elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

JST-FXR85
Viestit: 111
Liittynyt: 10:29 24.03.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Viesti Kirjoittaja JST-FXR85 »

Tuolla:
http://web440.can20.de/mmb/mmb_en.php
pitäisi tietää kieppimittaria ostettaessa millaista signaalia sytkä antaa...osaisiko kukaan neuvoa millä tavalla Cranen Hi-4 / 8-4100 single fire sytkä hönkii kiekkainfoa?
Sytkästä tulee siis oma piuhansa kiekkamittaria varten, mutta mitä pulssia sieltä tulee?
kiitos.

tässä vielä Cranen kytkennät:
http://www.cranecams.com/pdf/90004000b.pdf

...ja mahdollisen "tach adapterin" kytkennät:
http://www.cranecams.com/pdf/90001005b.pdf
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tarkkaan en signaalin tasosta tiedä mutta Cranen sytkän kiekkamittarille tarkoitetusta piuhasta tulee samaa infoa kuin orkkissytkästä suoraan puolalta otettuna. Sen takia niissä se piuha on että voidaan käyttää orkkis kiekkamittareita jotka on dualfirelle tarkoitettuja.

Lisäksi signaali on huomattavasti tasaisempaa kuin suoraan puolalta otettuna, huomasin tämän kun kokeilin omaan Acewellin mittariin ensin sitä sytkältä tulevaa piuhaa ja sitten suoraan puolalta. Puolalta otettuna lukema pomppii miten sattuu kun taas sytkältä pysyy täysin tasaisena.
JST-FXR85
Viestit: 111
Liittynyt: 10:29 24.03.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

kiekkamittarista

Viesti Kirjoittaja JST-FXR85 »

ööh...väännetään taas rautalangasta...eli siis mielestäsi ( Hemuli ) edellä mainitun sytkän kanssa täytyy nimenomaa ollakin dual fire:lle tarkoitettu mittari, eikä "single fire"-mittari? Eli että sytkäboxin sisällä on joku muunnossysteemi?
Mittarivalmistaja ei osannut antaa vastausta, eikä Crane vastaa mitään..höh.

Silti on vielä epäselvä toi ratio ja kumpaa pulssia ymmärtävä mittari tarvitaan - negatiivista, vai positiivista?

edit: no just tuli mittarinvalmistajalta epävarma vastaus:
"i think you need an i=1:1 positive tach to connect on the brown cable of
ignition box." - uskaltaisiko tolla nyt sitten tilata...?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Oletko jossain nähnyt erityisesti singlefirelle tarkoitettuja mittareita? Kaikilla sytkävalmistajilla tulee nykyään "huijauspiuha" sytkältä joka muuttaa signaalin sellaiseksi että vakiomittarit sitä ymmärtävät.

Eri asia on sitten nämä mittarit joissa on säädettävä kierroslukumittari kuten itselläni oleva Acewell. Pitäisi jossain vaiheessa tarkistaa mittarin tarkkuus erillisellä kiekkamittarilla koska en oikein luota siihen. Mittarista pystyy valitsemaan kuinka monta kierrosta moottori kiertää per pulssi, koska oletus on että Crane antaa omaa piuhaansa pitkin kaksi kipinää per kierros (dualfire) niin silloinhan kertoimen pitäisi olla 0,5. Jotenkin vaan tuntuu pieniltä kierrokset, sitten taas jos pistää kertoimeksi 1,0 niin isokin kone kiertää yli 9000 rpm :lol: .
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oz »

jos ihan 100 % varma haluat signaalin tasosta ja tiheydestä olla, niin käy jossain korjaamolla tai ammatti(korkea)koululla kyselemässä pikaista oskilloskooppi mittausta. Tuo kouluvaihtoehto tuskin maksaa mitään. Minuutin tai parin homma.

Jos vaikka tyhjäkäynti on 900r/min, niin silloin moottori kiertää 15r/s joten dualfire tyyppisellä pulssilla jaksonaika on n. 33,33333ms.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
JST-FXR85
Viestit: 111
Liittynyt: 10:29 24.03.2005.
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

"single fire"-kiekkamittareista

Viesti Kirjoittaja JST-FXR85 »

Ainakin just noi MMB:n 48mm kiekkamittarit oli vanhemmissa kataloogeissa ( esim. MCS volume 6 ) tilattava joko single fire tai dual fire versiona. Nykyään ovat säädettäviä, poikkeuksena edelleen noi 80mm:set, joista pitää siis tilatessa tietää minkä version tarvitsee...
Avatar
Santerisalama
Viestit: 171
Liittynyt: 21:00 01.08.2008.
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: elektron. kieppimittari Acewell

Viesti Kirjoittaja Santerisalama »

Mitenkä ootte saanut tosta acewellin mittarista kiekka mittarin pelaamaan.
Itellä otettu suoraan sytkältä ja sytytys on cranen HI-4 single fire.
kiekka mittari pomppii edes takas,arvoksi laitoin 0,5 ja kun antaa kiekkaa koneeseen mittari jämähtää välillä paikoilleen..
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Oletko ottanut sen suoraan puolalta vai siltä sytkältä tulevalta kierroslukumittarin piuhalta? Ainakin meikäläisellä puolalta otettaessa lukemat heilui kuin hullun mulkku mutta siitä tarkoitukseen varatusta piuhasta pysyi tasaisena. On vaan vielä tarkistamatta pitääkö lukema paikkansa.
Avatar
Santerisalama
Viestit: 171
Liittynyt: 21:00 01.08.2008.
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Viesti Kirjoittaja Santerisalama »

Mä olen ottanut sen suoraan sytkältä tulevasta piuhasta.
Vähän kummastuttaa..???
Avatar
Timppa
Viestit: 193
Liittynyt: 22:25 17.04.2002.
Paikkakunta: Vantaa

Re: elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Asiaa sivuten, onko tätä nähty toiminnassa? Lähinnä toi öljynpainemittarin toiminta kiinnostaa. Mulla on Koson nopeusmittari ja se on ainakin ollut hemmetin hyvä.
http://www.koso.com.tw/style/content/CN ... 1&id=88840
Avatar
softail88
Viestit: 86
Liittynyt: 20:55 09.12.2002.
Viesti:

Re: elektron. kieppimittari + Hi-4 / 8-4100

Viesti Kirjoittaja softail88 »

Asentelin aikanaan itelleni ko. Acewellin mittarin softikseen ja hyvin on toiminu, kun nimenomaan otin siitä varsinaisesti kierroslukupulssia antavasta piuhasta sytkältä (Crane HI4 single fire). Kokeilin ensin kiertää piuhaa kelaksi sytkän johdon ympärille, mutta naössä ei näkynyt mitään tais sitten heilui.
Vastaa Viestiin