Etelä Norjaan ajamaan

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Micke
Viestit: 312
Liittynyt: 10:30 15.10.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Micke »

Rock rock.
Nordic Run ja Islannin reissu lähenee. Mielessä pyörii ajatus lähtee ajelee Norjaan heti Islannin reissun jälkee?
Etelä/kesksi Norjas en oo viel ajellu joten ois kiva saada vinkkejä paikoista/reiteistä missä kannattais käydä .
Jos jollain on vinkkejä antaa nii helpottais isosti suunnitella reittiä .
KIITOS etukäteen ! !
t. Ruma 8)
FLHT -96. 85hp/120Nm
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Ajele länsinorjaan Bergen -Ålesund niin saat tuntuman ,miten kauan voi aikaa kuluu lyhyillä taipaleilla.Löytuu paikkoja, joissa kolme vuodenaikaa 15minuutin ajamisella.Talvi ,kevät ja kesä.
Samalla saa tuntuman norjan oikeeseen kesään. Sadetta tiedossa. Ja ,että mistä tiedän.Yli 20v sadetta pidellyt.
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Menee aika offtopiciksi, mutta pakko kysyä. Mikä porukkaa vetää tuonne esim. Norjaan pyörän kanssa kesällä? Olen ollut autolla muutaman kerran Pohjois-Norjassa, eikä tee kyllä mieli lähteä sinne prätkällä. Vielä kylmempää ja usein sateisempaa kuin Suomessa. Itse lähden mielummin kohti etelää pyörällä, missä lämmintä ja kuivaa. Saa nauttia ainakin sen ajan lämmöstä, kun on reissussa. Sitten palaa taas tänne Suomen vähälumiseen kesään :) Kesä on muutenkin lyhyt pohjolassa ja kun sitä ei oikein tahdo enää huomata Suomessa muusta kuin kalenterista.

Onko Norjaan lähtö kurjuuden maksimointia ja pirun kallistakin siellä on :D
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Grasschopper1 kirjoitti: 15:18 29.04.2018. Menee aika offtopiciksi, mutta pakko kysyä. Mikä porukkaa vetää tuonne esim. Norjaan pyörän kanssa kesällä?
Onko Norjaan lähtö kurjuuden maksimointia ja pirun kallistakin siellä on :D
Hyvä kysymys :mrgreen: No jokainen tavallaan ja kunnioitetaan toisten valintoja, mutta eilen viimeksi tuli Suomen kesää nautittua +7 astetta ja vettä satoi. Ja perjantaina Tallinnassa pyörän kanssa. Rakeita tuli urakalla, onneksi silloin kavereiden autossa ja pyörän luo kahvilasta vasta kun aurinko alkoi paistaa.

Itse pyrin suuntaamaan myös reissuni etelään ihan kelien vuoksi ja tietkin ovat usein paremmassa kunnossa, kun ei routa syö. Ja Baltia ei ole vielä se etelä, pe oli poikkeus. Omat ajoni viime vuosina ovat olleet reilusti yli puolet Suomen ulkopuolella, eikä kyse ole Suomen väheksymisestä, vaan ajokelien maksimoinnista.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Juu, samoilla linjoilla Joe Coolin kanssa. Mutta olisi mukava kuulla pohjoiseen lähtijöiden kommentteja/ perusteluja, miksi juuri sinne palelemaan? Monen uhoajan suusta olen kyllä kuullut, ettei ole uskallusta lähteä Viroa etelämmäksi.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä tommosen e-Norjan lenkin oon kerran heittänyt pikana. Tukholmasta päivässä Kristiansandiin ja se oli vain ajamista. Ei ollut kovin kummoiset maisemat. Seuraavana päivänä Kristiansandista Stavangerin kautta Bergeniin ja taas tuli ahnehdittua liikaa yhdelle päivälle. Mut jos tykkää lauttojen ja tunnelien sekamelskasta sekä osaa ottaa ilon siitä että motskarilla saa mennä ilman tietulleja, niin oli hyvä reitti. Kolmas ajopäivä oli ehken kaikkeista paras. Aluksi oli aie mennä pohjoiseen ja vasta sitten takaisin Ruotsiin, mutta Bergen näytti parhaansa. Siellähän sataa 3 päivää 4:stä ja mitä siellä oon muutaman kerran ollut, niin ovat säästelleet niitä sadepäiviä just mun vierailuun. Bergenistä siis pois ja äkkiä; Suoraan itään ja Oslon kautta just Ruotsin puolelle leiriin. Vaikka noin etelässä, niin maan keskiosa oli kuin Lappi parhaimmillaan ja ilman poroja. Tiet ihan hyviä. Jollakin lautalla pakkasivat motskarit ihan perälle ja sitten sai urheilla vuoren mutkapätkillä kun toki ennen seuraavaa lauttaa piti olla taas keulilla.

