Shovelin kytkimensäätö ongelma

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Ratt
Viestit: 61
Liittynyt: 14:44 17.06.2004.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Ratt »

Pyörä on ´76 1200 Shovel 4-lovisella lootalla, ensiöveto on hihna ja kuivakytkin.

Ongelmana on että kun säädän kytkimen mieluisekseni, niin jo 5km ajonjälkeen kytkin ei enää irroita ja joutuu taas säätämään. Hommasin tuohon uuden tangon ja säätöpultin koska edellinen oli niin kulunut. Hankala seisoskella valoissa esim. 5km jälkeen jos pyörä kömpii kokoajan vaikka lähtiessä ykkönen ei edes rusahtanut kun polkaisi silmään. Hakeeko tuo uus tanko noin paljon paikkaansa vai enkö vain osaa säätää tuota.

Kytkin levyissä kokeilin malliksi että öljyän noita vähän, siitähän se riemu syntyi kun öljy imaisi levyt kiinni niin jämäkästi että laahas kokoajan ihan sama miten sääti. Nyt nuo on taas kuivattuna paikallaan, levyt on muutoinkin oikein hyväkuntoiset.

Perus vinkkejä säätämiseen siis kaivataan.
--------------------------
Slowly we Rock
Avatar
Pörre
Viestit: 236
Liittynyt: 19:25 01.09.2005.
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Pörre »

itellä kävi pannus samoin muutama vuos sitte ja vika oli pitkän mutterin lukkoprikassa tai lähinnä sen prikan puute edellisen asentajan toimesta. pääsi ajos aukeen pikkuhiljaa mutteri ja sit sai säätää kans n. 5 km välein säätöö tiukemmalle.

mutteri & lukkoprikka:Kuva


PS. tää on toistoo mut hyvä muistaa että kierre on sit VASENKÄTINEN
-PANHEADS MC-
Avatar
Ratt
Viestit: 61
Liittynyt: 14:44 17.06.2004.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Ratt »

Pörre kirjoitti:itellä kävi pannus samoin muutama vuos sitte ja vika oli pitkän mutterin lukkoprikassa tai lähinnä sen prikan puute edellisen asentajan toimesta. pääsi ajos aukeen pikkuhiljaa mutteri ja sit sai säätää kans n. 5 km välein säätöö tiukemmalle.
PS. tää on toistoo mut hyvä muistaa että kierre on sit VASENKÄTINEN
Juu, tuo voisi käydä järkeen. Viimekesänä uusin enskahihnana, piikkisian ja tuon mutterin uusin samalla. Rikka tuli kyllä asennettua, mutta täytyy tarkistaa.
--------------------------
Slowly we Rock
Avatar
Timppa
Viestit: 193
Liittynyt: 22:25 17.04.2002.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tarkasta, että
- kytkinlevynippu ei ole liian tiukka. Levyjen pitää päästä liikkumaan vapaasti. Mulla vastaava ongelma poistui, kun otin yhden levyparin pois. Täydellä setillä piti säätää löysät pois ja silti ryömi, eikä vapaata meinannut saada päälle millään.
- kytkimen rumpu pysyy paikallaan (Ramm Jet pohjalle, pikku toleranssi oltava). Ei saa myöskään heittää
sivusuunnassa, onko pitkät laakerit vai orggis lyhyet häkissä?
- painelevy on suora
Avatar
Spöke
Viestit: 355
Liittynyt: 19:55 17.10.2007.
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Spöke »

Jos sulla ei oo nelilovisessa tameria tai vastaavaa, niin remmi vedättää kytkinrumpua ulos lootasta. Näinollen levyt tarrautuvat toisiinsa ja .... jiihaa, taas mennään! Jos taasen kytkin on varustettu em. keksinnöllä, niin joko painelaakeri tai vaijeri pettää. Mutta tamerin se kytkin tarvii ja kuulattomat välilevyt. Ja kaikki kikat. Eikä siitä silti hyvää saa :lol:
-Markku-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Avatar
Ratt
Viestit: 61
Liittynyt: 14:44 17.06.2004.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Ratt »

