Moni pyörän virittäjä on varmaan miettinyt että dyno olis hyödyllinen kapistus tallilla.
Onko sattumalta kenelläkään ohjeita tai käytännön kokemusta simppelin (ja edukkaan) dynon tekemiseksi?
Olen jossain kuvissa nähnyt näitä ihan about kannettavinakin versioina joissain autoskaboissa.
Tällaiseen settiin törmäsin probyten sivuilla. Hinta on kyllä mielestäni TI-laitteen aihioksi vielä liian korkea ainakin mulle.
http://www.probyte.fi/info/autolog2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.probyte.fi/info/Vesijarrudunamometri.html" onclick="window.open(this.href);return false;
t,M
Dyno tallille
Dyno tallille
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
Re: Dyno tallille
Affe värkkäs rautapäähänsä joskus sellaisen matkadynon (2003). Aika simppeliltä näyttää mut luulen et se vaatii aika paljon ennenkuin tollaisen tekee Muistaakseni tohon määriteltiin pyörän paino ja se siitä laski homman.
Josko Affe tosta vähän avautuis ??
Josko Affe tosta vähän avautuis ??
Mopopoika
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
_____________
Vain kuolleet kalat menevät virran mukana.
Re: Dyno tallille
No perskuta. Tuohan herätti heti mielenkiinnon! Mihin tuossa tehon mittaaminen perustuu tai mistä se lasketaan?
Olisi tosiaan kiva jos Affe viittisit vähän selventää mistä on kysymys. Mä arvaan, että tuossa on käytetty jotain hienompaa elektroniikkaa ja mahdollisesti kiihtyvyysantureita, joka on esim. meikäläiselle jo liki hepreaa mutta yrittäisit kuitenkin.
Itse pruukaisin ajattelemaan jotenkin niin, että tehon absoluuttiarvo tai sen tarkkuus ei olisi se "koti-dynon" tärkein ominaisuus vaan lähinnä saada vastaus klassikkokysymykseen, että putosiko tehot ainoastaan 10% kun laitoin nämä 500e:n nokat kiinni? Toisin sanoen virimuutosten aiheuttaman eron suuruus ja suunta olisi erityisen kiinnostavaa havannoida.
-M
Olisi tosiaan kiva jos Affe viittisit vähän selventää mistä on kysymys. Mä arvaan, että tuossa on käytetty jotain hienompaa elektroniikkaa ja mahdollisesti kiihtyvyysantureita, joka on esim. meikäläiselle jo liki hepreaa mutta yrittäisit kuitenkin.
Itse pruukaisin ajattelemaan jotenkin niin, että tehon absoluuttiarvo tai sen tarkkuus ei olisi se "koti-dynon" tärkein ominaisuus vaan lähinnä saada vastaus klassikkokysymykseen, että putosiko tehot ainoastaan 10% kun laitoin nämä 500e:n nokat kiinni? Toisin sanoen virimuutosten aiheuttaman eron suuruus ja suunta olisi erityisen kiinnostavaa havannoida.
-M
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
Re: Dyno tallille
Moro,
Ja pitikö tuokin nyt vielä kaivaa esiin, ihan niin kuin kesken jääneitä projekteja ei olis jo muistissa muutenkin...
Mutta joo, tuo ei tosiaan ihan valmiiksi asti koskaan tullut, sen verran pitkälle kuitenkin että dataa sai kerättyä ja todistettua että homma kyllä periaatteessa toimisi. Nykyäänhän vastaavan tyylistä mittausta löytyy jo kännyköillekin, jossa löytyy kiihtyvyysanturi.
Tuossa oli ideana ihan yksinkertaisesti se että kun on suora tie ja pyörän paino tiedossa niin kiihtyvyydestä olisi laskettu siihen tarvittava teho. Jatkoajatus oli että kun veto on suoritettu niin sitten hidastuvuudesta pystyttäisiin laskemaan vastustavat voimat ja niiden osalta vielä korjaamaan vedosta saatuja tuloksia.
Tuo purkki (jonka näytössä on kyllä ihan puutaheinää) otti nopeus- ja kieroslukutieodot muistikortille, josta ne sitten sai siirrettya exceliin jossa tulokset sitten jalostui...
Ihan peruskamaa tuo sisälti, anturi pyörässä nopeuden mittaukseen ja toinen tieto sytkästä.
Affe
Ja pitikö tuokin nyt vielä kaivaa esiin, ihan niin kuin kesken jääneitä projekteja ei olis jo muistissa muutenkin...
Mutta joo, tuo ei tosiaan ihan valmiiksi asti koskaan tullut, sen verran pitkälle kuitenkin että dataa sai kerättyä ja todistettua että homma kyllä periaatteessa toimisi. Nykyäänhän vastaavan tyylistä mittausta löytyy jo kännyköillekin, jossa löytyy kiihtyvyysanturi.