Ens suvena ollaan menossa kiertämään Irlanti ja "eurooppaan" voi ajaa myös Kristiansandista lautalla Tanskaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Grasschopper1 kirjoitti: 15:18 29.04.2018. Menee aika offtopiciksi, mutta pakko kysyä. Mikä porukkaa vetää tuonne esim. Norjaan pyörän kanssa kesällä?
Jatkoa offtopicciin: Olemme olleet rouvan kanssa kuutena tai seitsemänä edellisenä kesänä Norjassa kesäreissulla. Olemme olleet reissuilla heinäkuun ekan viikon lopusta alkaen ja toista viikkoa Norjan puolella. Kahden ekan reissun jälkeen sanoin, että ei oteta sadeasuja mukaan ollenkaan kun niitä ei siellä tarvitse. No, on niitä seuraavina kesinä kyllä tarvinnut. Mutta ei siellä meille ole sadetta tullut Suomea enempää. Kylmä on kyllä ollut parina kesänä, mutta vaan jonkun päivän tai esim. pohjoisen ylängöillä. Olemme ajaneet Kirkniemestä melkein Bergeniin saakka aivan rannimmaiset pienet tiet kullekin reissulle ne etukäteen selvittäen.

Nytkin tulevana kesänä menen sinne maisemien ja hienojen teiden vuoksi. Niitähän on varmaan muuallakin, ei siinä mitään. Itse olen kuitenkin Norjan maisemiin tykästynyt ja tiet ovat priimakunnossa, ei routakuoppia ja pienetkin tiet päällystettyjä, öljyä kun on. Minulle ehkä tärkein puoli on se, että siellä ei ole juurikaan muuta liikennettä! Eikä paljoa ihmisiä muutenkaan. Lampaita saa kyllä väistellä. Ja tykkään lisäksi Suomen Lapista, poroista huolimatta...

Norjassa tarvitaan rahaa, mutta ei se minusta ole enää ollenkaan niin kallis Suomeen verrattuna kuin ennen. Esim. kallein yöpymispaikka koko reissulla on saattanut olla Suomen puolella. Jos ei ota alkoholia ruoan kanssa, niin onhan siellä nämä samat "etniset" ravintolat ja ravintolayrittäjät, joiden paikoissa ei syöminen maksa juurikaan enempää kuin Suomessa. Toki esim. entiset Itä-Blokin maat ovat varmaan paljon halvempia, eli jos haluaa tai on pakko vähemmällä rahalla selvitä, niin ne ovat varmaan parempi vaihtoehto, ja onhan niissä taas muutenkin oma mielenkiintonsa! Eli kukin oman makunsa mukaan.

Jos Ålesund lasketaan Etelä-Norjaksi, niin siellä kannattaa käydä jos rakennukset tai rakennushistoria kiinnostaa. Kaupunki paloi 1904 ja rakennettiin mm. Saksan keisarin avulla uusiksi. Koko keskusta on samaan jugendin kulta-aikaan rakennettu ja hieno.

Pistän tähän yhden kuvan Ålesundista 12.7.2015 ihan vaan jotta näkyy että sielläkin on kesä.
Kuva
JLK
Viestit: 11
Liittynyt: 12:17 12.05.2013.
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja JLK »

Oslosta kun lähtee etelään tie 18 niin on hienon näköistä. Esim Flekkefjordin kohdalla tie 44 ja siitä kohti Stavangeria ja Haugesundia. Hyvät maisemat ja kivat tiet. Paluumatkaa mukavoitti rajan ylitys Ruotsiin Lillehammarin pohjoispuolelta pienempiä teitä, seurailevat hienosti joenuomia. Säät on mitä on, jossain päin maailmaa sataa aina.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4844
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:23 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Zidi
Viestit: 5
Liittynyt: 09:37 06.07.2014.
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Zidi »

Moi,

Jos nämä nyt eteläksi lasketaan niin Geirangerinvuono on todella upea paikka. Kannattaa hypätä laivan kyytiin ja käydä vuonoristeilyllä. Ja jos sinne menee niin Peikonportaat (trollstigen) on siinä lähellä kanssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Geirangerinvuono
https://fi.wikipedia.org/wiki/Trollstigen
None
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kesällä 2017 maksoi lautta geirangerista Hellesylt:iin 400 nok /mp ja kuski.Stryn vuorilta ennen tunneleita erkanee (tieltä 15)tie 63 joka mutkittelee Geirangerin kylään,sieltä pääsee kyllä eteenpäin samaa tietä kohti Trollstigen:iä ja sitä kautta edelleen jazz-kaupunki Molde:en(ruusujen kaupunki).
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Micke
Viestit: 312
Liittynyt: 10:30 15.10.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Micke »

Rock rock.
Täs on nyt tullu Norjan matkailioilta sen verran palautetta et toivottavasti syy on selvinny miks sinne mennää uudestaan ja uudestaan ? Itse oon ajellu siel 5 kertaa ja aina vaan nauttinu siellä ajamisesta ja komeista maisemista .Jos ei siel tykkää ajaa vesisatees edes autolla nii ei kannata lähtee sinne. Jos haluu ajella t-paitasillaan ja sortsit jalas nii saattaa olla väärä maa toki oon ajellu siel 2014 nii et helle ennätykset paukku .
Ja mitä tulee "pirun kallis" nii oon säästäny semmosen reissubudjetin kasaan et kun "lasku" tulee nii maksan pois, niin on tälläki reissul tarkoitus toimia.
Kurjuuden maksimointi ? ? ? Makuasia?
Ite ajattelen asian nii et jos haluut toimia kun muut nii lähe Etelään ajelee .
t. Ruma 8)
sateen sattuessa jatkamme matkaa :lol:
FLHT -96. 85hp/120Nm
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1610
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Zidi kirjoitti: 14:39 05.05.2018. Jos nämä nyt eteläksi lasketaan niin Geirangerinvuono on todella upea paikka. Kannattaa hypätä laivan kyytiin ja käydä vuonoristeilyllä. Ja jos sinne menee niin Peikonportaat (trollstigen) on siinä lähellä kanssa.
Joo kyllä nämät kannattaa käydä katsomassa. Kokeiltiin yksi kesä paluureittiä niin että käytiin Geirangerissa, siitä sitten Trollstigenille ja sieltä sisämaahan Röros-nimiseen kaupunkiin. Se on hieno, googlatkaapas. Siitä sitten Ruotsiin ja Uumajan kautta Suomeen. Tykkäsin, joskin ei se Ruotsin pätkä mikään henkeäsalpaava ole, mukavaa maalaismaisemaa kuitenkin.
Micke
Viestit: 312
Liittynyt: 10:30 15.10.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Micke »

Rock rock ja KIITOS kaikista vinkeistä ja kuvista ! !
Tarvii ruveta suunnittelee ajoreittiä mikäli lähen ajelee Islannin jälkee Norjaan . Stryne vois kans olla kokemus ku kävys nahat päällä laskettelemas , oon kuullu joidenki tehneen niin :lol: .
Ollaa joskus ajettu Mo i Ranasta Uumajaan enkä tykänny Ruotsin puolella ajamisesta , tylsää .
Kerran ajanu ees taas Haaparanta-Narvik väliä eikä sekään ollu mun mieleen . Nää on sit makuasioita josta ei kannata kiistellä :wink: . :lol:
t. Ruma 8)
FLHT -96. 85hp/120Nm
ulkosuomalainen
Viestit: 98
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: Etelä Norjaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.
Vastaa Viestiin