputsari ja eilen posti toi siihen suodattimen. Eilen sitten pääsin vähän käynnistelemään Porsteria. Onhan hää vaan niin ihanan matala ja räyhäkäs. Äänet on ihan toista kuin autokoulun piikki-Hondassa. :D
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Autokoulu on hyvä siitäkin, että vieraalle opelle ei tule niin helposti sanottua vastaan :twisted:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Pertti kirjoitti: 08:18 15.08.2018. Autokoulu on hyvä siitäkin, että vieraalle opelle ei tule niin helposti sanottua vastaan :twisted:
Kyllä, tämä oli myös yhtenä melko tärkeänä perusteena päätyessämme opetukseen autokoulussa.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Erittäin hyvä aloitus siksikin, että se motivoisi uusia motoristeja
hankiimaan kortin.
Olen itse niin vanha kurppa, että kortti oli jo olemassa, mutta ajot on ollut nollissa vuosia. Nyt kilometrejä on tullut vajaassa
kuukaudessa melkein tuhat ja omia lapsiakin olen jo ajeluttanut.
Suomen tiet ovat pääosin surkeassa kunnossa, joten tämänhetkisten kokemusten perusteella suosittelen malttia ja ennakoimista.
Renkaisiin ja niiden ikään kannattaa kiinnittää huomiota. Kumin shoreluku (kovuus) alkaa muuttua radikaalisti muutaman vuoden jälkeen. Sportsterin ensiasennusrenkaat näyttäisivät olevan myös
"ikuiset", eli eivät kulu kovuutensa takia.

Vähälumista loppukesää..
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

pp99 kirjoitti: 11:27 15.08.2018. Renkaisiin ja niiden ikään kannattaa kiinnittää huomiota. Kumin shoreluku (kovuus) alkaa muuttua radikaalisti muutaman vuoden jälkeen. Sportsterin ensiasennusrenkaat näyttäisivät olevan myös
"ikuiset", eli eivät kulu kovuutensa takia.

Vähälumista loppukesää..
Tähän rengasasiaan on pakko heti tarttua. Kyselen nyt varmasti tyhmiä. Kun mainitsit tuosta ikuisuudesta, niin mitä tuolla meinaat? Omassa Hukkerissani on nimittäin alkuperäisellä leimalla (Harley Davidson) varustetut renkaat. Pyörällä on ikää 21 vuotta ja kilometrejä takana reilut reilut 50 000 km. Ei kai ne voi olla alkuperäiset renkaat? 8O

Ja todellakin, toivon vähälumista loppukesää. Tsekkailin kalenteria ja varovaisesti jos uskaltaisin toivoa, niin ehkä eka mahdollisuus saada kortti olisi syyskuun puolivälissä. On se harmi, että lomareissut ja työt häiritsee täysipainoista moottoripyöräharrastusta. :lol:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Harley-merkkisiä renkaita myydään siin missä muitakin. Saa siis muualtakin kuin tehtaalta ja vielä kahden valmistajankin tuotteita......Dunlop ja Michelin tekevät molemmat Harrikalle.

Mulla ei vielä ole ollut liukkaita renkaita, vaikka olen toisten vanhoillakin jonkinverran ajellut. Saattaa tuo pitävyys johtua siitäkin, että minun ajotyylini on lähinnä nautiskelua nopeusrajoitusten tuntumassa. En siis hae äärimmäisiä ajoolosuhteita.

Työmaalla, jossa olen kesäpoikana, on huomattu Harley-Davidson merkkisten renkaiden sopivan erinomaisesti Harley-Davidson moottoripyöriin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Jep. Tietääköhän jostain, minkä ikäisiä renkaat ovat? (Lisää tyhmiä kysymyksiä) Pintaa noissa mun renkaissa on kyllä reilusti.

Minun ajotyylini tuskin tulee olemaan sen vauhdikkaampi kuin henkilöautollakaan. Mutta silti haluaisin, että pyörässä on hyvät ja pitävät renkaat, jos ja kun tulee jotain yllättäviä tilanteita vastaan.

Tänään tosin ajorataharjoittelussa ajotyylini oli turhan vauhdikas, koska pyörä ei tykännyt pyöriä typerien keilojen ympäri ja pysyä sille määritellyissä rajoissa. Kytkimen käyttö on taitolaji. Ja moni muu juttu, kun harjoittelee tuota moottoripyöräilyn ihmeellistä maailmaa. :roll:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Renkaissa on numero joka ilmoittaa renkaan valmistusajan. 90-luvulla se oli kolminumeroinen, 2000 alkaen nelinumeroinen, esim. 1608 = viikko 16 v. 2008. Googlaamalla löytyy nuo koodit helposti, esim. "renkaan ikämerkintä".
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Kiitos :) Aina oppii uutta. Täytyypä tutkia renkaita tarkemmin.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kuivalla kelillä ei normaalissa ajossa ole mitään hätää vaikka rengas olisi vähän vanhempikin.Eturengas ei rauhallisessa ajossa välttämättä kulu edes pahasti ja saattaa hyvinkin päästä toiselle vuosikymmenelle. Sitten on varmasti niin kovettunut, ettei käytännössä voi kulua enää ajamalla. Suomalaisella karhealla asvaltilla ei tarvitse siltikään panikoida ennenkuin tulee kosteutta mukaan. Jos nyt syksyllä on tarkoitus vielä ajella, niin uudet renkaat kannattaa kyllä hankkia jos on yli 6 vuotta renkaan valmistusajankohdasta (muilla voi olla toisenlaisia mielipiteitä).
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
pp99
Viestit: 80
Liittynyt: 10:22 01.08.2018.
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Sari S kirjoitti: 17:45 15.08.2018.
pp99 kirjoitti: 11:27 15.08.2018. Renkaisiin ja niiden ikään kannattaa kiinnittää huomiota. Kumin shoreluku (kovuus) alkaa muuttua radikaalisti muutaman vuoden jälkeen. Sportsterin ensiasennusrenkaat näyttäisivät olevan myös
"ikuiset", eli eivät kulu kovuutensa takia.

Vähälumista loppukesää..
Tähän rengasasiaan on pakko heti tarttua. Kyselen nyt varmasti tyhmiä. Kun mainitsit tuosta ikuisuudesta, niin mitä tuolla meinaat? Omassa Hukkerissani on nimittäin alkuperäisellä leimalla (Harley Davidson) varustetut renkaat. Pyörällä on ikää 21 vuotta ja kilometrejä takana reilut reilut 50 000 km. Ei kai ne voi olla alkuperäiset renkaat? 8O

Ja todellakin, toivon vähälumista loppukesää. Tsekkailin kalenteria ja varovaisesti jos uskaltaisin toivoa, niin ehkä eka mahdollisuus saada kortti olisi syyskuun puolivälissä. On se harmi, että lomareissut ja työt häiritsee täysipainoista moottoripyöräharrastusta. :lol:
Omat HD-renkaat täyttivät juuri viisi vuotta ja sateen jälkeisellä
asfaltilla, joka oli lähes kuiva, sain liikennevaloista pyörän
sutimaan pelkällä kaasun käytöllä vielä kakkosvaihteellla, eli
en tule ajamaan "polvi maassa" näillä renkailla.

Vedetään piposta, että renkaasta riippuen, on kumin kovuus
uudessa renkaassa 55-65 SH, jolloin kuvioon saa pientä liikettä
sormella painamalla. Omat ovat luokkaa 75 SH, koska
joutuu käyttämään paljon voimaa.

Pehmeämmät renkaat ovat hankintalistalla.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Tulipa tästä hyvä rengaskeskustelu. Tätä tietoa en autokoulun teoriasta löytänyt ja kokemuksestahan ei voi mun kohdalla vielä puhua.

Autokoulun teoriakirjassa mainittiin, että kannattaa ostaa pohjoismaisiin oloihin sopivat renkaat, koska ne etelän renkaat ovat liian kovat kylmillä säillä. Mutta iän tuomasta kovettumisesta ei puhuttu mitään. Ehkä kirjan laatijat eivät ole ajatelleet, että pyörä seisoo tallissa. Omani on kuuleman mukaan ollut pari vuotta todella vähällä ajolla.

Käyn tänään tutkimassa renkaista valmistusajankohtaa, pehmeyttä painelemalla ja myös valmistajan. :wink:

Vaikka pyörällä ei hurjastelisikaan, niin sutimista sun muita vähän liian äkkinäisiä liikkeitä saattaa alussa tulla, kun ajaminen ei ole vielä niin tasaista juuri kortin saatuani. Ja sitten tietysti on ne aina yllättävät tilanteet, joihin ei vaan voi varautua. Peura juoksee tielle tms. Sadekelillä ja hämärällä ei ole aikomusta ajaa näin alkuun. Kauniina syyspäivinä haluaisin vielä ajelemaan tämän vuoden puolella, jos vaan saan kortin ajoissa ennen kuin lunta sataa maahan. :P
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

No niin, "tallilla" käyty ja renkaat tutkittu. Molemmat ovat Dunlopin tehtaalla Ranskassa valmistettuja renkaita. Takarengas on 10 vuotta vanha ja eturengas kohta 11 vuotta. Molemmissa on reilusti pintaa, mutta kovathan ne on kuin mitkä. Taitaa olla renkaiden uusinta edessä. :?
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Joo, vaihda ihmeessä Sari.S nuo renkaat turvallisuus syistä. Mp-renkaat ovat asia, missä ei kannata säästää. Kohta renkaassa joka koskettaa tietä on kuitenkin hyvin pieni ja kun kitka häviää, ollaan vähintään kumollaan.

Syksy kelit ovat tulossa ja jos ajelet vielä silloin, kun puiden lehdet ovat liukastaneet tiet ja sinulla tuollaiset muovirenkaat alla sekä siihen lisättynä pieni ajokokemus...vaarallinen yhdistelmä :( https://fi.mynetmoto.com/moto.cfm/sym/mp-renkaat.html Saksasta saa edullisemmin tilattua renkaat, jos et halua maksaa itseäsi kipeäksi ostamalla Suomesta :wink:

Ja kohta varmaan jokainen alkaa kehumaan omia renkaitaan parhaiksi ja mitkä kannattaa ostaa :D Yleisesti Dunlop ei ole kai pitävimmästä päästä tai onhan merkillä kyllä eri malleja, mutta hinnakas rengas kuitenkin. Useita muitakin hyviä merkkejä on ja toimiviksi todettuja.

Teen avauksen ja ehdotan varsin kohtuuhintaista ja omassa käytössä pitkältä ajalta kestäväksi, mutta riittävän pitäväksi todettua customrengasta. Eli Pirelli MT 66 Route. En tiedä, paljonko renkaan kuviolla on sinulle merkitystä, mutta tuskin haluat siihen mitään sport/race kuviollisia?
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Talvisäilössä saavat vaihtaa renkaat, koska meillä ei ole tiloja. Tuo "talli" on siis sellainen pressukatos ja tällä hetkellä vielä piha hiekalla. Asfaltti onneksi tulossa.

Pitää perehtyä renkaiden sielun elämään seuraavaksi. :wink: Mä haluan hyvät renkaat, vaikkei ne ei olis ne halvimmat. Monessa asiassa haluan säästää, mutta turvallisuus ei kuulu niihin.

Mun syksyn ajelut tulee olemaan hyvin minimaalisia. Katotaan nyt, miten tämä mun ajotaito kehittyy ja missä vaiheessa pääsen inssiajoon. Mutta halusin ostaa pyörän jo ennen kuin on korttia just tällaisten juttujen takia. Haluan, että kun mä sit vihdoin pääsen ajelemaan, niin pyörään on kaikki tarpeelliset huollot tehty eikä tule yllätyksiä. Tai aina kai niitä voi tulla. Mutta kuitenkin. Harmittaisi, jos pyörä olisi ensi vuonna puolet kesästä pajalla fiksattavana.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Vastaa Viestiin