Tuossa oli ideana ihan yksinkertaisesti se että kun on suora tie ja pyörän paino tiedossa niin kiihtyvyydestä olisi laskettu siihen tarvittava teho. Jatkoajatus oli että kun veto on suoritettu niin sitten hidastuvuudesta pystyttäisiin laskemaan vastustavat voimat ja niiden osalta vielä korjaamaan vedosta saatuja tuloksia.
Tuo purkki (jonka näytössä on kyllä ihan puutaheinää) otti nopeus- ja kieroslukutieodot muistikortille, josta ne sitten sai siirrettya exceliin jossa tulokset sitten jalostui...
Ihan peruskamaa tuo sisälti, anturi pyörässä nopeuden mittaukseen ja toinen tieto sytkästä.
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Re: Dyno tallille
Kurkkaa http://www.gtechpro.com/ss_fanatic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ollut tuosta vanhempi malli itsellä vuosia, ei valittamista.
Kaveri laittoi tuon uudemman jossa integroitu gps.
Sillä on tosin road racing RR jossa mm dataloggaus radalle, mutta suorituskykymittausten osalta tuon SS:n pitäis olla sama.
Ollut tuosta vanhempi malli itsellä vuosia, ei valittamista.
Kaveri laittoi tuon uudemman jossa integroitu gps.
Sillä on tosin road racing RR jossa mm dataloggaus radalle, mutta suorituskykymittausten osalta tuon SS:n pitäis olla sama.
Jesus saves lives, loud pipes just sound awesome
Re: Dyno tallille
Juu hyvähän se vaan on, että on paljon projekteja...
Ok. Eli onkohan tässä käymässä vähän niin kuin tietosanakirjoille, että joutuvat nykyajan tekniikan myötä eläkkeelle. Dyno kulkeekin siis taskussa tai mitskutaulussa. Täytyypäs tosiaan tutustua noihin valmiisiin laitteisiin sekä myös mitä nykyajan luuriin on saatavilla. Eipä tullut edes mieleen, että Android marketista vois löytyä jotakin vihaisia kottaraisia hyödyllisempääkin.
Jos massasta ja kiihtyvyydestä lasketaan tarvittu teho niin olosuhteet täytyy yrittää pitää varmaankin aika vakkarina. Siis sama nahkapuku päälle ja juu ei mäkkärin kautta. Bensaakin about sama määrä tankissa. Kyllä tää kuulostaa ihan järkevältä. Tokihan se pitäisi saada jotenkin yli kierroslukualueen saada, että siitä vois jotain tarkempaa päätellä ja pääsis mahdollisesti vääntömonumenttiinkin käsiksi.
Ok. Eli onkohan tässä käymässä vähän niin kuin tietosanakirjoille, että joutuvat nykyajan tekniikan myötä eläkkeelle. Dyno kulkeekin siis taskussa tai mitskutaulussa. Täytyypäs tosiaan tutustua noihin valmiisiin laitteisiin sekä myös mitä nykyajan luuriin on saatavilla. Eipä tullut edes mieleen, että Android marketista vois löytyä jotakin vihaisia kottaraisia hyödyllisempääkin.
Jos massasta ja kiihtyvyydestä lasketaan tarvittu teho niin olosuhteet täytyy yrittää pitää varmaankin aika vakkarina. Siis sama nahkapuku päälle ja juu ei mäkkärin kautta. Bensaakin about sama määrä tankissa. Kyllä tää kuulostaa ihan järkevältä. Tokihan se pitäisi saada jotenkin yli kierroslukualueen saada, että siitä vois jotain tarkempaa päätellä ja pääsis mahdollisesti vääntömonumenttiinkin käsiksi.
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
Re: Dyno tallille
SERT:n dataloggerissa on myös V-Rod specifioitu teholaskuri. Sinne syötellään välitys, kuskin massa, orkkis tuulisuojatieto yms. Sitten vaan läppäri reppuun ja motarille vetämään kierrosalue läpi kolmosella läpät selällään.
Itellä SERT anto jollain narumoottorilla takafillarilta 184 hv ja Vittaniemen penkki vastaavasti 187hv, eli ei SERT ihan pihalla ole.
Itellä SERT anto jollain narumoottorilla takafillarilta 184 hv ja Vittaniemen penkki vastaavasti 187hv, eli ei SERT ihan pihalla ole.
VRSCA -04, 300rwhp
Re: Dyno tallille
Kuulostaa hyvältä. Enpäs tietänyt/ymmärtänyt tätä SERTin dataloggeripuolta ensinkään vaikka sen manuaalin olen pikapikaa silmäillytkin lävitse. Silloin huomio oli tuolla ecm:n "softakolvauksen" puolella putkimuutoksia silmälläpitäen. Tuo tehon mittaamisen tarkkuus on jo oikein hyvä ja riittävä näihin tarpeisiin.
184hv narumoottori
184hv narumoottori
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
Re: Dyno tallille
SEPST (SE pro tuner) tilattu. Katotaas mitä tästä irtoaa...
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala