Ja siihen on selvä syykin, eli mopokortin hinnan nostaminen pilviin.
Nyt toki mopokortin saantia on taas helpotettu, eikä pakollisia teoria- ja ajotunteja enää ole, mutta suosio tuskin nousee kovinkaan nopeasti takaisin. Sähkömopojen yleistyminen voisi tuoda kaupunkeihin enemmän liikennettä kun päästöttömänä se olisi vähän niinkuin muotia ja vihreää.Vuonna 2009 julkaistussa tutkimuksessamme havaitsimme mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden nuorten määrän kasvaneen viisinkertaiseksi vuosien 2002-2007 aikana (1). Tuo tutkimus oli osasyyllinen kesällä 2011 voimaan astuneeseen lakimuutokseen, jossa mopokortin saamisen ehtoja kiristettiin. Enää huoltajan lupa, terveystodistus ja kevyt teoriakoe eivät riittäneet, vaan 15-vuotiaiden oli osallistuttava vähintään kuudelle teoriatunnille, tunnin ajoneuvon hallintakoulutukseen, kahdelle ajotunnille liikenteessä sekä suoritettava hyväksytysti teoria- ja ajoneuvon hallintakoe (2). Muutokset nostivat mopokortin hinnan jopa kuusinkertaiseksi, minkä seurauksena mopoilun suosio selvästi laski.
Suomessa kun mopoilu ei ole vilkasliikenteisten kaupunkien juttu, niin vaikkapa epäkuntoisilla jarruilla ei ole ihan niin isoa merkitystä. Jos nyt joku vähän käy heinäpellolla kun mutkassa ei saanut vauhtia pois, niin ei tuollainen päädy edes tilastoihin. Espanjassa varmaan helpommin kolisee kun vastassa on muutakin kuin tienvarren pusikot ja pellot.
Oma huoleni tässä asiassa on, että tuon tutkimuksen innoittamana tehdään täällä vastaava tutkimus. Perusteet voisivat olla toiset, mutta loppupäätelmä olisi varmasti katsastuspakko, mikäli tutkimuksen testiryhmäksi valitaan mopot. Käytännössä suurin osa laiminlyö mopon perushuollot, ellei kyseessä ole joku mp-harrastajan jälkeläinen tai vanhemmilla varaa maksaa kaiken teettäminen ulkopuolella. Kumpiakin on havaintojeni mukaan aika vähän. Kaluston kunnossa on valtava ero kun verrataan mopoja ja moottoripyöriä, mutta sitähän ei johtopäätöksissä tarvitse huomioida.