Miulla kulkee ChromeTrain:issa tommone, Ämeriikän matkamuisto, mittari mukana, ~ 10 x 5 x 2.5cm.
Piuhat vaihoin ohkasempii/pitempii silikoonisii
Tuo on monasti ollu näppärä tien poskessa, merkki & mallii kattomatta, hyytyneen mopon/kulkineen sähköjen sielun elämää 'ongelma-ampuessa', Amerikaks = trouble shooting
Pekka L kirjoitti: 16:57 07.08.2022.
Sitten kun silikonipiuhoissa on vielä 'koukkupitimet' kärjissä, niin useimmat mittaukset on paljon helpompi tehdä yksin...
On, mie muokkasin koukkupitimen pysymää mittapiuhan kärjessä kiinni
Yhen koukkupitimen mahuttamiseks mittarin kotelon sissää, piti vaihtaa alk.per piuhat ohkosempii
Löyhästi ajoneuvosähköihi liittyen, tictac-namien isossa laatikossa on 60kpl pieniä muovirasioita, kivoissa vareissä
Näihi pienii rasioihi voi säilöä mikro-varasulakkeita aika monta kappaletta
Ja em. rasioissa 2 korvatulppaa pyssyy puhtaampina, vastakkai asetettuna ku, taskun puhjalla
Nuita isoja rasioita ei oo valitettavasti hankittavissa ku, lentäväkojekentillä ja paateissa
Tuohan on hyvä vinkki tuo Tic-Tac. Minulla on vanhoja muovisia 35 mm filmipurkkeja käytössä tähän tarkoitukseen.
Joe mainitsi tuon rekkarivalon. Onkos tässä lampussa erikseen punainen takavalo ja valkoinen rekkarivalo? Jos on ja rekkarivalo palaa niin silloin varmastikin lampulle on tulossa sähköä taka- ja rekkarivalolle. Eli silloin ei tartte mittailla tai roplata liitintä, vika on lampussa.
En tykkää sähkömurheista, mutta jos kun niitä on, niin tykkään niitä itse selvitellä yleismittarin ja kytkentäkaavion avulla. Se on aika palkitsevaa eikä siis ole kovin monimutkaista selvittää, minne asti sähköä tulee. Mutta ei tästä kaikkien tarvitse olla kiinnostuneita eikä tätä osata, meitä on moneksi. Ja onneksi on ne meitä palvelevat liikkeet olemassa niitä varten jotka tuollaisia selvittelyjä eivät osaa/halua/jouda/ym. tekemään.
UrpoTJ kirjoitti: 18:00 07.08.2022.Onkos tässä lampussa erikseen punainen takavalo ja valkoinen rekkarivalo? Jos on ja rekkarivalo palaa niin silloin varmastikin lampulle on tulossa sähköä taka- ja rekkarivalolle. Eli silloin ei tartte mittailla tai roplata liitintä, vika on lampussa.
yleismittarin ja kytkentäkaavion avulla. Se on aika palkitsevaa eikä siis ole kovin monimutkaista selvittää, minne asti sähköä tulee. Mutta ei tästä kaikkien tarvitse olla kiinnostuneita eikä tätä osata
Noin siinä on ja samaa (muistaakseni sinistä) piuhaa pitkin tulevat molemmat.
Tuo avautumiseni yleismittarin puutteesta juontaa juurensa lähinnä tuolta facebookin ihmeellisestä maailmasta. "Mikä pyörässäni on vika, kun ei lähde käyntiin? Akku ainakin on kunnossa, koska valot palavat." Silloin vain pitää kommentoida, että hae Biltemasta se mittari ja katso, paljon on jännitettä. Ja jos se lähtee apuvirralla käyntiin, paljon on jännitettä koneen käydessä. Pyörään pannaan kymmenentuhatta tai useampikin, mutta kipukyys on panna mittariin 10 euroa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Epäilen, että monesti ei ole kyse tuon 10 euron säästämisestä, vaan usko/luulo siihen, että pyörän sähköasiat ovat niin monimutkaisia, ettei kannata edes yrittää. Mutta kuten edellä kuvasit, osa sähköasioista on todellakin hyvin yksinkertaisia, kuka vaan tuon mittauksen tekisi kunhan joku homman selittää. Osa asioista taas (esim. kipinän puuttuminen) voi ollakin aika hankalia selvittää. Saattaa mennä joillain samaan sähköprobleemalaariin kaikki ja ei sitten tule vaan tartuttua.
Yritin omasta HD-takaledilampusta katsoa, toimivatko takavalon ledit samalla rekisterivalon valaisijoina, mutta en saanut selvää kuinka on. On sen verran muovihärpäkettä siinä seudulla.
Mutta jos rekisterivalo toimii ja takavalo ei, on vika lampussa. Ja johdotus on siis kunnossa. Jos taas kumpikaan ei pala, on vika lampussa tai matkalla johdoissa.
UrpoTJ kirjoitti: 18:00 07.08.2022.
Tuohan on hyvä vinkki tuo Tic-Tac. Minulla on vanhoja muovisia 35 mm filmipurkkeja käytössä tähän tarkoitukseen...
Miulla tuli vuosia sitte tuo Tic-Tac purkin käyttö sekä, sulakkeitten että korvatulppien mukana kuletuksee. Rätkää jottai sähkö juttua tehhessä, irrotettu sulake ja Tic-Tac purkki putos pyörän päältä lattialle vierekkäi.
Kaikki herkulliset apsiliinin makuset namit pitkin lattiaa, kokkeilin piruuttani mahtuuko irrotettu sulake purkkii, mahtu se. Jollei päivittäine pillerilääke määrä oo valtava, purkeissa kulkee kompaktisti lääkkeetki
Ja jos haluaa varmistaa/hifistellä, polkupyöräkorjaamosta niru-narurenkas 'kilpa'pyörän puhenneesta sisägummista leikaten sopivan levyne gummirengas, pyssyy purkki varmasti kiinni
UrpoTJ kirjoitti: 18:00 07.08.2022.
