Vinkkejä Sportsterin ostoon

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Hinnasta saa tingattua syksyllä paljonkin, 90% pyörän ostajista tyrkyttää entistä vaihdossa. Vaihdossa tarjotaan myös pilalle tuunattuja autoja, vesi skoottereita, traktoria ja puimakoneita. Suoralla kaupalla saattaa lähteä pitkälti toista tonnia pois hinta pyynnöstä.
Tallissa voi sitten talvella stongaa käännellä ja vaihdella. Raisereita vaihtaa ja hakea sitä ajoasentoa kohdilleen.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Koita etsiskellä ruiskukoneista 1200:sta ja mahdollisimman vakiona pidettyä. Sportster Low on oikein mainio malli, meidän emäntä osti sellaisen uutena ja 11 ajokausi menossa, edelleen tykkää pyörästään älyttömästi. Penkkiä on kavennettu ja tanko vaihdettu ergonomiasyistä.

Tuolla suuremmalla tankilla ajelee 300 km matkoja ja reissua tehdessä sen verran toimintasädettä saisi ollakin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Peacemaker76 kirjoitti: 09:07 21.07.2018. Koita etsiskellä ruiskukoneista 1200:sta ja mahdollisimman vakiona pidettyä. Sportster Low on oikein mainio Penkkiä on kavennettu ja tanko vaihdettu ergonomiasyistä.
Tuolla suuremmalla tankilla ajelee 300 km matkoja
Samaa mieltä kaikesta, paitsi tuosta lowsta :) Jos joku muu olisi tuon kirjoittanut, olisi helppo kuitata, että mainiohan se on , jos ei paremmasta tiedä ;) Mutta sinä jos kuka tiedät.

Itse näen niin, että jos vaan jalat riittävät, ei ole mitään syytä mennä low-malliin. 2008 silloinen ystävättäreni osti uutta Sportsteria. Koeistuttiin ja fiilisteltiin Hoghausissa huolella sekä vakio, Low että Custom. Hän päätyi Customiin isomman tankin ja ulkonäön takia ja se oli myös hieman matalampi, kuin vakio. Lowssa penkkiä on höylätty selvästi ohuemmaksi ja se paljon kovempi, kuin vakion. Sen huomaa jo minuutin istumisen jälkeen, kun verrokki on vieressä. Ilmeisesti tehty samaan runkoon, mutta ohuemmalla ja kapeammalla toppauksella.

Low:n keulaa on madallettu ja joustovara on ihan minimaalinen ja sen sisäkalut eivät ole samat, vaan erästä asioista minua huomattavasti paremmin perilllä olevaa siteeratakseni, siellä on joku jousen irvikuva sisällä. Takana myös matalammat iskarit.

Tyttärelläni (arviolta 168 cm) on 2003 standardi 883, siihen panin Progressive suspensionin 1/2 " matalammat iskarit, keulaan saman valmistajan jouset ilman madallusta. Edellinen omistaja oli pannut siihen Mustangin soolopenkin ja se on todella mukava, ei ollut tarve vaihtaa. Tankona pukinsarven tapaiset, mahdollisesti juhlamallin vakiot? Hän pärjä tuolla hyvin ja itsekin nautin kovasti sillä ajamisesta, pärjää kaupungissa ja moottoritiellä. Jos ketjun aloittaja haluaa, saa tulla koeistumaan senkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:50 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Mulla linkki avautui kyllä, vaikka en ole edes facebookissa.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Joe Cool kirjoitti: 11:47 21.07.2018.Itse näen niin, että jos vaan jalat riittävät, ei ole mitään syytä mennä low-malliin. 2008 silloinen ystävättäreni osti uutta Sportsteria. Koeistuttiin ja fiilisteltiin Hoghausissa huolella sekä vakio, Low että Custom. Hän päätyi Customiin isomman tankin ja ulkonäön takia ja se oli myös hieman matalampi, kuin vakio. Lowssa penkkiä on höylätty selvästi ohuemmaksi ja se paljon kovempi, kuin vakion. Sen huomaa jo minuutin istumisen jälkeen, kun verrokki on vieressä. Ilmeisesti tehty samaan runkoon, mutta ohuemmalla ja kapeammalla toppauksella.

Joo tuo alusta ei kyllä ole kummoinen, mutta lähinnä kysyjän lyhyehkön ruodon takia suosittelin tuota Lowta. Tuo tankkijuttu oudoksuttaa, meidän Lowssa kun on se isompi tankki, ilmeisesti tuolla Low:n nimellä on myyty milloin mitäkin :lol: . Ja tuossa emännän pyörässä on tosiaan vakiopenkkiä vielä muokattu, mutta hyvin tuo on pidempiäkin päivämatkoja ajellut valittamatta.

Vakio low, tässä meidän pihalla olevassa on vaan pinnavanteet.

Kuva
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Hyvännäköinen tuo Joe Coolin linkkaama pyörä. Ei huono vaihtoehto.

