Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Tervehdys arvoisa H-D-väki!

Täällä juuri foorumille liittynyt naisihminen kirjoittelee. Allekirjoitukset on vielä säätämättä, mutta heti piti päästä kirjoittamaan mieltä polttavasta asiasta.

Tarina alkaa muutaman vuoden takaa, kun uusi tuleva aviosiippani alkoi höyrytä, että nyt pitää moottoripyörä saada. Ajokokemusta hänellä oli entuudestaan, minulla kyydissä istumesta ei niinkään. Vastustin koko harrastuksen uudelleen aloittamista vedoten sen vaarallisuuteen ja sanoin, että en voi luvata tulevani kyytiin. No, sitten mieheni ilmoitti jossain vaiheessa, että meille tuleekin Harley Davidson ja siinä on oikein nappipenkki kyytiläiselle. Johan muuttui minulla ääni kellossa.

Harrikkaa odoteltiin pitkä tovi, kun se merten yli seilasi ihan Ameriikasta asti. En tiedä, kumpi meistä odotti enemmän? :wink:

Nyt on the Harrikka kotona ja ollaan päästy ajelemaan, minä toki vain takapenkillä istuen. Kolmannella ajokerralla mietin, että ei vitsit, kyllä mun täytyy päästä itse ajamaan. Tämä vaan alustuksena tarinaan.

Suunnitelmana on hommata mulle pyörä, miehelle opetusluvat ja sitten alkaa treenaamaan viimeistään ensi keväänä. Minun kriittiset mitat on 163 cm, 62 kg ja 43 vuotta. Kokemusta moottoriurheilun saralta on ukki-vainaan pappatunturilla kaahailusta noin 30 vuotta sitten.

Selvää on, että pyörän oltava Harley Davidson, mutta tarkemmat speksit on vielä haussa. Tällä hetkellä on mietitty Sporsteria tai Dynaa. Minä haluaisin ABS-jarrut, mutta taitaa mennä yli minun budjetin semmoiset pyörät. Kaatumaraudat onneksi ei maksa paljoa, eli semmoiset meinasin, että pitää ainaskin laittaa mun pyörään. Kertokaahan, mitä te suosittelisitte mulle ensi pyöräksi?

Sari S
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

No yleensähän se lompakko sanelee ensimmäisenä sen mihin on varaa ja toinen hyvä "kriteeri" on mistä itse tykkää!
No sen verran kannattaa katsoa, että molemmat jalat ylettyy hyvin maahan, ainakin alussa!
Ei kait sellaista Harrikan mallia olekaan, jolla naiset ei ajele................
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Niin, eihän sitä pyörää sukupuolella ajeta. Kuiteskin tässä vaiheessa haen pyörää, joka olisi kohtuu helppo käsitellä pienen ihmisen, joka ei ole koskaan moottoripyörällä ajanut. Budjetti on hyvin kohtuullinen, eli semmoinen nelinumeroinen. Eli mitään kovin uutta ja hienoa en ole ostamassa. Etenkin kun ajoharjoittelussa aina pieni vaara, että jotain sattuu pyörälle. :roll:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Millaisella budjetilla liikutaan? Eikös noissa (uusissa) seiskapuolikkaissa ole myös abseja, jos sellainen sopii omaan pääkoppaan Harrikkana.

Kannattaa miettiä pyörän painon mukaan myös, Dyna on Sportsteria painavampi. Sitäpaitsi kevyessä pyörässä ne absit ei ole täysin välttämättömät, kevyempi kun pysähtyy helpommalla.
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Kevyt tai painava, niin ei ne ABSit ole välttämättömät..... Vai miten on aikojen alusta pärjätty tänne 2000-luvulle ilman ABSeja?
Yleensä se liikkuminen (auto tai mopo) ja sen onnistuminen riippuu ensisijaisesti sieltä oman pääkopan sisältä! Eli kun ottaa rauhallisesti ja harkitsevasti ja muut huomioon ottaen sekä ei yritä liikoja, pärjää kohtuullisen hyvin, eikä koskaan ole sillä asenteella, että MINÄ OSAAN KAIKEN! Yleensä aina kun lähdetään liikenteeseen niin pitää olla sillä asenteella, että mitäs uutta tänään opitaan? Koskaan Me ei olla 100% oppineita, vaan aina on varaa parantaa.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sportsterit ainakin saa helposti varusteltua lyhyempää kuskia varten. Kannattaa hankinnassa varautua siihen, että tangon ja penkin voi joutua vaihtamaan, että saa ajoasennon mieleiseksi. Ei lyhyemmälle sovitus muissakaan malleissa mikään ongelma ole. Sportstereissa on tuon budjetin puitteissa parhaiten valinnanvaraa, toki näin juhannuksen jälkeen on kaikissa malleissa jo hinnat merkittävästi alempana kuin keväällä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Budjetissa ehdoton kipukynnys menee kymppitonnissa. Mieluummin pyörä saisi kyllä olla hinnaltaan lähempänä viittä tonnia kuin kymmentä.

Kun pikaisen googlailun tuloksena totesin, että ABSit jos haluaa, niin pyörä maksaa vähintään sen kymppitonnin, niin aloin miettiä niiden tarpeellisuutta. Pohdinnoissani päädyin tuohon samaan, mitä Pave kirjoitti. Miten sitten on ilman niitä eletty 2000-luvulle asti? Ei ne silloin voi olla ihan välttämättömät.

Liikenteessä olen todellakin rauhallinen ja harkitseva, joskus vähän liiankin paljon. Jo autokoulussa opettaja totesi, että olen todellakin ennakoiva kuski, kun en suostunut kaahaamaan liukkaan kelin radalla. :lol:

Tuota paino-asiaa minäkin mietin. Kuitenkin olen kuullut, että Sporster on "tyttöjen pyörä" ja kun tulee ajovarmuutta, niin se halutaan vaihtaa isompaan. Olis kiva, jos pyörästä tulisi vähän pidempi aikainen reissukumppani, jota vois sitten laitella mieleisekseen. Mutta uskaltaako Dynalla tai jollain vastaavalla lähteä opettelemaan ajoa?
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 19:19 12.07.2018. Budjetissa ehdoton kipukynnys menee kymppitonnissa. Mieluummin pyörä saisi kyllä olla hinnaltaan lähempänä viittä tonnia kuin kymmentä.


Tuota paino-asiaa minäkin mietin. Kuitenkin olen kuullut, että Sporster on "tyttöjen pyörä" ja kun tulee ajovarmuutta, niin se halutaan vaihtaa isompaan. Olis kiva, jos pyörästä tulisi vähän pidempi aikainen reissukumppani, jota vois sitten laitella mieleisekseen. Mutta uskaltaako Dynalla tai jollain vastaavalla lähteä opettelemaan ajoa?
Hintahan vain "sanelee" sen, että tuossa n. 5k€ ylöspäin hintaluokassa löytyy eniten tietysti Sporstereita ja suhteellisen uusia ja vähän ajettujakin. Mutta muitakin toki saa tuohon asettamaasi hintaluokkaan. Ostaessa vaan kannattaa vähän katsoa mitä ostaa ja mahdollisuuksien mukaan ottaa ostotilanteeseen sellainen, joka tietää mopoista jotakin!

Tuo mopon painoasia ei ole ihan niin yksinkertainen että se painavampi pyörä on huonompi hallita kuin kevyempi... se riippuu pääsääntöisesti siitä missä kohdalla painopiste on... onko se korkealla vai matalalla.
Kaikista helpointa on kun kokeilet sitä ajoa, vaikka ihan oikealla mopolla, jossa on kytkin kuten näissä isommissakin! Ja kun siinä kohdassa on perusteet kunnossa niin miksi et uskaltaisi Dynallakin sen jälkeen kokeilla? Itse itsesi tunnet parhaiten, joten siinä kohtaa olet paras tuntija itsellesi, uskallatko vai et!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Joo, siis mopollahan mä olen ajellut, silloin kauan sitten. Ukin pappatunturi sai kyytiä sivutiellä. Miehen Ultra on sen verran isoa sorttia, että siihen en uskalla kuskin paikalle kiivetä. Kiva olis, jos jossain pääsisi kortittomana jotain pärrää kokeilemaan.

Mies on kaverina harrikkaostoksilla, että en mä ihan ummikkona ole menossa ostelemaan. Hän sen mun tulevan ajopelinkin joutuu koeajamaan, kun mulla ei ole vielä sitä korttia. Koetan tässä kuitenkin muodostaa oman näkemyksen sopivasta kulkupelistä muutenkin kuin värin perusteella.

Pikkuisen jo tänään rakastuin Saksassa tällä hetkellä majailevaan Dyna-kaunokaiseen. Hinta oli kuitenkin se kymppitonni, joten koetan unohtaa epätoivoisesti tämän orastavan rakkauden. :oops:
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 19:52 12.07.2018. Joo, siis mopollahan mä olen ajellut, silloin kauan sitten. Ukin pappatunturi sai kyytiä sivutiellä.
Nimenomaan.. kauan aikaa sitten! Sillä olisi hyvä saada se tuntuma uudestaan niin kytkimen kuin jarrujen kanssa. Normi mopo on kevyt ja sillä on hyvä kokeilla, oli sitten kyseessä mies tai nainen, jos edellisestä ajokerrasta on vuosikymmeniä. Lähinnä sillä, kun kevyellä mopolla huomaa onnistuvansa, niin silloin luottamus sen painavamman laitteen kanssa on paljon suurempi eikä arista/pelkää liikaa, vaan tulee heti se onnistumisen tunne!
Toki uskon, että pärjäät sen painavammankin kanssa heti, mutta voihan tätä samaa ketjua lukea joku mies, joka ei uskalla ekä kehtaa kysyä.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 19:52 12.07.2018. Koetan tässä kuitenkin muodostaa oman näkemyksen sopivasta kulkupelistä muutenkin kuin värin perusteella.

No ehkä kannattais kuitenkin koeistua, vaikka jossain liikkeessä tai muualla niin kyllä sen sitten huomaa mikä tuntuu itselle hyvältä ja sen pohjalta alkaa suunnittelemaan sitä ostoa.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Joo, kuulostaa hyvältä. Vaikkei ajaa saa, niin ainaskin voi koeistua. Kai siinäkin jonkinlaisen perstuntuman saa. :D
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 20:31 12.07.2018. Joo, kuulostaa hyvältä. Vaikkei ajaa saa, niin ainaskin voi koeistua. Kai siinäkin jonkinlaisen perstuntuman saa. :D
Kyllä siitä saa äkkiä sen käsityksen mikä on itselle sopiva! Et olisi todellakaan ensimmäinen joka tuolla tavalla löytää itselleen sopivan menopelin! Ja se ei välttämäti ole se, joka on ihan ensimmäisenä tullut mieleen.... tai jonka on ensimmäisenä koeistunut. Toki sitten kun on mielestään löytänyt "hyvän" niin käy uudestaan koe istumassa sen ekan mopon.... huomaa ison eron. Eli mahdollisimman monta kun koe istuu niin löytyy se mieleinen.
Jos liikkeessä sen tekee, niin ainakin puolet myyjien puheista kannattaa antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos.... niillä kun osalla on valitettavasti rajoittunut katsantokanta ja suosittelevat välillä (tytöille/naisille/leideille) jotain ihan muuta kuin He itse haluavat! toki osa myyjistä osaa hommansa nykyään ja eivät ole liian kapeakatseisia, vaan osaavat opastaakin.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Liikkeissä on helppo koeistua, mutta myös esim. kokoontumisajoissa ymsv. paikoissa, kunhan vaan kysyy mopon omistajalta luvan! Osa antaa ja osa ei.... eli jos joku ei anna lupaa koeistua, niin Hänellä on silloin siihen joku syy ja siitä ei kannata lannistua, seuraava taas voi antaa luvan ja voi kuulla monta muutakin tarinaa! Samoin kannataa kysellä niiltä naisilta kokemuksia, jotka jo ajaa Harrikalla ja vaikkapa sillä Dynalla, jos olet sen näköön mieltynyt.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Harrikoita pitkään harrastanut naispuolinen työkaveri on perin juurin haastateltu asian tiimoilta. Muita harrikkaihmisiä ei sitten mieheni lisäksi lähipiiriin kuulukaan. Siksi piti tänne foorumillekin hakeutua. Ja seuraavaksi siis kokoontumisajoihin. Kiitos tähän asti tulleista vinkeistä! :)
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Vastaa Viestiin