Mistäs löytäis enemmän infoa tuosta Tamerista. Purin vielä harrastemielessä tuon kytkimen ja on hyvin todennäköistä että kytkinrumpu kömpii pesästään.
--------------------------
Slowly we Rock
Pertti
Viestit: 6132
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kirjoita tuonne yäkulman etsi-ruutuun: tamer
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Ratt
Viestit: 61
Liittynyt: 14:44 17.06.2004.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Ratt »

Googletin tuon tamerin ja löytyipä tuo Motorcycle storehousen katalookistakin. Katellessa sitä kuvaa en kyllä heti tajunnut tuon toimintaperiaatetta :)

Tänään ajelin uusilla säädöillä töihin, huomasin tehneeni aikaisemmissa säädöissä sen virheen että kytkimen jouset oli liian löysällä, kun ei tuota pakkaa oikein saa luistamaan mitenkään niin jäivät löysälle. Katoin kirjasta toleranssin ja säädin sen mukaan. Ongelma tosin ei kadonnut mutta irroitti paremmin, ehkä kytkin rumpu ei pääse niin paljoa valumaan ulos jos on jouset tarpeeksi kireällä. Tameri kuitenkin menee tilaukseen, että eiköhän tuosta hyvä tule kun alkaa rootcause selviään.

Kiitokset avustaneille!
--------------------------
Slowly we Rock
skippy
Viestit: 257
Liittynyt: 21:46 31.10.2004.

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja skippy »

:twisted:
Viimeksi muokannut skippy, 17:57 25.01.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

skippy kirjoitti:Ongelmat loppu kuin seinään kun heitin vanhalla vesilintua ja laitoin Riveran Pro clutchin tilalle :D
Kävikö heittämällä paikoilleen...onko joku osanumero kytkimelle notta osaan vakoilla

-Rampo-
-Panheads MC-
skippy
Viestit: 257
Liittynyt: 21:46 31.10.2004.

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja skippy »

Löytyy mm. bikelinelta setti mikä menee heittämällä paikalleen big twiniin vm. 36-84 osanr: 51-100, omaan tuli laitettua zodiacilta koko enskavetosetti osanr: 236439 zodiacilta pelkkä kytkin osanr:701151.
Avatar
Ratt
Viestit: 61
Liittynyt: 14:44 17.06.2004.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Ratt »

Tameri asennettu, säätelin kytkimen ja ajeleen. parikilsaa ja kytkin ei irroita lainkaan... Ongelmaksi muodostui se että kytkimen "työntö" tangon säätöruuvi sorvautuo tankoa vasten, kytkin täynnä metalli hilettä. Pitääkö tuohon saada isokin välys vai pitäisikö tuon säätö ruuvin ja "työntö" tangon olla keskenään niin tiukalla että että pyörivät samaantahtiin, kun tuollahan on kiksin puolella laakerointi tuolle tangolle. Meni jotenkin maailma uusiksi tuon sorvaantumis ongelman kanssa, iltapäivästä pitäis päästä ajeleen kohti superia.

Haynesin manuaalin mukaan säätelin.
--------------------------
Slowly we Rock
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Re: Shovelin kytkimensäätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Oman kytkimen sain toimimaan kunnolla vasta kun vaihdoin uudet levyt. Vanhat näytti ihan hyvälle ja pesemällä toimikin aina hetken, ei kuitenkaan kestäneet ajoa montaakaan kilsaa rempan jälkeen.
Uudet massalevyt, tamer-levy, pitkät laakerit ja säätö niin ettei kanna missään vaiheessa, tällä reseptillä toimi hyvin.

Varsinkin jalkakytkin/käsivaihde yhdistelmällä ajellessa osaa arvostaa toimivaa kytkintä :wink:
Vastaa Viestiin