Kävin koeistumassa Iron1200:sen ja Forty-Eightin. Ironissa jalat ylettyi maahan kunnolla, Forty-Eightissä olin päkiöllä. Mutta Forty-Eight miellytti silmää enemmän ja jalkojen asento parempi. Tankoa joutus siinä säätämään lähemmäs. Mutta joo, en mä uutta ole ostamassa. Mietin vaan, että varmaan saattaa joutua normikorkuista Sportster vähän madaltamaan tai sit ostamaan Low:n. Ja ei, ei oo Sportster pieni pyörä. Ihan on riittävän iso ja painava mulle. :D

(Jos olisin isompi, vahvempi, varakkaampi ja kokeneempi kuski, niin mun pyörä olis Fat Boy. Se on nyt selvinnyt pyöriä katellessa.)
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Satulan pieni (1cm) madaltaminen muuttaa monesti tilannetta ja paljon!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sari S kirjoitti: 17:43 21.07.2018. Mulla linkki avautui kyllä, vaikka en ole edes facebookissa.
Hyvä kun avautui, tuosta oli mahdoton laittaa parempaa linkkiä enkä jäänyt tuotakaan kokeilemaan, kun piti lähteä ajelemaan Harrikalla :) Myyjä ei ole pannut tuota esim. nettimotoon tai toriin tai sitten ei ole osannut/halunnut linkittää sinne. Ei tunnu myöskään vstailevan kysymyksiin eikä muita yhteystietoja ole, kuin tuossa painike "ota yhteyttä myyjään" ja sen käyttö edellyttänee fb-profiilia.

Ko. pyörä on juuri mainitsemani Custom, eli vähän standardia malatalampi ja isolla tankilla. Sanoisin kyllä, että tuossa olisi pyörä juuri sinun budjettiisi, jos kaikki vaan on kunnossa. Jos vekotin kiinnostaa, voi jeesata sen verran, että ottaa tuohon myyjän yhteyttä ja pyytää puhelinnumeroa tai mailiosoitetta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 16:00 21.07.2018. kannattas ehkä laittaa linkki joka toimii/näkyy kaikille :roll: :idea:
Joskus linkkien testaamista enemmän kannattaa ajaa näillä pyörillä, eli hyppäsin satulaan sitä testaamatta. Onneksi se näkyi kuitenkin asinomaiselle. Ja meni ryhmään, jossa se oli, siinä piti vähän rullata alaspäin. Kokeile uudestaan tai mistä sitä tietää, jos sinulle on pantu esto ko. ryhmään :lol:

No vakavasti ottaen olisi myyjän kannalta paljon parempi, jos se olisi myynnissä jossain muuallakin, kuin fb:ssä. Ehkä hän luottaa siihen, että tuolla hinnalla menee kaupaksi huonommallakin ilmoituksella.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Peacemaker76 kirjoitti: 18:05 21.07.2018. ilmeisesti tuolla Low:n nimellä on myyty milloin mitäkin :lol:
Joo ja se Super Low on taas eri asia. Mutta kaikki mallithan saa onneksi madallettua paremmimlla palikoilla, jos on tarve ja saa sitä lown alustaakin parannettua. Tosin se voi juuri kortin saaneelle olla OK niinkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Vieläpä heitän oman mielipiteeni Sportsterin myllyn koko kiistelyyn.
Olen nyt tuolla omalla 883:lla ajellut useamman vuoden ajan (tosin kilsoissa naurettavan vähän... :oops: ) , mutta kuitenkin ajellut, liikkunut, pyörää käsitellyt, käännellyt, työnnellyt parkkiin, istunut päällä ja tuolla liikenteen seassakin pyörinyt.
Pyörän hankintamaassa USAssa useammankin vuoden ja täällä Suomessa nyt vuoden ajan.

Atlantin toisella puolen ajaessani ”isolla tiellä” huomasin että joskus olisin kaivannut tehoa lisää. Tuli esiin mm Pennsylvaniassa kun kävin kaveriani moikkaamassa, highwaylla järjettömän pitkässä ylämäessä kun lähdin ohittamaan rekka-auto letkaa. Rekat painoi urku auki menemään ja kun pääsin imustaan ohi puhtaaseen ilmaan, tuli tunne että nyt olis lisäheposille tarvetta. Kaasua vaan lopulta käänsin ja menihän se niistä ohi puhtaasti, mutta silloin tuli se tunne että hiukan lisää olisi kiva. Tuntui kuin olisi puhti melkein kesken loppunut. Tuon jälkeen jopa katselin jenkkilässä tovin niitä tuuninki putkia ( VHn short shotsit kiinnosti ja kiinnostaa vieläkin ) ja paremmin hengittäviä ilmanputsareita. 1200 cc settiä en ole edes miettinyt kohdallani koskaan. Vaikka useampikin sellaista mulle suositteli. Varsinkin kun tuolta Atlantin toiselta puolen moisen aikoinaan olisin kai järkevin kuluin voinut ostaakin, no enpä tullut ostaneeksi.

Täällä Suomessa kun nyt olen vain tässä pääkaupunkiseudulla ja lähialueilla ajellut, enpä ole moista koneen sylinterikoko tai tehoasiaa edes miettinyt enää. Ei ole tarvinnut. Mulle on mun harrastelu päristelyyn näillä nurkilla riittänyt tuon vakio 883:n hummat hyvin.
En ole kuin piipahtanut lyhyesti motareilla, välttelen niitä tietoisesti. Ajelen paljon mieluummin noilla normi maanteillä. En niitä motareita suinkaan pelkää, ajaminen vain mielestäni paljon nautinnollisempaa noilla pienemmillä teillä alle ja alle 120 nopeuksilla. Ja oman pyöräni nimenomaan hankin itselleni ajamisesta (taas) nauttiakseni. Jos sataa tai on kylmä, en edes lähde ajelemaan :oops:
Mieluummin odottelen sitä hyvää päivää. No näitähän onkin tänä kesänä piisannut ! :lol:

Tämä siis minun mielipiteeni vain. Eivätkä kaikki ole samaa mieltä. Tästäkään asiasta.
Ja toki ymmärrän (ja tiedänkin) sen että jos lähtisin vaikkapa monen viikon reissulle kiertämään Eurooppaa täydellä kuormalla ja tavaralastilla, voisin sen reissun jälkeen olla äkkiäkin tilaamassa sitä isompaa sylinterisettiä... :lol:
Tai toisenlaista pyörää kokonaan.

HDn paino ja koko on siis toki raskaasta päästä, mutta ei mikään mahdoton rasti. Se kannattaa muistaa.
Poikani kun keväällä alkoi suunnittelemaan MP korttia ja omaa pyörää, kehotin vakavasti harkitsemaan oppimiseen pienehköä enduroa. Tai jotain alle 500 kuutioista japanilaista katupyörää. Sitten kun on homma hanskassa ja huomaa tykkäävänsä moottoripyöräilystä kehotin ostamaan sen pyörän minkä haluaa.
No koko homma nyt jäi, ainakin tältä kesältä muiden kiireiden ja intressien takia odottelemaan parempia aikoja.
Ja minä se vaan ajelen edelleenkin tuolla tuunaamattomalla Ironilla ihan tyytyväisenä. Nauttien, omaan rauhalliseen tahtiin. :wink:
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Joo, noinhan se varmasti on. Tehojen tarve riippuu pyörän käyttötavasta.

Itse aion ajella hyvin samaan tyyliin kuin tuossa kuvailit, ainakin alkuun. Minullakaan ei ole hinkua motarille ja minua kyllä suoraan sanottuna pelottaa ajatus siellä ajelusta. Kotona on useampi nelijalkainen, jotka odottaa aina reissuilta kotiin, joten senkin puolesta tässä elämäntilanteessa pitkille reissuille lähtö vaatii enemmän järjestelyä. Ja kunhan nyt oppis eka ajamaan. :D

Mutta ehkä sitten joskus myöhemmin kaipaisi enemmän tehoja, jos pidemmälle lähtee. Mutta kannattaako nyt tässä vaiheessa ostaa pyörä tähän hetkeen vai miettiä pidemmälle? No, se on varmaan mun oma päätös, jota kovasti koetan pähkäillä. Budjetti puoltaa 883:sta. :wink:

Järkevää voisi olla ostaa joku kevyempi pyörä harjoittelupyöräksi eikä HD:ta ollenkaan ekana. Kyllä olen sitä itsekin ajatellut. Mutta tätä harrastustahan ei vissiin harrasteta järjellä vaan enemmän tunteella. Näin olen kuullut useamman sanovan. Mun tunteet hanaa pahasti vastaan ajatusta, että pyörä ei olisi HD.

Kokeilin myös sitä uutta intialaisvalmisteista HD:ta liikkeessä, en nyt muista pyörän mallin nimeä. Sehän oli paljon Sportsteria kevyempi. Mutta sekään ei nappaa. :P
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Vinkkejä Sportsterin ostoon

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Voihan sitä hankkia opettelu pyöräksi halvan japsi pelin 454 LTD, 535 Virago, Savage, 600 Shadow noita saa jo 800-2000€ luokkaan. Tonnin harjoittelu pyörällä voi huoletta opetella ajamaan ja käsittelemään pyörää. Kun homma onnistuu asfaltilla, hiekalla ja nurmikolla, niin ostaa sitten Harley-Davidsonin.
On vaan se tonnin pyörä aika halpa peli kaatua, ei haittaa vaikka kellahtaa kyljelleen.
Voihan Harrikkaa ottaa kaskon, on vaan jo parin kaadon jälkeen bonukset miinuksella ja omavastuu maksettava aina, äkkiä hankkii sen japsin hinnan.
Kuitenkin pääsee ajamaan. Ja ei tarvii kuumeen polttaessa ostaa sitä eka Harrikkaa.
Voi katsella rauhassa.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Vastaa Viestiin