Tuohan on hyvä vinkki tuo Tic-Tac. Minulla on vanhoja muovisia 35 mm filmipurkkeja käytössä tähän tarkoitukseen...
Miulla tuli vuosia sitte tuo Tic-Tac purkin käyttö sekä, sulakkeitten että korvatulppien mukana kuletuksee. Rätkää jottai sähkö juttua tehhessä, irrotettu sulake ja Tic-Tac purkki putos pyörän päältä lattialle vierekkäi.
Kaikki herkulliset apsiliinin makuset namit pitkin lattiaa, kokkeilin piruuttani mahtuuko irrotettu sulake purkkii, mahtu se. Jollei päivittäine pillerilääke määrä oo valtava, purkeissa kulkee kompaktisti lääkkeetki
Ja jos haluaa varmistaa/hifistellä, polkupyöräkorjaamosta niru-narurenkas 'kilpa'pyörän puhenneesta sisägummista leikaten sopivan levyne gummirengas, pyssyy purkki varmasti kiinni
Pussillinen halpoja Bilteman korvatulppia eikä muuta tarvita. Sit kun niitä jättää "suuren järjestyksen maassa" kuten Sveitsi tankin päälle siihen mittarin ja korkin väliseen solaan ja toinen lentää tuulessa pihalle, niin setä tuo sen mulle takaisin - ettei pääse roska unohtumaan. Yhdellä pussilla selvisin kuukauden ja 6000 km reissusta eikä harmita jos tulppa katoaiskin. Kiittelin setää alppikylässä rehellisyydestä...
Ei minulla purkeissa korvatulppia ole. Esim. maxisulake ja muutama muu sulake on purkissa. Samoin esim. vilkun polttimo mahtuu filmipurkkiin. Purkit ja pari muuta juttua kerättynä pussiin ja laukussa mukana. Ja koskaan en ole itse mitään mitään matkalla tarvinnut mukanaolleista, paitsi nippusiteitä. Seisontajalan jousi antautui ja matka jatkui sitomisen jälkeen. Jännä oli asetella pyörä parkkiin aina jonkun viereen nojalleen.
On teillä monimutkaiset laitteet. Ei noi mahdu Sportsterin matkaan millään. Ongelma ratkeaa kun hakee seuraavasta Swapistä sellaisen vanhanaikaisen takavalo/jarruvalo yhdistelmän, jossa vanhanaikaiset hehkulanka polttimot, heittää ledit roskikseen ja ruuvaa toimivan vanhanaikaisen yksikön kiinni pyörään.
Työkalupussiin sitten varapolttimot. Mahtuvat matkaan paremmin kuin tietokoneet ja muut värkit.
Sitten se pyöräkin on Customoitu... Keep it simple...
Mahtaakohan noissa tehtaalta tulleissa LED valollisissa olla piuhoitus ja ohjaimet sellaisenaan yhteensopivat hehkulamppujen isommille virroille? Siis ne valojen virrat ei välttämättä ihan uusissa peleissä kiertele käsikytkimien kautta vaan tulevat jostakin "piiristä", joka samalla monitoroi, että kaikki on kunnossa.
Joo noinkin voi olla. En muista kuulleeni, onko CAN-väyläisissä pyörissä valoille toimintavahdit olemassa. Joku varmaan tietää?
Harmi etten mitannut HD:n Layback takaledivalon virrankulutusta. Daymakerista mittasin ja virrankulutus oli yllättävän suuri, eli yli puolet orkkis hehkulankapolttimomallin kulutuksesta. Vaikka itse ledit ehkä eivät niin paljoa kuluta, se musta elektroniikkamötikkä varmastikin kuluttaa paljon virtaa, ja lämpiääkin. Eli ei ledivalaisimilla se virrantarve ihan pieneksi kuitenkaan mene. Kääntäen, epäilen että hehkulankaversiollekin virtaa riittäisi. On toinen juttu tosiaan, jos siellä on joku vahtitoiminto virralle. Lisäksi leditakalampussa voi olla yksinkertaisempi ja vähemmän elektroniikka sisältävä "ohjausyksikkö".
JKKo kirjoitti: 16:24 08.08.2022.
Mahtaakohan noissa tehtaalta tulleissa LED valollisissa olla piuhoitus ja ohjaimet sellaisenaan yhteensopivat hehkulamppujen isommille virroille? Siis ne valojen virrat ei välttämättä ihan uusissa peleissä kiertele käsikytkimien kautta vaan tulevat jostakin "piiristä", joka samalla monitoroi, että kaikki on kunnossa.
En omaani edes viitsinyt harkita tuon siron valon tilalle sitä vanhaa möhkälettä. Ei käy heittämällä edes fyysisesti tuohon. Custom Limited-mallit ovat mielestäni jo kaikki CAN-väyläisiä.Ja ovat lisäksi niin hienon näköisiä vehkeitä, että siinä vanha lamppu vie fiiliksen kokonaan
Sen mitä noissa voi tehdä, on asentaa 3-1 lamput, eli vilkut, jossa ovat jenkkiparkit ja jarruvalot samassa. Niitä löytyy hieman enemmän käytettynä osana. Piuhat ovat penkin alle asti samat, tarvitsee vaan liittimet niinhin lamppuihin.
Itse päädyin tilaamaan käytettynä molemmat lamput ja nyt tyttären pyörän perässä loistavat jarruvalot ja parkit triplana. Lisää valoa = lisää turvallisuutta, vaikka jo laillisuuden rajoillakin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus